ارزش بازار در دست شرکت های دانش محور

امروزه یکی از شرکت‌هایی که بیشترین ارزش بازار را در اختیار دارد، شرکت های دانش محور به شمار می‌روند که اخیرا جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند.زمانی در دنیا و به خصوص بورس های پیشرفته، بزرگترین شرکت های بازار سرمایه شرکت های حوزه انرژی محسوب می‌شدند.

به گزارش صدای بورس به نقل از  پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) مدیر عامل سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت (وصنعت) گفت: هرچند شرکت های فعال در حوزه انرژی هنوز سودآوری بالایی دارند، اما امروز بیشترین ارزش بازار متعلق به شرکت های دانش محور است که شاید محصول فیزیکی خاصی هم نداشته باشند.

امیر تقی خان تجریشی با تاکید بر اینکه شرکت های" فن محور " قدرتمندی در کشور فعال هستند که قابلیت پذیرش در بازار سرمایه را دارند، بیان کرد: با توجه به اینکه استقبال مردم از شرکت های فن محور مقبول است، ورود آنها به این بازار می تواند منشا تحول و نوآوری باشد.

وی افزود: قطعا اگر این شرکت ها با حمایت و سرمایه بیشتری همراه شوند، می توانند تحول سریع و عمیق تری هم در اقتصاد کلان داشته باشند.

تجریشی همچنین گفت: وزارت اقتصاد اخیرا صنایع پیشران ایران را در فهرستی گردآوری کرده است که در گروه های مختلف صنعتی قرار دارند و برخی از آنها در بازار سرمایه فعال هستند. اما یکی از حوزه هایی که به عنوان حوزه متحول کننده صنعت به آن نگاه می شود در بخش خدمات و به طور خاص اقتصاد هوشمند است که در اقتصادهای قدرتمند دنیا هم قابل مشاهده است.

مدیرعامل سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت (وصنعت) در ادامه اظهار داشت: بازار سرمایه چه به صورت مالکانه و چه به صورت بدهی نقش بسزایی در تامین مالی دارد که نباید از آن غافل شد.

 تجریشی با اشاره به رونق سرمایه گذاری در بازار سرمایه و ظرفیت های مناسب این بازار گفت: همانطور که از نام این بازار مشخص است، این بازار مجرایی برای تشکیل سرمایه است.

تجریشی خاطرنشان کرد: موضوع تامین سرمایه می تواند در بازار بدهی هم اتفاق بیفتد، گاهی اوقات به جای اینکه به سمت مدیریت ریسک برویم آن ریسک را حذف می‌کنیم؛ یعنی اگر شرکتی بخواهد اوراقی را منتشر کند که احتمال نوسان در بازار داشته باشد کلا آن را حذف می کند، در صورتی که می توان با اهمیت دادن به شرکت های رتبه بندی، ریسک را مدیریت کرد.

 مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت خاطرنشان کرد: اگر شرکت یا بنگاهی رتبه بالایی کسب کند می تواند برای سرمایه گذاران حرفه ای، بدون برخی بروکراسی ها مانند ضامن، انتشار اوراق را انجام دهد، بنابراین بازار سرمایه چه به صورت مالکانه و چه به صورت بدهی نقش بسزایی در تامین مالی دارد.

 تجریشی در خصوص نقش بازار سرمایه در اصلاح نقدینگی موجود در کشور هم گفت: نقدینگی موضوعی است که باید به صورت اقتصادی بررسی شود، گاهی اوقات گفته می شود بهتر است نقدینگی را به بازار سرمایه هدایت کرد در صورتی که گردش نقدینگی در گروه های دارایی مهم است. با توجه به اینکه جذابیت بازار سرمایه بیشتر از سایر بازارها است؛ می تواند گردش بیشتری را نسبت به سایر گروه های دارایی به خود اختصاص دهد.

وی با بررسی عملکرد دولت در اجرای درست برنامه تامین مالی از سوی بازار پول و سرمایه گفت: برنامه های دولت در خصوص تامین سرمایه، همواره بر این مبنا بوده که نظام بانکی، تامین سرمایه کوتاه مدت و بازار سرمایه، تامین سرمایه بلند مدت را اجرا کند اما این هدف هنوز به طور کامل محقق نشده است.

تجریشی درباره راه های تقویت سرمایه گذاری در بازار سرمایه توضیح داد: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی می تواند در سطوح مختلف از سوی سازمان بورس،  شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، نهاد های مالی فعال در بازار و از طریق برنامه های آموزشی و دیگر ابزارها انجام شود. البته باید گفت متاسفانه قوانینی وجود دارد که انگیزه بازاریابی را از فعالان اقتصادی و نهادهای مالی می‌گیرد ؛ به بیان دیگر اجرای قوانین سلیقه ای می تواند باعث تضعیف بازارهای مالی و کاهش سرمایه گذاری در بازار سرمایه شود.

کد خبر 410325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =