سبدگردان تصمیم نگار ارزش آفرینان صدرنشین بازدهی

گزارش «بررسی عملکرد شرکت‌های سبدگردان در بازار سرمایه ایران در سال ۱۳۹۷» منتشر شده توسط اداره بازرسی نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در آذر ماه ۱۳۹۸ نشان داد شرکت سبدگردان تصمیم نگار ارزش آفرینان با کسب بازدهی ۲۴۱.۵ درصد نسبت به رقبای خود در بازار سرمایه رتبه اول را اخذ کرده است. همچنین شرکت‌های سبدگردان نوویرا و الماس با کسب بازدهی ۱۳۷.۱۲ و ۱۳۷.۰۱ درصد به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

دارایی‌های تحت مدیریت

بر اساس این گزارش تا پایان سال ۱۳۹۷، تعداد ۲۹ شرکت از میان ۴۲ نهاد مالی غیر کارگزار دارای مجوز سبدگردانی، قرارداد سبدگردانی داشته‌اند که در مجموع، دارایی تحت مدیریت آنها ۲۰،۶۰۵،۹۹۷ میلیارد ریال بود. البته در میان این ۲۹ شرکت اشاره شده تعداد ۲۰ شرکت از آنها جزو شرکت‌های سبدگردان هستند که دارایی تحت مدیریت تمامی شرکت‌های مذکور تا پایان سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۰،۶۷۲،۱۸۸ میلیون ریال بوده است.

روش محاسبه نرخ بازدهی

 این گزارش می‌افزاید: به منظور ارائه‌ روشی که بتوان از طریق آن بازدهی عملکرد سبدگردان را ارزیابی کرد، از رابطه‌ای شناخته‌ شده تحت عنوان نرخ بازدهی زمان وزنیTWRR، استفاده می‌شود. نرخ بازدهی زمان وزنیTWRR، بیانگر بازدهی کل تمامی دارایی‌های تحت مدیریت یک شرکت سبدگردان است و نشان می‌دهد که سبدگردان به طور متوسط تا چه حد در مدیریت سبدهای اختصاصی تحت مدیریت خود، موفق به کسب بازدهی برای سرمایه‌گذاران شده‌است. به عبارت دیگر سرمایه‌گذاران با توجه به بازدهی سبدگردان، می‌توانند عملکرد سبدگردان را ارزیابی و در مورد سپردن مدیریت دارایی خود به سبدگردان تصمیم‌گیری کنند.شایان ذکر است میانگین وزنی بازده TWRR در سال‌های۹۶ و ۹۷ برای تمام شرکت‌های دارای مجوز سبدگردانی به ترتیب برابر ۱۹.۰۲ و ۷۶.۸۲درصد بود که سبدگردان تصمیم نگار ارزش آفرینان در سال ۱۳۹۷ با کسب بازدهی زمان وزنی معادل ۲۴۱.۵درصد جایگاه نخست را در مقایسه با سایر سبدگردان‌ها به خود اختصاص داده‌است.

A- ؛ رتبه سبدگردان کاریزما

رتبه اعتباری بلندمدت A- با دورنمای باثبات و رتبه اعتباری کوتاه‌مدت A۱ با درجه سرمایه‌گذاری به سبدگردان کاریزما (سهامی خاص) تخصیص یافت.
شرکت رتبه بندی اعتباری پایا، بر اساس بررسی داده‌های کمی شامل صورت‌های مالی و نسبت‌های مالی مستخرج از آن و همچنین ویژگی‌های کیفی شامل ارزیابی‌های مربوط به فعالیت‌های شرکت، حاکمیت شرکتی، محیط عملیاتی، تأمین مالی و سوابق آن و نیز تحلیل فضای کلان اقتصادی، کسب‌وکار و صنعت مربوطه، رتبه اعتباری سبدگردان کاریزما را تغییر داد. البته بر اساس واژه‌نامه تعاریف رتبه‌بندی اعتباری «پایا»، در این طبقه از رتبه اعتباری بلندمدت، ظرفیت ایفای تعهدات مالی در سطح بالا ارزیابی می‌شود. همچنین دورنمای رتبه اعتباری «پایا» اظهارنظر در مورد مسیر احتمالی رتبه اعتباری در میان‌مدت است. دورنمای باثبات بدین معنی است که احتمالاً رتبه اعتباری در آینده قابل پیش‌بینی تغییر نخواهد کرد. براساس این گزارش، تحلیل‌های کمی بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و یادداشت‌های همراه آن برای سال‌های مالی منتهی به اسفند ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بوده است.

  • شماره 336 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 12
کد خبر 410977

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =