گام ابتدایی برای شفافیت

مهم ترین دارایی بازارسرمایه، اعتبار و شفافیت آن است که این بازار را از سایر بازارها متمایز می‌کند و تمام تلاش متولیان بازار هم برای حفظ آن است.

علیرضا تاج بر، مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین با بیان اینکه در راستای اجرای قانون برنامه پنجم توسعه و احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، بازار پایه فرابورس ایجاد و مقرر شد شرکت‌های سهامی که شرایط پذیرش در بورس یا فرابورس را ندارند، برای حفظ نقدشوندگی، در این بازار درج و معامله شوند، گفت: مهم ترین دارایی بازارسرمایه، اعتبار و شفافیت آن است که این بازار را از سایر بازارها متمایز می‌کند و تمام تلاش متولیان بازار هم برای حفظ آن است.

وی با توضیح اینکه به طور عمومی شرکت‌های درج شده در بازارپایه دارای شرایط بنیادی قوی نبوده و از شفافیت لازم برخوردار نیستند، ادامه داد: وضعیت خاص این بازار پیش از اعمال تغییرات، منجر به نوسانات غیرعادی و در بعضی مواقع ایجاد حباب قیمتی در برخی از سهام شرکت های این بازار  شد.به عبارتی در بازار پایه اتفاقاتی در جریان بود که ادامه آنها منجر به ایجاد خدشه بر وجهه بازار سرمایه می‌شد و ارکان بازار به درستی تصمیم بر اعمال تغییرات در زیر ساختارهای این بازار گرفتند. 
تاج بر وضعیت کنونی بازار پایه را  مثبت ارزیابی و بیان کرد: ارکان بازار ضمن وضع محدودیت در نوسانات این بازار، امکان خرید اعتباری مشتریان و خرید صندوق‌ها در این بازار را فراهم کردند. همچنین با محدودیت‌های جدید، ضمن حفظ نقدشوندگی، قیمت‌ها در این بازار متعادل‌تر و واقعی‌تر از قبل شده است علاوه  بر اینکه بخشی از نقدینگی از این بازار به سهام بنیادی‌تر منتقل و از جذابیت سهام غیربنیادی کاسته شده است.

این فعال بازار تغییرات فعلی را به عنوان گام اول در اصلاح بازارپایه قلمداد کرد و ادامه داد: می‌توان پس از گذشت مدتی معین، نسبت به اصلاح مقررات و تشدید یا کاهش محدودیت‌ها اقدام و همچنین شرایط ورود آن دسته از شرکت‌هایی که حائز شرایط ورود به بورس یا فرابورس هستند را نیز تسهیل کرد.البته در اجرا و اصلاح  قوانین باید به گونه ای اقدام شود که عنصر اعتماد به عنوان ،سرمایه ارزشمند سهامداران مخدوش نشود. همچنین نباید همواره و بدون در نظر گرفتن شرایط، مباحث تغییرقوانین را مطرح کرد که خسارت آن در بسیاری موارد جبران ناپذیر است.

  • علیرضا تاج بر-مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین
  • شماره۳۳۲ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۵
کد خبر 410412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =