نبود ابزارهای جدید مالی بخش مغفول بورس انرژی

پس از خروج یک‌طرفه آمریکا از برجام، این کشور با ایراد تحریم‌های بین‌المللی، سعی در کاهش و حتی به صفر رساندن فروش و صادرات نفت ایران داشت. در این بین عرضه ریالی نفت در بورس و مشارکت بخش خصوصی، به عنوان راهکاری جدی مطرح شد.

 رضا علوی عضو هیأت مدیره بورس انرژی دیدگاه های قابل تاملی در خصوص مسائل پیرامون عرضه نفت در بورس دارد . فرصتی فراهم شد در گفت‌وگویی نظرات وی را جویا شویم .
 
 عملکرد بورس انرژی در عرضه نفت را چگونه ارزیابی می کنید؟
بورس انرژی به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه ایران، می‌تواند موثرترین مجموعه در پیشبرد اهداف کلان اقتصادی در شرایط کنونی باشد.بدون شک ارزش افزوده ایجاد شده از فرآوری مواد اولیه‌ای همچون نفت خام و تبدیل و فروش محصولات مشتق شده از آن، می تواند گام مهمی در جلوگیری از خام فروشی و استفاده از ظرفیت‌های بالای این حوزه در تنگنای کنونی اقتصاد و معضلات ناشی از محدودیت‌های فروش نفت خام به شمار آید. در همین راستا، بورس انرژی با فعال کردن پتانسیل‌های موجود و تلاش در جهت رونق این بازار، توانسته گام مهمی در تحقق این اهداف بردارد. به‌طوریکه روند کنونی عرضه فرآورده‌ها در بورس انرژی ایران مناسب و افزایشی است و همچنین حجم و ارزش معاملات نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب۵۳ و ۹۸ درصد رشد داشت. در این میان حضور پررنگ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران که بزرگترین هلدینگ تخصصی در حوزه پالایش نفت کشور تلقی می شود، حائز اهمیت است. 

 عرضه نفت در بورس انرژی اگرچه زمان‌بر بود، اما عملی شد. تحقق این مهم در بر آورد انتظارات را چگونه ارزیابی می کنید ؟
 عرضه های نفت خام و میعانات گازی به موجب قانون توسط شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی ایران صورت می گیرد. علیرغم تداوم عرضه ها، بخش بزرگی از پتانسیل بالقوه در این حوزه، بلا استفاده مانده و ضروری است شرایط عرضه با رایزنی مداوم با متخصصین، خریداران و کارگزاران بازنگری و بهینه شود. در این بین حضور شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در عرضه فرآورده های اصلی همچون، بنزین، نفت گاز، نفت سفید، گاز مایع و نفتا بسیار اثرگذار بوده و با توجه به عزم جدی این شرکت در استفاده از ظرفیت بورس، چشم انداز مثبتی را از عملکرد این شرکت می توان انتظار داشت. همچنین در عرضه‌های فعلی نفت خام نبود یکپارچگی در تصمیم گیری و سازماندهی مناسب برای تدارک، اجرا و پیگیری عرضه‌ها برای حصول موفقیت و نقاط قوت در عرضه فرآورده‌های اصلی، عدم برنامه ریزی جدی، نداشتن پیگیری و لجستیک مناسب شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، از نقاط ضعف سیستماتیک در این خصوص به شمار می‌رود.

 یکی از خلاءهایی که کارشناسان به آن اشاره می کنند، نبود ابزارهای مالی در بورس انرژی است؛ بورس انرژی چه تدبیری برای حل این مهم اندیشیده است؟
بخش دیگری از پتانسیل های مغفول مانده این بازار، عدم استفاده از ابزارهای جدید مالی مانند معاملات مشتقه و آتی روی محصولات قابل معامله در بورس انرژی است. البته کار مطالعاتی آن در حال انجام و به‌زودی شاهد ورود این ابزارها به این بازار خواهیم بود.

 با این اوصاف، چشم انداز عرضه نفت در بورس انرژی چگونه خواهد بود؟
بدون شک با تلاش و جدیت مدیران این حوزه، چشم انداز عرضه‌ها در بخش نفت و میعانات گازی با توجه به تجارب اخیر و شواهد موجود، افقی روشن پیش روی بورس انرژی قرار داده که با همت مضاعف مدیران، دست‌اندرکاران و فعالان این بازار، شاهد روزهای روشن و پر رونق بورس انرژی در آینده نزدیک خواهیم بود.

  •  رضا علوی- عضو هیأت مدیره بورس انرژی
  • شماره۳۳۴ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۶
کد خبر 410729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =