آغاز حذف دستگاه‌های پوز توسط «اپرداز»

آتیه داده پرداز با ارسال و دریافت ماهانه حدود یک و نیم میلیارد پیام کوتاه، توانسته در جایگاه نخست کشوری قرار گیرد

شرکت دانش بنیان آتیه داده ‌پرداز به‌ عنوان اولین و پرترافیک‌ترین ارائه‌دهنده بستر ارسال و دریافت پیام کوتاه در سطح کشور از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت همچنین با تکیه بر دانش جوانان متخصص توانسته خدمات و محصولات گوناگونی را در حوزه آی تی ارائه کند که مواردی نظیر ارائه اپلیکیشن‌های مبتنی بر تلفن همراه، نرم‌افزارهای بانکی (همراه بانک) و اپ برنامه ورزشی 90 بخشی از اهم توانمندی‌های این مجموعه به شمار می‌آید. اگرچه آتیه داده پرداز از سال 95 با نماد «اپرداز» در بازار دوم فرابورس حضور دارد، اما به گفته مدیر مالی و اداری«اپرداز» با وجود سرمایه و نقدینگی مناسبی که شرکت دارد، قراراست به بازار اول بورس منتقل شود. در همین راستا فرصتی پیش آمد تا برای آگاهی از برخی عملکرد و برنامه‌های این شرکت دانش بنیان با امید جلیلوند، معاون مالی و اداری و نایب رئیس هیأت مدیره شرکت مذکور گفت‌وگویی انجام دهیم.

 آغاز فعالیت شرکت آتیه داده پرداز چگونه بود و خدمات آن در چه زمینه‌ای متمرکز است‌؟
شرکت آتیه داده پرداز سال 81 تاسیس شد و سال 83 sms engine را از اروپا وارد و آن را بومی سازی ساخت. باید اشاره کنم که به عنوان نخستین شرکتی هستیم که پیام کوتاه را وارد ایران کردیم. البته در این مسیر، پروسه‌های مختلفی طی شد تا به این مرحله‌ای که مشاهده می‌کنید، رسیده‌ایم. این در حالی است که طی برگزاری مناقصه‌ای توسط اپراتور، در راستای اینکه کدام شرکت بیشترین میزان پیام کوتاه را می‌تواند ارسال و دریافت کند؛ شرکت آتیه داده پرداز (آن زمان) پیشنهاد ارسال 780 هزار پیام کوتاه در ماه را داد. اما در پایان بیشترین میزان و کف 5 میلیون پیام کوتاه پذیرفته شد. شرکت هم قبول کرد تا اینکه با فراز ونشیب‌هایی که طی شد اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که ماهانه قادر هستیم یک و نیم میلیارد پیام کوتاه را ارسال و دریافت کنیم و رتبه اول کشوری را در این زمینه داریم.
 از طرفی باید اشاره کنم شرکت در حال حاضر سه نقش دارد که شامل موارد service provider،application provider و solution provide است. البته این خدمات بیشتر برای سازمان‌های بزرگ و بانک‌ها ارائه می‌شود.
 براساس گزارش‌های مالی منتهی به شهریور 98 در سامانه کدال، میزان سود شرکت افزایش داشته، دلیل آن چیست؟
بخشی از افزایش درآمد عملیاتی مربوط به استفاده بهتر از نقدینگی شرکت بود، چراکه شرکت نقدینگی مناسب دراختیار دارد؛ همچنین با توجه به دارابودن مجوز سازمان بورس، یک سری فعالیت‌ها در بازار سرمایه انجام داده‌ایم، که منجر به سود بیشتر شده است.

 قرار داد آتیه داده پرداز با باشگاه پرسپولیس چیست و قرار است چه خدماتی در این خصوص ارائه شود؟
 این پروژه یک شرایط خاص است که با بقیه قراردادها ی شرکت متفاوت است. در حقیقت کارگزار برند پرسپولیس محسوب می‌شویم. به عبارتی هر فرد (حقیقی- حقوقی) بخواهد با باشگاه پرسپولیس درباره مواردی همچون وب‌سایت، طراحی پیراهن و یا فضاهای مجازی مذاکره‌ای کند باید از طریق ما این کار را انجام دهد. از طرفی افزایش درآمدی از طریق اپ (app.) طرفداری صورت می‌گیرد که آن را می‌توان روی گوشی نصب کرد. این موضوع دارای آپشن، امکانات خرید شارژ، خدمات اسنپ و سایر موارد است. البته درآمد حاصله از این اپلیکیشن به نسبتی که در قرارداد داریم، بین باشگاه و شرکت
تقسیم می‌شود.
باید اشاره کنم پیش از این چنین تجربه‌ای با برنامه 90 داشتیم به طوری که حدود 15،16 سال، پیام کوتاه و اپ برنامه 90 را پشتیبانی کرده ایم و چون اپ مذکور کاربران مختلفی داشت از این رو تجربه بسیارخوبی برای ما رقم خورد . از طرفی با وجودی که تجربه فنی را درا ختیار داشتیم، اما در کنار آن تجربه بازاریابی را هم ایجاد کردیم.درنهایت ترکیب کاملی از اپ (application)، وب سایت و رسانه‌های اجتماعی (social media) صورت گرفت که به درآمدزایی شرکت هم کمک می‌کند.

 برنامه‌ای برای افزایش سرمایه دارید و از چه منابعی است؟
 شرکت هر سال برنامه افزایش سرمایه در دستورکار دارد به طوری که سرمایه از 75 میلیارد به 100 میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین سال آینده هم با توجه به تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش سرمایه را خواهیم داشت.

 تأمین مالی پروژه‌ها از چه طریق انجام می‌شود؟
به تازگی وام 50 میلیارد تومانی با میزان نرخ بهره 12 درصد از صندوق توسعه و نوآوری برای پروژه پرداخت بلوتوثی شرکت دریافت کرده‌ایم. البته یاد آور شوم که پروژه آغاز شده است و پروژه مهمی در زمینه پرداخت محسوب می‌شود. چراکه طی آن قرار است دستگاه‌های پوز حذف و از طریق دو گوشی (پرداخت کننده و گیرنده) عمل پرداخت انجام شود.

 با توجه به حضوردر بازار دوم فرابورس، چه برنامه‌ای برای ارتقای جایگاه شرکت در بازار سهام دارید؟
از آن جاکه سرمایه شرکت در شرایط مناسبی قرار دارد قصد داریم تا در بازار اصلی (اول) بورس حضور یابیم. در این زمینه درخواست هم داده‌ایم، تمام مدارک هم ارسال شده و منتظر پاسخ از فرابورس هستیم تا به بازار اصلی بورس منتقل شویم.

 برای تحقق این رویداد، چه زمانی را پیش‌بینی می‌کنید؟
به دلیل که این تحقق مسئله مذکور دارای روندی خاص و دشوار است، از این رو نمی توان زمان مشخصی را برای آن تعیین کرد. در حالی که تمام شرایط را داریم؛ اما به دلیل یک سری ملاحظات خاص فرابورس (کاهش درآمدی نهاد مربوطه) امکان تاخیر در موافقت نهایی وجود دارد.

 ورود به بازار سرمایه چه مزیت‌هایی برای شرکت‌ها به خصوص استارت آپ‌ها دارد؟
بزرگترین مزیت حضور در بورس بحث تأمین مالی از طریق ابزارهای بازار سرمایه و شفاف سازی است. این موارد می‌توانند به توانمند سازی شرکت‌ها کمک کنند. همچنین بزرگ شدن شرکت‌ها نیاز به شفاف‌سازی دارد و شفافیت اصل بزرگ شدن است. از طرفی سهامدار شرکت‌های بورسی، برای فروش سهم خود می‌تواند به صورت آسان‌تر و مناسب تر اقدام کند. البته در این روند باید مدیران بازار سرمایه هم از افرادی باشند که تجربه کار اجرایی داشته تا بتوانند بیشتر به مسائل شرکت‌های تازه وارد به بورس پی ببرند.

 در خصوص چالش‌های قابل تامل شرکت‌های دانش بنیان حضور یافته در بازار سرمایه چه نظری دارید؟
باید مدیران بورس، کار اجرایی را تجربه کرده باشند تا مشکلات منِ مدیر را درک کنند. چراکه برخی دستورالعمل‌هایی که صادر می‌شود، را بعضا نمی‌توان اجرا کرد. در صورتی که شاید دست اندرکاران سازمان این‌گونه برداشت کنند، که آن مدیر تمایلی به اجرای دستور العملی نداشته، درحالی که این گونه نیست. به‌عنوان نمونه در گزارشات خواسته می‌شود که بحث سود و زیان به طور مشخص اعلام شود، در حالی که صنعت ما دانش بنیان هست. البته به دلیل این که پیش از این فردی (حقیقی یا حقوقی) آن را انجام نداده از این رو نمی‌توان دقیقا دانست چه نتیجه‌ای و ارقامی در پی خواهد داشت. شرکت دانش بنیان مانند شرکت‌های تولیدی نیست که بدانیم یک سری مواد ا ولیه داریم و در نهایت چه تعداد محصول تولید می‌شود. در این بیزنس آمار غیر قابل پیش بینی است از طرفی بستگی به بسیاری از شرایط دارد؛ از این رو نمی‌توان گفت که آن شرکت دانش بنیان بورسی تمایلی به اعلام ارقام ندارد، درحالی که واقعا مدیر شرکت هم از آمار (نهایی) آگاهی ندارد.
با توجه به مسائلی که مطرح شد باید اشاره کنم، به عنوان نمونه برای شرکت خودمان (آتیه داده پرداز)، سه سال پیش نمی د انستیم که سال 98، 1.5 میلیارد پیام کوتاه ارسال می‌کنیم؛ درحالی که اکنون رتبه اول را در این زمینه داریم.

 قرارداد 7/1 میلیارد تومانی با بانک آینده در چه زمینه‌ای است؟
قراردادی با بانک آینده داریم که در زمینه یکپارچه سازی سیستم بانکی است. برای اولین بار ودر سه فاز قرار است که اجرا شود و کل مبلغ 7 میلیارد تومان برآورد می‌شود. در عین حال که 7/1 میلیارد تومان مربوط به فاز اول است. باید یادآور شوم که 70 درصد کار انجام و به نتیجه هم رسیده است. همچنین با توجه به این قرارداد، سیستم موبایل و سایر موارد تحت یک سیستم یکپارچه بانکی ایجاد می‌شود.

 تحریم‌ها و نوسانات ارز روی بیزنس شرکت چه تاثیری داشته است؟
قطعا تحریم‌ها روی بیزنس ما هم تاثیر دارد، البته باید اشاره کنم این تاثیر از نوع مثبت است. چراکه اگر تحریم‌ها نبودند، آنگاه می‌توانستیم نرم افزار وارد کنیم و بیزنس ما عملابیهوده بود . از طرفی نوسانات دلار روی سرورها تاثیرداشته اما روی بیزنس جاری ما این گونه نبود، چون روند کار ما براساس دلار صورت نمی گیرد.

 افزایش تعرفه‌های پیام کوتاه در ارائه خدمات شرکت، چه آثاری به همراه دارد؟
 افزایش تعرفه‌ها روی بیزنس ما به شدت اثر دارد . شاید جریان درآمدی بالا برود اما از طرفی سود ما کاهش می‌یابد، چون قیمت تمام شده افزایش می‌یابد. البته از آنجایی که عمده ارسال پیام کوتاه شرکت برای سازمان‌های بزرگ و بانک‌هاست، از این رو در صورت افزایش ویا عدم افزایش تعرفه، پیام‌های کوتاه باید فرستاده شوند.

 از آن جاکه تحولات مطلوبی پیش روی شرکت قرار دارد، چه برنامه‌هایی برای توسعه در دستور کار قرار دارد؟
مهم‌ترین بخش یک شرکت آی تی، بخش تحقیق و توسعه (R&D) است؛ از این رو ماهم به طور یقین برنامه توسعه‌ای داریم. البته به دلیل رقبایی که در این بیزنس است، موارد قابل انتشار نیست. از طرفی گفته می‌شود چنانچه برنامه‌های توسعه در یک بیزنس شرکت‌های آی تی به فرض پنج برنامه باشد و یکی از آن برنامه‌ها اجرایی شود،آنگاه می‌توان گفت که شرکت مذکور عملکرد مطلوبی داشته است.

  • فرحناز سپهری-خبرنگار
  • 336 شماره هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه  15
کد خبر 410981

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =