تداوم رشد بازار درگرو ملاحظات با اهمیت

در کنار افزایش ریسک‌های سیستماتیک اقتصاد و مشکلات مربوط به حوزه سیاست خارجی کشور طی دو سال گذشته ، بازارسرمایه از ابتدای سال ۱۳۹۷ رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده که با توجه به دامنه‌دار بودن این رشد و شکستن پی در پی مرزهای شاخص کل، همواره این سوال در ذهن فعالان بازار متبادر شده که این سیر صعودی تا کجا ادامه خواهد داشت. شاید با نگاهی به دلایل رشد بازار در دو سال اخیر بتوان به تصویری حدودی از دورنمای تحولات بازار در ماه‌های آتی رسید.

آنچه مشخص است بازارسرمایه در دوره مورد بحث و به موازات رشد قیمت دلار از یک سو و افزایش تورم از سوی دیگر اقدام به تعدیل ارزش دارایی‌های مالی با ارزش تقلیل یافته ریال کرد که این تعدیل با افزایش سود شرکت‌ها، به واسطه افزایش نرخ ریالی فروش یا کسب درآمد بیشتر ناشی از فروش ارزی حمایت شد. همزمان با این رشد، حجم قابل‌توجهی از نقدینگی به بازارسرمایه جذب شد که در ادامه با توقف یا نزول روند حرکت در بازارهای موازی ، بخش قابل‌توجهی از این وجوه در بورس ماندگار شد. بر این اساس به نظر می‌رسد، دو گزاره نوسانات بازارهای رقیب و پتانسیل‌های دلاری-تورمی بازارسرمایه ، کلید اصلی تعیین مسیر شاخص در ماه‌های آینده و سال آتی خواهد بود.
در شرایطی که انتظار جدی بر کاهش نرخ تورم در ماه‌های باقی مانده از سال 98 و سال آینده وجود ندارد، می‌توان به رشد نرخ فروش در شرکت‌های با درآمد ریالی امیدوار بود. همچنین، رشد مجدد قیمت ارز در بازار آزاد و رشد نرخ دلار نیما در بودجه سال آینده کشور، نوید تسعیر درآمد ارزی شرکت‌های صادراتی محور با نرخ‌های بالاتر و رشد سود این گروه از شرکت‌ها را می‌دهد. بدین ترتیب به نظر می‌رسد شرایط برای رشد درآمد و سود هر دو گروه شرکت‌های با فروش داخلی و صادراتی فراهم است.
در رابطه با بازارهای موازی نیز، بازار ملک به واسطه فاصله گرفتن قیمت‌ها با قدرت خرید و بازار ارز به دلیل مدیریت بانک مرکزی بر مبادلات سفته‌بازانه ، توان قابل‌توجهی برای رقابت با بازارسرمایه ندارند. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که بازارسرمایه در افق کوتاه‌مدت همچنان با کمک از عوامل رشد قبلی قادر به پیمودن مسیر صعودی خود باشد.
در انتها لازم است به دو چالش با اهمیت برای تداوم رشد بازارسرمایه اشاره کرد. نکته اول به تحولات برجام و واکنش کشورهای غربی به اقدامات متقابل جمهوری اسلامی ایران در قبال بدعهدی طرف‌های مقابل برگشته که در هر مقطعی می‌تواند تمام پیش‌بینی‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. نکته دیگر این‌که شرکت‌های صادراتی بر خلاف تجربه سال 92 ، در دور جدید تحریم‌ها با کارایی به مراتب بالاتری عمل کرده و خوشبختانه شاهد انتشار گزارشات مناسب فروش از سوی آنها هستیم. در این رابطه چنانچه حلقه تحریم‌ها به نحوی تنگ گردد که شاهد نزول عملکرد در گزارشات ادواری و ماهانه شرکت‌های صادرات‌محور باشیم ، برگشت روند صعودی شکل گرفته دور از انتظار نخواهد بود.

  • حسین بوستانی-مدیرعامل هلدینگ مالی غدیر
  • شماره 336 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 2
کد خبر 410951

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =