۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
توانایی رشد بازار در حد بازدهی‌اش است

در حالی که اقتصاد کشور روزهای خوشی را پشت سر نمی‌گذارد، جهش افسارگسیخته شاخص بورس‌ آبی بر آتش ناکامی‌های اقتصاد بیمار این روزهاست.بورس این روزها همچون آهن‌ربا نقدینگی سرگردانی که دیگر نه راه به بازار سکه دارد و نه سر از بازار دلار درمی‌آورد را ‌از هرسو به سمت خود می‌کشاند.

دیگر خبری از سلطان سکه و دلار نیست، این روزها، روزهای خوش شاخص است. هرروز بر تعداد نوسهامداران افزوده می‌شود و سهم‌های ریز و درشت از هر سو خریده می‌شود،‌ اما نکته قابل تامل اینجاست که فتح قله‌های چند صد هزار تایی شاخص تا کجا ادامه خواهد داشت؟آیا شاخص در ماه‌های پایانی سال همچنان بر مسیر صعودی‌اش می‌تازد؟آیا شاخص بورس سال آینده را نیز با چنین هیجانی آغاز خواهد کرد یا به واسطه رشد بی‌سابقه‌اش دچار اصلاح شدیدی می‌شود؟
شاخص بورس در تاریخ 28دی ماه از کانال 400هزار واحد گذشت و رکوردهای جدیدی را به ثبت رساند.پس از آن شاخص از پا ننشسته و همچنان به رشد در مسیر400هزار تایی خود ادامه می‌دهد.شاخص بورس درست یک روز پس از شکستن رکورد 400هزار واحدی از مرز410هزار واحد هم گذشت و در دوم بهمن ماه از411هزار واحد نیز عبور کرد.شروع بهمن ماه را می‌توان شروع تازیدن شاخص بر مدار400هزار تایی دانست تا جایی‌که در هفت بهمن ماه شاخص عدد 420هزار واحد را هم پشت سر گذاشت.در هفته‌ای هم که گذشت ارزش بازار از 1530هزار میلیارد تومان گذشت که سقف جدیدی در تاریخ بازار سرمایه و بورس تهران محسوب می شود و ارزش بازارهای فرابورس هم به 568 هزار میلیارد تومان رسیده است.
 سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازار سرمایه در ماه‌های پایانی سال باعث شده ارزش کل بازار سهام کشور از مرز 150میلیارد دلار بگذرد. با درنظر گرفتن میزان نقدینگی کل کشور که تا پایان شهریور ماه سال جاری به حدود 2000 هزار میلیارد تومان رسیده، ارزش بازار سهام ایران به این رقم نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود.اما نکته قابل تامل اینجاست که با وجود وارد شدن چنین حجم سنگینی از نقدینگی به بازار سهام هنوز افزایش قیمت در بازارهای رقیب وجود دارد و با توجه به رشد بسیار زیاد نقدینگی در یک سال گذشته، ارزش بازار سهام تقریبا معادل 75درصد نقدینگی کشور شده است، اما منشای نقدینگی وارد شده به بازار سهام کجاست؟ به نظر می‌رسد منشای نقدینگی سرازیر شده کم شدن نقدینگی در بازارهای رقیب نباشد. همچنین برخی کارشناسان معتقدند که دولت با چاپ بی‌رویه پول و سرازیر کردن آن در جامعه نه تنها افزایش تورم را رقم زده بلکه موجبات ورود این حجم عظیم را به بازار سهام فراهم کرده است.

توانایی رشد بازار در حد بازدهی‌اش است

ابوالفضل شهرآبادی، عضو هیات مدیره سبدگردان داریک پارس درخصوص اصلاح شاخص بورس گفت: شاخص تمایل دارد که همچنان به رکوردشکنی ادامه دهد.علت رکوردشکنی بی سابقه شاخص بورس را می‌توان رکود در بازارهای رقیب دانست که باعث گسیل شدن مقادیر زیاد نقدینگی به سمت این بازار شده است که این موضوع فعلا ادامه دارد. در حال حاضر نقدینگی مقصد دیگری جز بورس ندارد.با این حال بازار در حد بازدهی‌اش توانایی رشد دارد.اگر بازار قصد رشد کردن بیش از بازدهی را داشته باشد ‌یا توانایی رشد خود را از دست می‌دهد یا رشد آن حبابی می‌شود.معمولا زمانی که بازار تا حد قابل توجهی رشد می‌کند پس از آن باید انتظار یک سری اصلاحات را داشته باشیم که این موضوع طبیعی است.
پیش‌بینی شهرآبادی از روند رشد شاخص این است که بازار می‌تواند با یک سری اصلاحات موردی مسیر رشدی را تا حدود 5تا 6ماه آینده ادامه دهد. به این معنا که اگر شاخص چند صباحی دچار یک اصلاح کوچک ‌شود و سپس به رشد خود ادامه دهد،‌ممکن است به فاز اصلاح خیلی شدید وارد نشود. این فعال بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که اقدام لازم در شرایطی که مردم تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در بورس دارند، برای جلوگیری از ضررهای احتمالی به سهامداران چیست، گفت: در شرایط فعلی باید سهامداران غیرحرفه‌ای و نوسهامدارانی را که این روزها به سمت بورس تمایل دارند به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم تشویق کرد،‌ که با این طریق خطر احتمالی که به علت ورود به فاز اصلاحی وجود دارد،‌کمتر می‌شود. به طور طبیعی بازار وقتی رشد می‌کند اصلاح نیز به همراه خواهد داشت.زمانی که افراد غیرحرفه‌ای به طور مستقیم به خرید سهم اقدام می‌کنند،‌ با اولین نشانه‌های اصلاح بازار پا به فرار می‌گذارند! خارج شدن سهامداران غیرحرفه‌ای در مقطع ریزش بازار باعث به وجود آمدن بهمنی می‌شود که شدت ریزش را چندین برابر افزایش می‌دهد. به همین دلیل بهتر است  سرمایه‌گذاران جدید و غیرحرفه‌ای را به سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها تشویق کرد که با این حساب سهامداران به شکل مدیریت شده فعالیت می‌کنند.

  • گلشن بابادی-خبرنگار
  • شماره 341 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 4
کد خبر 411503

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =