۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲

کوچ سهامداران از بازار سهام (6)

تهدید بالقوه بر شفافیت بازار

طرح جدید اخذ مالیات، شفافیت را تهدید می‌کند
تهدید بالقوه بر شفافیت بازار

زمینه‌ای برای خروج سهامداران و حضور در بازارهای کاذب غیر شفاف فراهم می‌شود

چندی پیش طرحی با عنوان مالیات از عایدی سهام مطرح شده بود که با مخالفت بسیار زیادی مواجه شد. البته باتوجه به شرایط فعلی اقتصادی، تورم و کسری بودجه، این طرح ذهن فعالان بازارسرمایه را به خود مشغول کرد. از نظر فعالان بازار بحث مالیات بر عایدی سهام، اجحاف بر سرمایه‌گذار بوده و اثر مخربی بر بازارسرمایه خواهد داشت. همچنین می‌تواند شفافیت بازار را به یک تهدید بالقوه تبدیل ‌کند. از طرفی هم باعث خواهد شد تا جریان نقدینگی به سمت خروج از بورس سوق پیدا کند. بر این اساس سهامداران و سرمایه‌گذاران هم از بورس فاصله خواهند گرفت. با این اقدام بازارسرمایه کم عمق‌تر می‌شود و لطمه بسیار جدی به این بازار وارد خواهد شد. البته نظر یکی از مدیران ارشد شرکت بورس با نظر کارگزاران بسیار متفاوت بود. به عقیده وی مالیات بر عایدی سهام به نفع سهامداران است.
اگرچه این دیدگاه در ابتدا سرخط رسانه‌ها قرار گرفت، اما شرایط به گونه‌ای پیش رفت که این خبر از تمامی رسانه‌هایی که اقدام به انتشار آن کرده بودندحذف شد؛ گویا این مدیرارشد هم فهمیده بود که تصویب طرح مذکور به ضرر سهامداران تمام خواهد شد. در نتیجه می‌توان گفت حرکت مذکور، احتمال پیاده‌سازی این اقدام را بسیار ضعیف و یا با شکست مواجه خواهد ساخت. باید در نظر داشت تحقق مالیات بر عایدی سهام، در شرایط کنونی که بازار سهام توانسته اندکی در مدیریت نقدینگی مطلوب عمل کند، چاره ساز نخواهد بود. همچنین این موضوع علاوه بر کاهش تعمیق بازار سرمایه، زمینه‌ای برای خروج سهامداران و حضور در بازار کاذب غیر شفاف را فراهم می‌سازد.

تهدیدبالقوه بر شفافیت بازار

مودیان فعال در بازارسرمایه اعم از ناشران و سرمایه‌گذاران بهترین و خوش حساب‌ترین مودیان کشور هستند. شفافیت بازارسرمایه موجب شده که ناشران مالیات خود را دقیق و به موقع پرداخت کنند و در حقیقت این سهامداران هستند که این حجم از مالیات را بدون هیچ‌گونه شبهه پرداخت می‌کنند.
پیش از این در خصوص پرداخت مالیات بر فروش سهام و الزام پرداخت مالیات ولو در صورت زیان سرمایه‌گذار، انتقادهایی مطرح بود و انتظار می‌رفت در جهت توسعه بازارسرمایه، در خصوص این مالیات تجدید نظر صورت پذیرد؛ حتی در سال گذشته اقدام بسیار مثبتی صورت گرفت و رقم این مالیات کاهش خوبی داشت که در سال جاری این اقدام استمرار نداشت. در حال حاضر بحث مالیات بر عایدی سهام، اجحاف بر سرمایه‌گذار بوده و اثر مخربی بر بازارسرمایه خواهد داشت. سهامداری که یک‌بار مالیات بر عملکرد شرکت را پرداخت کرده، نباید صرفا به دلیل در دسترس بودن و شفاف بودن مالیات مضاعف پرداخت کند و دریافت این مالیات مضاعف، شفافیت بازار را که در حال حاضر یک نقطه قوت برای سرمایه‌گذار است، به یک تهدید بالقوه تبدیل می‌کند. همچنین باید در نظر داشت که در بازار سهام فرض اصلی بازدهی مثبت ناشی از سرمایه‌گذاری است و این نکته که در صورت زیان سرمایه‌گذار مالیات نمی‌پردازد، استدلال درستی نیست؛ مضافا این‌که ارقام مطروحه در خصوص مالیات بر عایدی سهام قابل قیاس با ارقام جاری نیست.

  • علی‌رضا تاج بر- مدیرعامل کارگزاری تأمین سرمایه نوین
  • شماره 336 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 15
کد خبر 410990

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =