دشواری در تأمین الزامات و استانداردهای بورس

افزایش نقدینگی در واقع متاثر از الزاماتی است که از سوی نهادهای ناظر بر نقل و انتقالات سهام شرکت‌ها و گزارشگری (بر مبنای حداقل استانداردها) حاکم است.

از مهم‌ترین مزایای پذیرش در بازارسرمایه می‌توان به افزایش نقدشوندگی سهام شرکت‌های پذیرفته شده اشاره کرد. این افزایش نقدینگی در واقع متاثر از الزاماتی است که از سوی نهادهای ناظر بر نقل و انتقالات سهام شرکت‌ها و گزارشگری (بر مبنای حداقل استانداردها) حاکم است. همین‌طور یکی از دغدغه‌های جدی سرمایه‌گذاران، معاملات دست دوم سهام شرکت‌ها بوده که از طریق بازار ثانویه این نگرانی هم مرتفع شده است.
انتشار سهام عادی از طریق افزایش آگاهی عمومی نسبت به وضعیت، عملکرد شرکت و همچنین تسهیل تأمین‌مالی، موجبات بهره‌وری بالاتر فعالیت‌های شرکت و رشد آتی شرکت را تسهیل می‌کند. از دیگر موارد جالب توجه برای شرکت‌ها می‌توان به استفاده از معافیت‌های مالیاتی و نیز قابلیت وثیقه کردن سهامشان اشاره کرد.

شرکت‌ها می‌توانند در قبال وثیقه قرار دادن سهام خود، تسهیلات مورد نیاز را دریافت کنند. این‌ موارد از مهم‌ترین مزایای پذیرش شرکت‌ها در بورس است که در ادامه می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری بیشتر و افزایش نرخ اشتغال در کشور را فراهم کند.
مزیت‌ فعالیت در بورس برای شرکت‌ها و اقتصاد ملی ایجاب می‌کند که شرایط پذیرش و ورود به این بازار هرچه بیشتر تسهیل شود. هرچند نگرانی از شفافیت اطلاعاتی و کاهش میزان سفته‌بازی از دغدغه‌های بجای مسئولان و نهاد ناظر است، با این حال از نظر بسیاری از شرکت‌ها، دشواری در تأمین الزامات و استانداردهای بورس از موانع اصلی حضور شرکت‌ها در بورس‌هاست. بنابراین به نظر بهتر است نسبت به بسیج عمومی، آگاه‌سازی بیشتر شرکت‌ها و کم کردن از میزان نگرانی‌شان از شفافیت مالی، تلاش مضاعفی صورت گیرد.
 

  • مصطفی انصاری-کارشناس تحلیل مشاور سرمایه گذاری سهم آشنا
  • شماره۳۳۳ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۵
کد خبر 410594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =