سطح شفافیت اطلاعات نسبی است

شفاف‌سازی موجب افزایش توانمندی اقتصادی و جلوگیری از فساد می‌شود. هرچند سازمان بورس بنا بر تکلیف قانونی خود اقداماتی را در سیستم کدال در جهت افشای صورت‌های مالی انجام داده است.

حوزه اقتصادی، حوزه سیالی است و پویایی باعث شکوفایی اقتصادی می‌شود. برای شکوفایی و پویایی حوزه اقتصاد باید قوانین متناسب با شرایط روز تدوین و تصویب شود. حوزه بورس با وجود اینکه در سال‌های گذشته با موفقیت‌هایی روبه‌رو بوده است اما نتوانسته متناسب با فضای روز دنیا حرکت کند و اعتماد عمومی را جلب کند. 
شفاف‌سازی موجب افزایش توانمندی اقتصادی و جلوگیری از فساد می‌شود. هرچند سازمان بورس بنا بر تکلیف قانونی خود اقداماتی را در سیستم کدال در جهت افشای صورت‌های مالی انجام داده است، با این حال متاسفانه با وجود قوانینی هم که در این خصوص تصویب شده و همه شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی موظف به افشای صورت مالی در جهت شفاف سازی اقتصادی شده‌اند، اما به جز تعداد بسیار کمی از بنگاه‌های اقتصادی، بسیاری به این قانون گردن نگذاشته و صورت‌های مالی را افشا نکرده‌اند. باید به این نکته توجه داشت، بورس هنوز نتوانسته است جایگاه اصلی و واقعی خود را پیدا کند. فقط یک عده خاص وارد بورس شده‌اند و عامه مردم با بورس هنوز بیگانه هستند. به طور کلی سطح و ارزیابی شفافیت اطلاعات شرکت‌های بورسی نسبی است.

متاسفانه بنگاه‌های اقتصادی زیادی داریم که عملا نظارتی روی آنها صورت نمی‌گیرد و این خود عاملی است تا سرمایه‌گذار خارجی نیز رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها نداشته باشد. وجود اطلاعات شفاف و در واقع شفافیت شرکت‌ها یکی از رکن‌های مهم و الزامات کارایی در بازار سرمایه است. با ارائه دقیق و به موقع اطلاعات مالی است که اعتماد افراد به سرمایه‌گذاری در بازار سهام جلب می‌شود. در این شرایط با تحلیل‌های منطقی و صحیح، امکان ورود نقدینگی جدید به بازار و همچنین توسعه هر چه بیشتر بازار سرمایه به وجود می‌آید.

  • حسن حسینی شاهرودی-عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس
  • شماره۳۳۱ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۵
کد خبر 410309

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =