خلا  آموزش سرمایه گذاری در بورس در نظام آموزشی

در آموزش و پرورش کشورهای توسعه یافته چنین وضعی حاکم است که دانش آموزان به صورت هفتگی در تالار بورس وقت خود را می‌گذرانند و با فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس آشنا می شوند. این خواسته فعالان بازار از وزارت آموزش و پرورش است که به صورت جدی به بحث تقویت هوش مالی وآموزش نحوه سرمایه گذاری در بورس ورود کند.

به گزارش صدای بورس به نقل از ایرنا، یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دانش‌آموزان در کشورهای توسعه یافته با فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس آشنا می‌شوند، گفت: فعالان بازار سرمایه از وزارت آموزش و پرورش می‌خواهند که به صورت جدی به بحث تقویت هوش مالی و آموزش نحوه سرمایه‌گذاری در بورس وارد شود.

مهدی محمود رباطی  با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه بازار سرمایه و اوراق مالی نیازمند تخصص است، افزود: شاید به دلیل وجود نقدشوندگی بالا و بازدهی چشمگیر و سریع در این بازار این موضوع به ذهن مردم برسد که کسب سود در این بازار ساده و به آسانی می توان به سودهای قابل توجه دست پیدا کرد که در دیگر بازارهای مالی چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

وی ادامه داد: تجربه فعالانی که به این بازار ورود می‌کنند حاکی از آن است که چنین وضعی در بازار حاکم نیست و عمده افرادی که به سرمایه‌گذاری در این بازار رو می آورند نه تنها سود قابل توجهی کسب نمی‌کنند بلکه ممکن است با ضرر از این بازار خارج شوند.

رباطی ایجاد ضرر و زیان در بازار سرمایه را ناشی از چند عامل دانست و گفت: برخلاف کشورهای توسعه یافته که مردم از نوجوانی و کودکی با سرمایه‌گذاری در بازار سهام آشنا می‌شوند و هوش مالی آنها تقویت می‌شود در ایران چنین چیزی وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در آموزش و پروش کشورهای توسعه یافته چنین وضعی حاکم است که دانش آموزان به صورت هفتگی در تالار بورس وقت خود را می‌گذرانند و با فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس آشنا می شوند، متاسفانه در ایران چنین خلایی وجود دارد و این خواسته فعالان بازار از وزارت آموزش و پرورش است که به صورت جدی به بحث تقویت هوش مالی و آموزش نحوه سرمایه گذاری در بورس ورود کند.

وی خاطرنشان کرد: اغلب مردم به صورت نهادینه با سرمایه‌گذاری در بورس آشنا نیستند و فرهنگ سنتی سرمایه‌گذاری در ایران سرمایه‌گذاری در ملک، طلا و بازار ارز است که این موضوع باعث ضرر سرمایه‌گذاران و عدم کسب سود در این بازار می‌شود.

رباطی با تاکید بر اینکه بازار سهام بازاری پیچیده و از عوامل زیادی متاثر است، گفت: شاید هیچ بازاری در بازار مالی مانند بورس تا این حد نسبت به اخبار سیاسی و اقتصادی حساس نباشد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این موضوع تنها مختص به ایران نیست حتی در تمام کشورهای دیگر، بازار سرمایه بازار بسیار حساس و پرواکنشی نسبت به حوادث و اتفاقات است، افزود:  اگر کسی دید بلندمدت به سرمایه‌گذاری در این بازار نداشته باشد به طور حتم  از ورود سرمایه خود به این بازار آسیب خواهد دید.

وی اظهار داشت: این امر درست نمی‌شود مگر با دید درست و بلندمدت سرمایه‌گذاری در این بازار که متاسفانه اغلب کسانی که وارد این بازار می‌شوند دید کوتاه مدت دارند.

رباطی با تاکید بر اینکه این دو موضوع مربوط به عدم وجود دانش و فرهنگ سرمایه‌گذاری در ایران است، گفت: این موضوع کاملا طبیعی است و نمی‌توان از همه مردم انتظار داشت که از تخصص کافی در حوزه سرمایه‌گذاری در بورس برخوردار باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در دنیا ابزارهای مالی و صندوق‌های سرمایه گذاری طراحی شده تا مردم از آن کانال سرمایه‌های خود را وارد بازار سرمایه کنند، افزود: در ایران افرادی که به صورت مستقیم وارد بازار سرمایه نشده و از طریق کانال صندوق‌های حرفه‌ای سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند به طور حتم بازدهی قابل توجه تری را نسبت به افرادی که بدون دانش و تخصص کافی وارد این بازار شدند کسب خواهند کرد.

رباطی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بورس همانند دیگر حرفه‌ها تخصصی است و ورود به آن نیازمند آموزش است، گفت: توصیه ما به افرادی که از تخصص کافی برای سرمایه گذاری در بورس برخوردار نیستند این است که از کانال صندوق های سرمایه گذاری وارد بازار سهام شوند و خود به صورت مستقیم اقدام به خرید و فروش سهام در بورس نکنند.

 
 
 

کد خبر 410334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =