اعلام درجه‌بندی عملکرد ۲۰ صندوق

در حال حاضر رتبه‌بندی با محور حاکمیت شرکتی، رتبه‌بندی پروژه‌ها، رتبه‌بندی اعتباری شرکت‌ها از جمله بانک‌ها، بیمه‌ها و نهادهای مالی و رتبه‌بندی کیفیت مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاری‌ها و سبدگردان‌ها و همچنین درجه‌بندی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری عملیاتی شده است و در این صنعت طیف وسیعی از خدمات انجام می‌شود.

 قاسم محسنی از تنوع فعالیت صنعت رتبه‌بندی در کشور خبر داد و گفت: «در حال حاضر رتبه‌بندی با محور حاکمیت شرکتی، رتبه‌بندی پروژه‌ها، رتبه‌بندی اعتباری شرکت‌ها از جمله بانک‌ها، بیمه‌ها و نهادهای مالی و رتبه‌بندی کیفیت مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاری‌ها و سبدگردان‌ها و همچنین درجه‌بندی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری عملیاتی شده است و در این صنعت طیف وسیعی از خدمات انجام می‌شود.»
مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان ضمن بیان مطلب فوق به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: «هم‌اکنون درجه‌بندی عملکرد ۱۰ صندوق سرمایه‌گذاری از طریق قرارداد در حال انجام است و نتیجه ارزیابی درجه‌بندی عملکرد دو صندوق نیز اعلام شده است. علاوه بر این تصمیم گرفتیم عملکرد ۲۰ صندوق را به شکل رایگان درجه‌بندی کنیم که در حاشیه کیش اینوکس ۲۰۱۹ نتایج این بررسی اعلام می‌شود.»
وی ادامه داد: «درجه‌بندی عملکرد بنگاه‌های مالی و تولیدی، نقش مهمی در مدیریت ریسک اقتصادی ایفا می‌کنند. اگر این اقدام از طرف نهاد ناظر بازار سرمایه، بیمه مرکزی و بانک مرکزی حمایت شود و شرکت‌ها، بیمه‌ها و بانک‌ها ملزم به اعلام آن باشند، قطعا شاهد افزایش بهره‌وری و همچنین شفافیت شرکت‌های مالی و تولیدی خواهیم بود. علاوه بر این باید توجه داشت که اطلاع از وضعیت عملکرد بنگاه‌های مالی و تولیدی و آگاهی از میزان ریسک سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها، حق سرمایه‌گذاران است.»
قاسم محسنی با اشاره به موضوع حاکمیت شرکتی افزود: «بانک مرکزی، بیمه مرکزی و سازمان بورس همه مقررات حاکمیت شرکتی را تصویب و به شرکت‌ها، بانک‌ها و بیمه‌ها ابلاغ کرده‌اند. بر این اساس ما هم شیوه‌نامه رتبه‌بندی حاکمیت شرکتی را تدوین کردیم.»
مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان با تاکید بر اینکه رتبه‌بندی و درجه‌بندی عملکرد می‌تواند به تصمیم‌گیری صحیح سرمایه‌گذاران منتهی شود، گفت: «این امر از سوی دیگر بهره‌وری و شفافیت بنگاه‌های مالی و تولیدی را افزایش می‌دهد و یک رقابت منطقی نیز ایجاد می‌کند.»

محسنی افزود: «با درجه‌بندی عملکرد، سرمایه‌گذاران می‌توانند عملکرد گذشته صندوق را مشاهده کنند. زمانی که صندوق در زمان فعالیت خود عملکرد مثبتی داشته احتمالا در آینده نیز عملکرد قابل قبولی را ثبت خواهد کرد. 
هرچند این موضوع را نمی‌توان تضمین کرد ولی به هر حال زمانی که یک مدیر در گذشته عملکرد مثبتی داشته و در حال حاضر نیز مسیر خوبی را طی می‌کند، می‌توان استدلال کرد که احتمالا در آینده نیز شاهد روند مثبت صندوق خواهیم بود. این معیار قطعا می‌تواند به تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران کمک و ریسک سرمایه‌گذاری را مدیریت کند.»

انتشار درجه عملکرد ۲۰ صندوق سرمایه‌گذاری
شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان با بهره‌گیری از شیوه نامۀ درجه‌بندی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اقدام به ارزیابی عملکرد ۲۰ صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در کشور کرده و نتایج تعدادی از آنها را منتشر کرده است. این صندوق ها به صورت تصادفی انتخاب شده و درجه بندی آن ها بدون درخواست (Unsolicited) صورت گرفته است. 
صندوق سرمایه گذاری، یک نهاد مالی تحت نظارت سازمان بورس است، که منابع مالی را از عموم سرمایه گذاران جمع آوری کرده و در موضوع فعالیت خود سرمایه گذاری می کند. برهان آن دسته از صندوق های سرمایه گذاری که در اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می کنند (که شامل صندوق های سرمایه گذاری در سهام، صندوق های سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت و صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط می شوند) را از نظر عملکرد، درجه بندی می کند. 
درجه‌بندی عملکرد یک صندوق به معنای مقایسه بازدهی صندوق با دیگر صندوق‌های مشابه است. در این متدولوژی بازدهی صندوق ابتدا بر اساس ریسک کل، تعدیل می‌شود؛ این بدان معناست که اگر دو صندوق با بازدهی مشابه، ریسک متفاوت داشته باشند، درجه صندوقی بالاتر خواهد بود که ریسک کمتری داشته باشد. بازدهی صندوق پس از تعدیل نسبت به ریسک کل، یک‌بار هم بر اساس ریسک تمرکز تعدیل شده و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس آن تعدیل می‌شوند.
برهان صندوق‌ها را از نظر عملکرد به پنج دسته درجه‌بندی می‌کند که بالاترین درجه، پنج ستاره و پایین‌ ترین درجه، تک ستاره است. ۱۰ درصد از مجموعه صندوق‌ها که عملکرد بهتری داشته اند، حائز درجۀ ۵ ستاره و ۱۰درصد نیز تک ستاره می شوند. 
مابقی صندوق‌ها نیز بین ۲ تا ۴ ستاره را کسب خواهند کرد. برهان همراه با درجه بندی عملکرد، گزارشی نیز از وضعیت عملکرد صندوق، ترکیب دارایی ها، ترکیب دارندگان واحدهای سرمایه گذاری، درآمدها و هزینه ها و نسبت هزینه ها منتشر کرده است.
 سرمایه‌گذاران خرد، مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مدیران نهادهای مالی با مطالعه این گزارش‌ها می‌توانند از وضع صندوق‌ها اطلاع پیدا کنند. این گزارش همچنین حاوی معیارهای دیگری است که معمولا برای درجه بندی عملکرد استفاده می شود (شامل معیار مورنیگ استار، نسبت شارپ، نسبت ترینور، معیار مودیلیانی – مودیلیانی، معیار ۲T، نسبت اطلاعات و آلفای ینسن نیز است).
فهرست صندوق‌های درجه‌بندی شده به همراه درجه‌های آنها به شرح جدول است:


گزارش درجه بندی عملکرد صندوق تلاش دارد تا علاوه بر ایجاد درک صحیح عملکرد هر کدام از صندوق‌ها و ایجاد تمایز میان آنها، نقاط ضعف و قوت هر کدام از آنها را بهتر بشناساند تا سرمایه گذاران، تصمیمات آگاهانه تری بگیرند. 
درجه‌بندی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، میان مدیران صندوق‌ها برای جذب حداکثری سرمایه‌گذاران، فضایی رقابتی برای کسب درجات بالاتر به‌وجود می آورد.
قبلا شرکت برهان، درجه‌های عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری فیروزه موفقیت (در سهام) و سهم آشنا (با درآمد ثابت) را منتشر کرده بود که هر دو آنها حائز درجه ۵ ستاره شده اند.
علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت این شرکت به نشانی www.bcr.ir و پس از ثبت نام در این سایت، به رایگان گزارش‌های منتشر شده در این زمینه را دریافت کنند. 

  • شماره۳۳۱ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۲ و ۱۳
کد خبر 410303

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =