فراهم شدن کوچ نقدینگی از بازار سهام

کسری بودجه، محرکی برای نرخ ارزاست که به سود بازارسرمایه خواهد بود

لایحه بودجه سال99 در حالی ارائه شد که به دلیل تحریم‌ها، تورم بسیار زیادی در اقتصاد کشور حاکم است. البته به نظر می‌رسد دولت در سال آینده هم با کسری بودجه مواجه شود. بررسی تاثیر  تصویب بودجه بر تحولات بازارسرمایه نکته قابل توجهی است. اهمیت این موضوع هفته نامه بورس را بر آن داشت تا نظرات فعالان بازار را جویا شود. از نظر کارشناسان و فعالان بازار، بودجه سال آینده با کسری مواجه شده که این موضوع در کنار سایر عوامل سیاسی و اقتصادی می‌تواند محرکی برای نرخ ارز باشد.
همچنین افزایش نرخ ارز هم می‌تواند اثرات مثبتی را بر بازار سرمایه به وجود آورد؛ بر این اساس به نظر می‌آید که دولت از تمام ظرفیت‌ها برای بهبود اوضاع بورس استفاده کند. همچنین باتوجه به عدم تغییر فاحش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه عمومی و سرفصل یارانه‌ها، می‌توان تداوم سودآوری شرکت‌های بزرگ برای سال آینده را انتظار داشت. البته برخی کارشناسان هم معتقدند که بودجه فعلی، پیشنهاد دولت است و هنوز در کمیسیون تخصصی مجلس مورد ارزیابی قرار نگرفته و اظهارنظر در خصوص آن اندکی عجولانه به نظر می‌آید.

فراهم شدن کوچ نقدینگی از بازار سهام

محدودیت فروش نفت به دلیل تحریم‌های موجود باعث تغییر ساختار درآمدی دولت و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی شده است. از این رو دولت درصدد است تا از منابع دیگری همچون مالیات، افزایش نرخ‌های حامل‌های انرژی و انتشار اوراق، منابع مورد نیاز خود را تأمین کند. سوق پیدا کردن درآمدهای نفتی به درآمدزایی از هریک از روش‌های مذکور ممکن است بازار را با چالش‌هایی مواجه کند و فضا را برای فعالان اقتصادی در کوتاه‌مدت پر تلاطم کند. در صورت عدم تحقق پیش‌بینی لایحه بودجه در خصوص درآمدهای نفتی و ایجاد کسری منابع، دولت می‌تواند اقدام به انتشار اوراق بدهی کند. تأمین مالی دولت از روش انتشار اوراق بدهی منجر به جذب نقدینگی و پرداخت سود بدون ریسک خواهد شد که به عنوان رقیب اصلی برای بازار سرمایه تلقی می‌شود و می‌تواند مقدمات کوچ نقدینگی از بورس به سوی خرید این اوراق را فراهم آورد.
از سوی دیگر تأمین مالی دولت بسته به شیوه مورد استفاده، ممکن است به افزایش پایه پولی،نقدینگی و ودر پی آن تورم بیانجامد که در ادامه فرصت دوباره‌ای برای رشد قیمت‌ها در بورس کالا و اوراق بهادار پیش خواهد آورد. همچنین بر اساس مالیات بر عایدی مطرح شده در بودجه سال ۹۹ در صورت اعمال بر روی معاملات سهام به طور قطع اثرات منفی در بازار سرمایه خواهد داشت. چنانچه مالیات بر عایدی بازار سرمایه از سایر بازارهای موازی مانند مسکن، طلا، سپرده بانکی و ارز کمتر باشد، می‌توان انتظار داشت که نقدینگی به سمت بازار سرمایه هدایت شود و روند تقاضا را افزایش دهد که این خبر خوبی برای فعالان بورس خواهد بود. باید توجه داشت بودجه فعلی، پیشنهاد دولت بوده و هنوز در کمیسیون تخصصی مجلس مورد ارزیابی قرار نگرفته است و اظهارنظر در خصوص آن اندکی عجولانه خواهد بود.

  • مهسا  فخرموسوی-کارشناس مشاور سرمایه‌گذاری سهم‌آشنا
  • شماره 335 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 15
کد خبر 410865

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =