کاهش محدودیت صندوق‌ها، ضرورتی بنیادین

در سال جاری شاهد گذر حجم نقدینگی از مرز 2 هزار هزار میلیارد تومان بودیم که در واقع تهدیدی برای اقتصاد کشور و یکی از عواملی اصلی ایجاد تورم بوده است. لذا مهار و مدیریت نقدینگی که می‌تواند با ورود به هر بخشی چون سیلی ویرانگر اثرات مخربی را برجاگذارد یکی از واجبات فضای کنونی اقتصاد به شمار می‌آید. در این باره علاوه بر تلاش برای افزایش ریسک دلالی و سفته بازی به خصوص در ارز و مسکن و بهبود فضای کسب و کار و تولید، مسئولیت هدایت نقدینگی به مسیر صحیح و سازنده بر عهده سیاستگذار خواهد بود.

یکی از مسیرهای صحیحی که طی چندماه اخیر مورد توجه بیشتر مردم و همچنین مسولان قرار گرفت بازار سرمایه و به خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری بود که توانست بخشی از این نقدینگی را به سوی خود جذب کند، تا جایی‌که بنابر اعلام مسئولان سازمان بورس دارندگان کد بورسی به 13 میلیون کد رسیده اند که خبر خوبی محسوب می‌شود. همچنین ارزش معاملات روزانه همواره بیش از هزار میلیارد تومان بودکه به بیش از سه هزار میلیارد تومان هم رسید. اما در بخش دیگر یعنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به خصوص صندوق‌های با درآمد ثابت،شاهد جذب نقدینگی بالغ بر 170 هزار میلیارد تومانی هستیم که توانسته درحدود 8 درصد از نقدینگی را با کمک 64 صندوق فعال در فضایی کاملا شفاف و بدون شائبه مدیریت کند. البته با توجه به حجم بالای نقدینگی، ظرفیت و توانمندی نهادهای بازار سرمایه در مدیریت صندوق‌ها، میزان چشمگیری نیست.
در حال حاضر از مجموع 170 هزار میلیارد تومان منابع این صندوق‌ها که البته با استقبال خوب سرمایه‌گذاران در حال افزایش است، حدود 9 درصد در سهام، 36 درصد در اوراق تأمین مالی و درحدود 55 درصد نیز در سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری شده است. این صندوق‌ها توانسته اند که تعداد بسیار زیاد سرمایه‌گذاران حقیقی با ریسک متوسط به پایین و همچنین مازاد وجوه اشخاص حقوقی را در بازه‌های زمانی مختلف جذب و مدیریت کنند. از سوی دیگر مدیران این صندوق‌ها که نهادهای تأیید صلاحیت شده از سوی سازمان بورس هستند نیز همگام با استقبال مردم، فعالیت‌ها و زیرساخت‌های ارتباطی خود را گسترش و کیفیت مدیریت این صندوق‌ها را افزایش داده تا بتوانند ازیک سو سود با کیفیت و مداومی را ایجاد و در سوی دیگر قدمی در تأمین مالی دولت و شرکت‌ها بردارند.
حال با توجه به نقش بازار سرمایه در کنترل و هدایت نقدینگی، شفافیت جریان دارایی‌ها، قانونمندی صندوق‌ها و نیز اقبال کم نظیر سرمایه‌گذاران به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درماه‌های اخیر شایسته است که نهاد ناظر ضمن کمک به کاهش محدودیت‌های صندوق‌ها به خصوص محدودیت‌های صندوق‌های درآمد ثابت مانند حد نصاب‌ها، افزایش سقف صندوق‌ها و سقف 15 هزار میلیارد تومانی مدیران به خصوص تأمین سرمایه‌ها و نهادهای مالی زیر مجموعه بانک‌ها، همگام با مدیران صندوق‌ها و رسانه‌ها سعی در معرفی این محصول ارزشمند بازار سرمایه به عموم مردم کند. یادمان باشد علاوه بر امکان کنترل نقدینگی، صندوق‌هادرحقیقت تنها ابزار شفافی هستند که نیازهای سرمایه‌گذاران خرد و کلان با سطوح ریسک مختلف را برآورده ساخته، همچنین کمک شایانی به تأمین مالی بخش خصوصی، دولت و حتی تجهیز منابع بانک‌ها می‌کنند.

  •  علی جبل عاملی- عضو هیأت مدیره مشاور سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه نوین
  • شماره 335 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 5

کد خبر 410834

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =