مشکل، ساختار بورس انرژی نیست

دو دلیل می توان برای این اتفاق برشمرد. اول آنکه باید پذیرفت بورس راهکار نو و تازه ای است و ایرادات جزیی دارد. لذا عدم معامله در مرحله سوم عرضه نفت در بورس به معنای بی فایده، غلط و اشتباه بودن طراحی آن نیست. پس باید کار جلو برود

محمدصادق کریمی، کارشناس حوزه انرژی درباره عدم استقبال از عرضه نفت در بورس انرژی گفت: دو دلیل می توان برای این اتفاق برشمرد. اول آنکه باید پذیرفت بورس راهکار نو و تازه ای است و ایرادات جزیی دارد. لذا عدم معامله در مرحله سوم عرضه نفت در بورس به معنای بی فایده، غلط و اشتباه بودن طراحی آن نیست. پس باید کار جلو برود. 
البته در مصاحبه‌ها اعلام شده که بخش خارجی مایل به ورود به بورس بوده، اما حساب ارزی برای این کار وجود نداشته است. بنابراین یا باید حساب ارزی در اختیارشان قرار داد یا خودشان شریک داخلی پیدا کنند که این کار زمان‌بر خواهد بود. کریمی افزود: بنابراین اطلاق لفظ شکست در این خصوص زود است. با این حال باید کماکان عرضه‌ها ادامه یابد تا گرفتاری‌های اجرایی آن بر طرف شود. از این رو به نفع بخش خصوصی است که با لابی‌گری و گرفتن تخفیف، نفت تحویل بگیرد اما این مسئله به زیان کشور است. این تحلیلگر درباره اینکه آیا اساس بورس سازوکار کارآمدی محسوب می شود یا خیر خاطر نشان کرد: عرضۀ نفت خام در بورس انرژی در مقام طراحی مشکلی ندارد و زیرساخت بورس انرژی برای این کار هم بدون مشکل است. در حال حاضر معاملاتی با همان ابعاد در مورد نفت کوره در بورس انرژی صورت می گیرد.

ناامید نشویم
نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آغاز کار هر طرح جدیدی با ایراداتی همراه است اما نباید زود ناامید شد یا طرح را شکست خورده پنداشت، افزود: این موضوع در مورد فروش نفت در بورس نیز صدق می‌کند این در حالی است که فروش نفت در بورس در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده بنابراین باید جهت دستیابی به درآمد مدنظر برنامه‌ریزی کرد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی ایجاد نکردن زیرساخت‌های لازم را یکی دیگر از دلایل به فروش نرسیدن نفت در بورس عنوان کرد و افزود: با اقدامات بانک مرکزی و وزارت نفت این زیرساخت‌ها در حال ایجاد و تکمیل هستند تا به مرور فاصله تولید نفت و صادرات این محصول از بین رود.حسینی ادامه داد: به علت تحریم‌های آمریکا در حوزه پولی و بانکی، خریدار خارجی در انتقال پول به بانک‌های ایران دچار مشکل شده است، لذا باید از طریق راه‌اندازی سیستم‌های جدید کار انتقال پول را انجام داد در غیر این صورت همین مسئله می‌تواند معضلی در مسیر فروش نفت در بورس خلل ایجاد کند.

  • گلاره کحالی- خبرنگار
  • شماره۳۳۴ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۶
کد خبر 410727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =