دولت ۴۷ هزار میلیارد ریال از بورس منفعت می‌برد

جدیدترین سری پذیره‌نویسی اوراق منفعت دولت در نمادهای «افاد۸۱»، ‌‏«افاد۸۲»، «افاد۸۳» و «افاد۸۴» به ارزش ۴۷ هزار میلیارد ریال، شنبه ۵ بهمن در فرابورس انجام خواهد شد.

به گزارش صدای بورس به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، شنبه ۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، هفتمین سری پذیره‌نویسی اوراق منفعت دولت در نمادهای «افاد۸۱»، ‌‏«افاد۸۲»، «افاد۸۳» و «افاد۸۴» انجام خواهد شد و به این ترتیب ۴۷ هزار میلیارد ریال از این اوراق از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران به فروش خواهد رسید. سود ‏این اوراق ۱۷.۹ درصد سالانه تا سررسید بوده و قیمت هر برگه آن یک میلیون ریال تعیین شده است.‏

اوراق یاد شده بنا به درخواست وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان بانی منتشر می‌شوند و موضوع انتشار این اوراق تامین مالی دولت بوده و دارایی مبنای انتشار این اوراق نیز منافع و درآمدهای مالیاتی آتی دولت خواهد بود.‎ این اوراق دارای سررسید ۴۲ ماهه بوده و دوره‌های پرداخت سود آن ۶ ماه یکبار است.

شایان ذکر است که در این پذیره نویسی، خزانه‌داری کل کشور متعهد تسویه اصل و فرع اوراق است و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه عامل پرداخت‌ها خواهد بود. همچنین این اوراق فاقد بازارگردان بوده و تمامی کارمزدها و هزینه‌های پذیره‌نویسی اوراق توسط بانی اوراق پرداخت خواهد شد.

از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون تامین مالی ۱۹۳ هزار میلیارد ریالی دولت از طریق فروش اوراق منفعت در فرابورس محقق شده است و در صورت فروش تمام صکوک اشاره شده در این چهار نماد نیز مجموع انتشار نقدی اوراق منفعت به ۲۴۰ هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

کاهش وابستگی درآمدهای دولت به نفت یکی از مهم‌ترین چالش‌های فعلی اقتصاد کشور بوده و به اذعان بسیاری از کارشناسان بهره‌مندی از ظرفیت بازار سرمایه و تعمیق بازار بدهی، یکی از مهمترین ابزارهاست.

کد خبر 411391

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =