زمینه‌ای برای بازگشت منابع به بازار پول

کسری بودجه، محرکی برای نرخ ارزاست که به سود بازارسرمایه خواهد بود

لایحه بودجه سال99 در حالی ارائه شد که به دلیل تحریم‌ها، تورم بسیار زیادی در اقتصاد کشور حاکم است. البته به نظر می‌رسد دولت در سال آینده هم با کسری بودجه مواجه شود. بررسی تاثیر  تصویب بودجه بر تحولات بازارسرمایه نکته قابل توجهی است. اهمیت این موضوع هفته نامه بورس را بر آن داشت تا نظرات فعالان بازار را جویا شود. از نظر کارشناسان و فعالان بازار، بودجه سال آینده با کسری مواجه شده که این موضوع در کنار سایر عوامل سیاسی و اقتصادی می‌تواند محرکی برای نرخ ارز باشد.
همچنین افزایش نرخ ارز هم می‌تواند اثرات مثبتی را بر بازار سرمایه به وجود آورد؛ بر این اساس به نظر می‌آید که دولت از تمام ظرفیت‌ها برای بهبود اوضاع بورس استفاده کند. همچنین باتوجه به عدم تغییر فاحش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه عمومی و سرفصل یارانه‌ها، می‌توان تداوم سودآوری شرکت‌های بزرگ برای سال آینده را انتظار داشت. البته برخی کارشناسان هم معتقدند که بودجه فعلی، پیشنهاد دولت است و هنوز در کمیسیون تخصصی مجلس مورد ارزیابی قرار نگرفته و اظهارنظر در خصوص آن اندکی عجولانه به نظر می‌آید.

زمینه‌ای برای بازگشت منابع به بازار پول

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در بودجه سال آینده بر بازارسرمایه، قابل توجه است، کسری بودجه خواهد بود. این کسری به منابع مالی دولت، فشار می‌آورد. به نظر می‌رسد راه حلی که دولت برای جبران منابع مالی انتخاب کرده، انتشار اوراق است. به طور یقین انتشار اوراق برای جبران کسری بودجه، تبعات متفاوتی را بر بازارسرمایه دارد.
باید گفت عرضه اوراق باعث می‌شود که سود آن، افزایش پیدا کند که افزایش آن و سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند به عنوان یک بازار رقیب برای بازارسرمایه محسوب شود ودر این روند بخشی از منابع به سیستم بازار پول باز می‌گردد. البته این موضوع باعث می‌شود مطلوبیت بازار کاهش یابد. از سمت دیگر، و با انتشار اوراق برای تأمین کسری بودجه دولت، شاهد تورم دیگری خواهیم بود و احتمالا قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. بنابراین فروش شرکت‌های بورسی، درآمد و سود آنها بیشتر و در نهایت منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد. همچنین اگر برآیند بودجه سال آینده بر بازارسرمایه را مشاهده کنیم، روندی مثبت خواهد بود. البته در ارتباط با برخی از سهام‌های خاص، جبران کسری بودجه تاثیرات دیگری را هم خواهد داشت. باید گفت بعضی از شرکت‌های بزرگ از منابع دولتی استفاده می‌کنند و افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌تواند بخشی از حاشیه سودی که شرکت‌ها از بابت تورم، حاصل می‌کنند را با دولت شریک کنند و در نهایت سود کمتری را به دست می‌آورند.

  • امیر تقی خان تجریشی- مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت
  • شماره 335 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 15
کد خبر 410860

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =