کاهش رقابت بانک‌های مرکزی در ۲۰۲۰

بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۱۹ به دلیل هراس از شرایط ناپایدار اقتصادی، با بازگشت به فضای رقابت شروع به کاهش نرخ‌های بهره کردند. جنگ تجاری چین و آمریکا که منجر به کاهش تولید صنعتی بوده، از عوامل اصلی افت فعالیت‌های اقتصادی جهان معرفی شده است.

بلومبرگ در گزارشی با اشاره به این موضوع، می‌نویسد: برخی بانک‌های مرکزی همچون فدرال رزرو آمریکا دست‌کم قبل از سال ۲۰۱۹ تلاش‌هایی برای افزایش نرخ‌های بهره داشته‌اند در حالی که بانک مرکزی اروپا که خود را در شرایط بسیار نامناسبی می‌دید، با دلخوری ناچار شد سیاست نرخ‌های بهره منفی (زیر صفردرصد) را در پیش بگیرد.

حال به نظر می‌رسد که در سال ۲۰۲۰ اقتصاد جهان شاهد آرام‌تر شدن فضا برای سیاست پولی باشد. در نقشه‌ای که بلومبرگ برای سال ۲۰۲۰ تهیه کرده، کشورهای جهان بر حسب تغییر یا تثبیت سیاست پولی مشخص شده‌اند. (رنگ زرد: بدون تغییر نرخ بهره؛ رنگ قرمز: کاهش نرخ بهره؛ رنگ آبی: پس از کاهش ماه دسامبر، وضعیت نامشخص است).

بر اساس پیش‌بینی بلومبرگ، در میان بانک‌های مرکزی گروه ۷ بالاترین نرخ بهره بانکی در سال آینده مربوط به آمریکا (با ۱.۷۵ درصد) و کمترین آن متعلق به منطقه یورو (با منفی ۰.۷۵ درصد) خواهد بود.

همچنین در میان گروه بریکس (۵ بازار نوظهور جهان)، بیشترین نرخ بهره بانکی (معادل ۶.۲۵ درصد) مربوط به آفریقای جنوبی و کمترین آن متعلق به چین (با ۴.۲۵ درصد) خواهد بود.

کد خبر 410993

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =