واکنش بازارها به حمله تروریستی آمریکا

ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران به دست نیروهای آمریکایی، شوک بزرگی به بازارهای جهان وارد کرد و تحلیلگران سیاسی و اقتصادی از این اقدام شگفت‌زده شدند. این اقدام که بسیاری از کشورها از آن با عنوان «نقض قوانین بین‌المللی» و «مصداق بارز تروریسم دولتی» یاد می‌کنند، بر بازارهای سهام و کالای جهان تاثیر زیادی بر جا گذاشت.

به گزارش صدای بورس، در واکنش به این اقدام تروریستی، بازارهای نفت و طلا با افزایش قیمت مواجه شدند. در پایان معاملات هفتگی بازارهای جهان (جمعه ۳ ژانویه، ۱۳ دی) قیمت طلا از مرز ۱۵۵۲ دلار در هر اونس گذشت. تحلیلگران افزایش قیمت طلا در هفته آینده را محتمل می‌دانند. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز با افزایش روبه‌رو شد.

در همین حال، بازار نفت نیز شاهد افزایش قیمت‌ها بود. هر بشکه نفت خام سبک آمریکا با ۱.۸۷ دلار افزایش از مرز ۶۳ دلار عبور کرد. برنت دریای شمال هم ۲.۳۵ دلار بالا رفت و به ۶۸.۶ دلار رسید.

از سویی، بازارهای سهام جهان نیز شاهد افت و خیز شاخص‌ها در واکنش به این اقدام تروریستی بودند. در بازار آمریکا، شاخص‌های داوجونز، نزدک و اس‌اندپی قرمزپوش شدند. در اروپا، شاخص‌های دکس آلمان و یورواستوکس ۵۰ افت کردند اما فوتسی لندن و سی‌ای‌سی پاریس با افزایشی محدود مواجه شدند. در عین حال، بورس روسیه شاهد رشد یک درصدی شاخص MOEX بود.

در بازارهای آسیایی نیز بیشتر بورس‌ها با افت روبه‌رو شدند. نیکی ژاپن، هنگ‌سنگ و شانگهای و شاخص MSCI آسیا کاهشی شدند. همچنین بورس‌های هند و پاکستان نیز سیر نزولی پیدا کردند. در منطقه خاورمیانه، بورس‌های ایران، ترکیه، لبنان و فلسطین شاهد افت بودند اما بورس‌های امارات، بحرین، عربستان، قطر، اردن و عمان با رشد شاخص‌ها مواجه شدند.

کد خبر 411056

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =