یک سوم منابع بودجه 99 بر دوش بازار سهام

بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور نشان می‌دهد که مجموع منابع عمومی و اختصاصی بودجه با ثبت رقمی در حدود ۵۶۴ هزار میلیارد تومان نسبت به سال قبل با افزایش ۸ درصدی همراه بوده است. این منابع در قالب سه سرفصل عمده درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه ای و واگذاری دارایی‌های مالی به ترتیب با ارقام ۳۴۰، ۹۹ و ۱۲۵ هزار میلیارد تومان دسته‌بندی شده است.

۱۹۸ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی

البته مهم‌ترین ردیف در سرفصل درآمدها به درآمدهای مالیاتی اختصاص دارد. در مجموع برآورد شده که دولت در سال ۹۹ به میزان ۱۹۸ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی خواهد داشت. یعنی رشد ۱۲ درصدی نسبت به سال قبل را داشته و۳۵ درصد از کل منابع بودجه را به خود اختصاص داده‌است .البته در این روند مالیات بر درآمد و نیز مالیات بر کالاها و خدمات رشد ۳۰ درصدی، مالیات بر ثروت رشد ۶۸ درصدی داشته و مالیات بر واردات با کاهش نسبت به سال قبل همراه بوده است.

 کسب درآمد بیشتر از افزایش ارزش معاملات
همچنین مالیات بر نقل و انتقال سهام در سال ۹۹ حدود ۲/۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که نسبت به سال قبل سه برابر شده است.بنابراین دولت انتظار دارد که بتواند با افزایش ارزش معاملات در بازار سرمایه همانند سال جاری، درآمد بیشتری از این ناحیه به دست آورد. البته هنوز جزئیات بیشتری در این مورد منتشر نشده است. در مجموع سرفصل درآمدها نسبت به سال قبل رشد ۱۰ درصدی داشت. براساس گزارش «مشاور سرمایه‌گذاری مدبران هما»، درآمدی که دولت انتظار دارد از محل مالیات بر ارزش افزوده بدست آورد رقمی در حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان است. این رقم در بودجه سال ۹۸ حدود ۴۹ هزار میلیارد تومان بود.

کاهش 70 درصدی وابستگی به درآمدهای نفتی
سرفصل واگذاری دارایی‌های سرمایه ای دارای دو ردیف قابل توجه ازمحل نفت و فرآورده‌های نفتی ، فروش اموال منقول و غیر منقول خواهد بود. میزان درآمد از محل درآمدهای نفتی با کاهش حدود ۷۰ درصدی نسبت به سال قبل ۴۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده که این موضوع تنها ۸/۶ درصد از کل بودجه را به خود اختصاص داده است. بنابراین می‌توان گفت که وابستگی دولت به این ردیف درآمدی از ۲۹ درصد در سال ۹۸ به ۹ درصد در سال ۹۹ کاهش یافت.

 10 برابر شدن فروش اموال منقول و غیر منقول
اگرچه ردیف فروش اموال منقول و غیر منقول بیش از ۱۰ برابر شده، اما دولت برآورد داشته که از این محل حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد بدست آورد. در مجموع سرفصل واگذاری دارایی‌های سرمایه ای شاهد کاهش ۳۸ درصدی بوده است. در این سرفصل درآمد حاصل از سوخت تحویلی به پتروشیمی‌ها با کاهش از ۲ هزار میلیارد تومان به 5/1 هزار میلیارد تومان همراه بوده است. همچنین درآمد حاصل از بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن از 5/1 هزار میلیارد تومان به 8/2 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

۱۴۴ درصد رشد واگذاری دارایی‌های مالی
سومین سرفصل عمده در بخش منابع بودجه، واگذاری دارایی‌های مالی است که در مجموع نسبت به سال ۹۸ به میزان قابل توجه ۱۴۴ درصدی رشد داشته است. در مجموع دولت در نظر دارد از محل فروش و واگذاری اوراق مالی اسلامی رقم ۸۰ هزار میلیارد تومان کسب کند که این موضوع سهم ۱۴ درصدی از منابع بودجه دارد. همچنین استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز پیش بینی شده ، که قابل تامل است.البته نکته قابل توجه در خصوص این دو ردیف رشد حدود ۹۰ درصدی در انتشار اوراق مالی نسبت به سال قبل و قرار گرفتن مبلغ قابل توجه در مقابل برداشت از صندوق توسعه ملی است که برای سال قبل برداشتی از این محل پیش‌بینی نشده بود.

  • شماره 335 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 3
کد خبر 410832

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =