جذب نخبگان در بازار سرمایه یک فرایند همه جانبه است

سازمان بورس و اوراق بهادار، مرکز نخبگان و استعدادهای برتر نیروهای مسلح دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، امروز تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش صدای بورس به نقل از سنا، تامین نیروی تخصصی سرباز نخبه، انجام طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشی مشترک و مبادله اطلاعات آماری و گزارش‌های تحلیلی دوره‌ای، از جمله زمینه‌های همکاری در این تفاهمنامه است.

 علاوه بر این، اطمینان از تکمیل تربیت علمی فنی صحیح نخبگان وظیفه و بهره گیری از آنان در انجام پژوهش‌های علمی_ فنی پیشرفته به صورت روشمند و هوشمندانه از اهداف اصلی این تفاهم نامه خواهد بود.

بر اساس این تفاهم نامه، سازمان بورس و اوراق بهادار با در نظر داشتن حوزه ماموریتی خود، در سرفصل های پژوهشی مبتنی بر نیازهای اساسی کشور و با تاکید بر نیازهای دفاعی_ امنیتی، نیازهای نیروی انسانی نخبه وظیفه خود را با مشخص کردن نقش و عنوان پروژه پژوهشی به همراه رشته، گرایش و حوزه تخصصی به کارگیری و تعداد مورد نیاز به صورت سالیانه و موردی به طرف دوم منعکس می کند.

 مرکز نخبگان و استعدادهای برتر نیروهای مسلح دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی نیز موظف است با هدف استفاده بهینه از ایده‌های نخبگان، موضوعات پیشنهادی نخبگان ‌وظیفه را جهت انجام پروژه، مرتبط با حوزه اکتساب فناوری‌های نوظهور و پیشرفته که می‌تواند منجر به تحول در توانمندی های علمی_ فنی کشور شود شناسایی، ارزیابی و در قالب پیشنهادیه پروژه به سازمان بورس و اوراق بهادار معرفی کند.

این مرکز همچنین باید کلیه اقدامات و هماهنگی های مورد نیاز بین دستگاهی از جمله هماهنگی با معاونت علمی_ فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم، معاونت نیروی انتظامی ستاد کل نیروهای مسلح، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی و سایر نهادهای مرتبط را به عمل آورد.

در مراسم امضای این تفاهم نامه، دکتر شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، نخبگان را بزرگترین سرمایه کشور خواند و اظهار داشت: بازار سرمایه کشور بنا دارد همچنان زمینه های به کارگیری  فکر ناب را در تولید ملی دوام و قوام بخشد.

سخنگوی سازمان بورس افزود:  به طور قطع حضور نخبگان کشور به افزایش شفافیت و کارایی و ارتقاء عملکرد بازار سرمایه منجر می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار حدود یک دهه است که از نیروهای سازمان نخبگان نیروهای مسلح برای حل مشکلات و توسعه بیشتر در بازار سرمایه کمک می گیرد؛ براین اساس، امروز و با امضای این تفاهم نامه ارتباط بین سازمان بورس و نیروهای مسلح  بیش از پیش تقویت خواهد شد.

وی نحوه به کارگیری نخبگان کشور در بازار سرمایه را یک فرایند همه جانبه دانست که محدود به حوزه خاصی نیست و افزود: تاکنون ۱۲۰ نفر از طریق ستاد نخبگان نیروهای مسلح با بازار سرمایه هکاری کرده اند. این افراد در این دوران در حوزه های مختلفی چون تحقیقات و سیاستگذاری همکاری داشته اند، اما اکنون و با جذب شدن این افراد در سازمان بورس به عنوان همکار دایمی، آنها می توانند در حوزه هایی مانند اجرا نیز همکاری داشته باشند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: سازمان بورس علاوه بر استفاده از این نخبگان در دوره ماموریت سربازیشان، در سال های بعد هم حدود ۲۰ درصد از این نیروها را جذب و به عنوان نیروی دایمی به کار گرفته است.

محمدی اظهار داشت: البته امیدواریم در حوزه نرم افزار بومی معاملات (سامانه ملی معاملات بورس) هم بتوانیم از این نخبگان بهره‌مند شویم، زیرا این امکان وجود دارد که نخبگان در قالب شرکت‌های دانش بنیان هم در بازار سرمایه حضور داشته باشند.

کارنامه درخشان سازمان بورس در جذب نخبگان

سردار سرتیپ دوم پاسدار جبل عاملیان، رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر نیروهای مسلح دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی نیز گفت: رویکردی که ستاد کل دنبال می کند، توجه به این نکته است که با برنامه ریزی دقیق تر، مطمئن شویم سازمان آمادگی پذیرش  این افراد را دارد.

وی افزود: در نظر داشته باشید برای هدایت و راهبری نخبگان توسط اساتید راهنمای مجرب، ملاحظاتی پیش بینی شده  که در تفاهم نامه آمده است و منابع لازم مالی و اطلاعاتی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است. در این راستا برنامه های مناسبی در نظر گرفته شده و پروژه ها به مرحله ای رسیده است که نخبگان برای اخذ پروژه  های تحقیقاتی خود  در کوتاه ترین و سریع ترین  زمان  عمل خواهند کرد.

جبل عاملیان، در بیان اهداف ایجاد این تفاهم نامه بیان کرد: بیش از ۱۰ سال سابقه همکاری بین ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان بورس در موضوع به کارگیری اثربخش نخبگان وظیفه وجود دارد. سازمان بورس توانسته است از برنامه نخبگان وظیفه در پیشبرد ماموریت‌های خود به خوبی استفاده کند و با توجه به تجربه این سال ها در نظر داشتیم برای ارتقای کیفیت این برنامه تدابیر بهتری را مدنظر قرار دهیم و در این راستا جزییات بیشتری را در تفاهمنامه مشخص کنیم.

 وی همچنین کارنامه ۱۰ ساله سازمان بورس و اوراق بهادار را در جذب نخبگان بسیار درخشان توصیف کرد و اظهار داشت: سازمان بورس از معدود سازمان هایی بوده  که جذب نخبگان را به طور مستمر دنبال کرده است و امضای تفاهم نامه امروز نیز تجدید میثاقی برای کیفیت بخشی، بهبود شیوه ها و گسترش فعالیت ها در جذب و به کارگیری استعدادهای برتر خواهد بود .

کد خبر 411298

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =