جزییات افزایش سهام "وگستر"

شفاف سازی بیشتر و اطلاع رسانی به خریداران سهام شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان که ۲۳۰ درصد بیشتر از ارزش واقعی و ذاتی در بازار معامله می‌شود.

به گزارش صدای بورس با توجه به این که سهام شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان ۲۳۰ درصد بیشتر از ارزش واقعی و ذاتی در بازار معامله می شود، برای شفاف سازی بیشتر و اطلاع رسانی به خریداران ، نقطه نظرات و صحبت‌های دکتر معماریان مدیر عامل محترم شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان در خصوص این موضوع در ادامه آمده است:

بدون شک موقع خرید یک سهم ممکن است به جای سود، زیان کنیم انداره زیان مورد انتظار را ریسک می گوییم ریسک ممکن است در عمل از پیش بینی ما کمتر باشد و لی نباید به لحاظ منطقی اجازه دهیم بیشتر از پیش بینیمان باشد. بنابراین در هر خرید باید نسبت ریسک  به ریوارد یا همان نسبت سود به زیان که شاخصی برای تعیین حد ضرر و حد سود برای سرمایه گذاری در معاملات بورس می باشد و باید یک عدد منطقی باشد.دقت نمایید این شاخص می تواند جهت تصمیم گیری برای خرید یا عدم خرید سهم در بورس مورد توجه سهامداران و سرمایه گذاران قرار گیرد. بصورت ساده اینطوری  می توان بیان کرد که شما در مقابل چند درصد سود حاضر هستید چند درصد از سرمایه خود را به خطر اندازید با توجه به اینکه ریسک به ریوارد قیمت سهام وگستر در بهترین حالت بالای ۷۳% است و در حالت واقعی بیشتر از ۱۰۷ درصد می باشدکه در یک حالت اضطرار و هشدار و زنگ خطر بزرگی را برای خریداران نشان می دهد.

مدیر عامل  شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان  در ارتباط با حباب بودن قیمت سهام شرکت وگستر و در مورد ارزش دفتری و nav سهام شرکت "وگستر" توضیح داد:شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان با سرمایه ۴۰ میلیارد تومان در بازار با ارزش بازار (market value) بیش از ۲۰۵ میلیارد تومان معامله می گردد یعنی ارزش بازار شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان بیش از ۵ برابر سرمایه آن است در حالیکه این شرکت ارزش دفتری ۵۲ میلیارد تومان را دارد یعنی ارزش دفتری هر سهم شرکت ۱۳۰ تومان و ارزش خالص دارایی های آن در حدود ۲۲۰ تومان می باشد که در بازار در حدود ۴ برابر ارزش دفتری و ۵/۲ برابر ارزش خالص دارایی ها معامله می گردد. که با توجه به شرایط واقعی در وضعیت حاضر ، قیمت سهام شرکت بر اثر رشد های بدون پشتوانه و بر اثر هیجانات بی مورد سطح هشدار را نیز رد کرده  و اگر خریداران سهام به این موارد توجهی نداشته باشند آسیب سنگینی به پس اندازها و اندوخته های چندین ساله آنها وارد خواهد شد که علاوه بر متضرر ساختن آنها ممکن است از لحاظ روحی و روانی نیز متضرر شوند.

فعالان بازار باید دقت داشته باشند که بازارهای سهام همواره با نوسانات سوداگرانه مواجه بوده است که نوسانات قیمت جزء ذات بازار است. اما گاهی این نوسانات از شکل عادی خود خارج می شوند و جای خود را به صعودهای افسار گسیخته و سقوطهای ناگهانی می دهند و ضررهای جبران ناپذیری به این افراد وارد می کند.

در واقع اساس و جوهره حباب قیمت ها بر اساس واکنشی است که نسبت به افزایش قیمت ها صورت می گیرد. به این ترتیب که افزایش قیمت ها منجر به افزایش تقاضا و اشتیاق سرمایه گذاران و در نتیجه افزایش دوباره قیمت ها می گرددکه در نتیجه ذهنیت مردم از بازدهی بالای اوراق بهادار در گذشته و خوش بینی آنها نسبت به دریافت بازده بالا در آینده است که این عوامل باعث بالا رفتن مجدد قیمت ها بیش از میزان طبیعی می شود در حالیکه حباب هیچ گاه ماندگار نیست.

 لذا با توجه به وضعیت نگران کننده ای که در مورد قیمت سهام شرکت بوجود آمده که نشانگر عدم آگاهی خریداران نسبت به ارزشگذاری و تحلیل شرکت ها دارد باعث شد که سهامدار عمده برای کنترل این هیجانات و برای جلوگیری از متضرر شدن بیش از اندازه خریداران به عرضه سهام شرکت جهت کنترل قیمت اقدام نموده تا در حد امکان بتواند این اختلاف فاحش بین ارزش ذاتی با ارزش بازار و حباب قیمت سهام را کاهش دهد. ولی خریداران با توجه به اشتیاق بوجود آمده و هیجانات کاذب توجهی به این اقدام سهامدار عمده که نشات گرفته از مسئولیت اجتماعی شرکت فوق بود ننمودند که این اقدام خریداران در صورت اصلاح شاخص و یا آگاه شدن این بازار هوشمند نسبت به ارزش واقعی سهام گسترش سرمایه گذاری ایرانیان و چرخش معاملات باعث وارد آمدن زیان سنگین به این خریداران در آینده ای نزدیک خواهد شد.

در نهایت چنانچه این عطش سودآوری که خریداران را از توجه به واقعیت ها غافل ساخته پایدار بماند، در آینده در صورت تعدیل بازار، زیانهای سنگین و غیر قابل جبرانی برای آنها به بار خواهد آورد.

کد خبر 410817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =