افزوده نشدن ریسک جدید به بازار

کسری بودجه، محرکی برای نرخ ارزاست که به سود بازارسرمایه خواهد بود

لایحه بودجه سال99 در حالی ارائه شد که به دلیل تحریم‌ها، تورم بسیار زیادی در اقتصاد کشور حاکم است. البته به نظر می‌رسد دولت در سال آینده هم با کسری بودجه مواجه شود. بررسی تاثیر  تصویب بودجه بر تحولات بازارسرمایه نکته قابل توجهی است. اهمیت این موضوع هفته نامه بورس را بر آن داشت تا نظرات فعالان بازار را جویا شود. از نظر کارشناسان و فعالان بازار، بودجه سال آینده با کسری مواجه شده که این موضوع در کنار سایر عوامل سیاسی و اقتصادی می‌تواند محرکی برای نرخ ارز باشد.
همچنین افزایش نرخ ارز هم می‌تواند اثرات مثبتی را بر بازار سرمایه به وجود آورد؛ بر این اساس به نظر می‌آید که دولت از تمام ظرفیت‌ها برای بهبود اوضاع بورس استفاده کند. همچنین باتوجه به عدم تغییر فاحش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه عمومی و سرفصل یارانه‌ها، می‌توان تداوم سودآوری شرکت‌های بزرگ برای سال آینده را انتظار داشت. البته برخی کارشناسان هم معتقدند که بودجه فعلی، پیشنهاد دولت است و هنوز در کمیسیون تخصصی مجلس مورد ارزیابی قرار نگرفته و اظهارنظر در خصوص آن اندکی عجولانه به نظر می‌آید.

افزوده نشدن ریسک جدید به بازار

با توجه به محدودیت‌های فروش نفت در لایحه بودجه، پیش بینی درآمدهای نفتی کمتر بوده و دولت قصد دارد با فروش 50هزار میلیارد تومان از دارایی‌های منقول و غیر منقول خود بخشی از کاهش درآمدهای نفتی را جبران کند که به نظر عملیاتی شدن این موضوع، دشوار است. از طرفی دیگر دولت قصد دارد بخش دیگری از این کمبود را با برداشت از صندوق توسعه ملی جبران کند که باید منتظر فرآیند بررسی بودجه در مجلس ماند تا ببینیم مجلس تا چه میزان با برداشت از صندوق توسعه موافقت می‌کند.
با توجه به اینکه تحقق بخش زیادی از درآمدهای دولت با اما و اگر روبه رو است، به نظر می‌رسد بودجه سال آینده با کسری مواجه شود. این موضوع در کنار سایر عوامل سیاسی و اقتصادی می‌تواند محرکی برای نوسان نرخ ارز به شمار آید. البته افزایش نرخ ارز به شرط اینکه فروش‌های صادراتی کاهش جدی نداشته باشد می‌تواند اثرات مثبتی بر بازار سرمایه، ایجاد کند. همچنین در مورد مواردی که به طور خاص بر شرکت‌های بورسی اثرگذار هستند مثل بهره مالکانه، نرخ خوراک پتروشیمی، افزایش نرخ برق صنعتی و سایر حامل‌های انرژی؛ ریسک جدیدی از طرف لایحه بودجه به شرکت‌های بورسی تحمیل نشده است. البته بحث عرضه حجم بالای اوراق و شرکت‌های دولتی بر بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود که در این فرصت به آن نمی توان پرداخت. این مسائل در حالی مطرح است که قبل از تقدیم لایحه بودجه، دغدغه ای هم میان فعالان بازار در خصوص افزایش مالیات شرکت‌های بورسی و همچنین نحوه مالیات ستانی از خرید و فروش سهام وجود داشت. در مجموع در لایحه بودجه ریسکی از این موارد هم به بازار تحمیل نشده است.

  • امیر وفایی-قائم مقام مدیرعامل سبدگردان الگوریتم
  • شماره 335 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 15
کد خبر 410864

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =