بورس کالا در انتظار ورود کشمش، خرما و ابریشم

با توجه به برنامه‌ریزی و اقدامات صورت گرفته از سمت بورس کالای ایران و همچنین همراهی فعالان بخش کشاورزی در آینده ای نزدیک کشمش، خرما و ابریشم به معاملات بورس وارد خواهند شد.

به گزارش صدای بورس به نقل از میزان،   نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس عنوان کرد: انتقال بخشی از معاملات محصولات کشاورزی از ساختار سنتی به سازوکار مدرن بورس کالا کار دشوار و سختی بوده که طی دو سال گذشته با پیگیری های بورس کالا و همراهی فعالان بخش کشاورزی شاهد عرضه موفقیت آمیز محصولاتی از جمله زعفران، زیره سبز و پسته به بورس هستیم که به جرات می توان گفت با اقدامات انجام شده، یک تحول بزرگ در بخش کشاورزی کشور در حال آغاز است.

رئیس فراکسیون تولید، فرآوری و صادرات زعفران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ابریشم، کشمش و خرما در دستور کار بورس کالا برای معامله به شیوه های نوین و کارآمد قرار دارد، افزود: باید توجه داشت نماد گذاری برای محصولات کشاورزی کار ویژه و سختی است. از سوی دیگر خریداران این محصولات افراد خاص و مشخصی هستند اما با تمام این تفاسیر بورس کالا توانست در دو سال گذشته تاکنون با عرضه  زعفران ، زیره و پسته هم در کشف قیمت و از همه مهمتر افزایش کیفیت گام های مهمی بر دارد.

سعید باستانی تصریح کرد: امیدواریم علاوه بر سه محصول ذکر شده، سایر محصولات کشاورزی نیز راهی عرضه در بورس کالا شوند تا همه فعالان بخش کشاورزی و کشاورزان کل کشور از مزایای بورسی شدن محصولات همچون دریافت یک روزه وجه معامله محصولاتشان، رشد کیفیت محصولات و کنار رفتن دلالان از بازار بهره مند شوند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: در مسیر بورس، شفافیت قیمت و کشف قیمت حرف اول را می زند، از این رو باید نسبت به عرضه سایر محصولات کشاورزی نیز در بورس کالا اقدام کنیم تا علاوه بر واقعی شدن قیمت ها، افزایش کیفیت و ارتباط موثر تولیدکننده و مصرف کننده، نقش دلالان نیز از بازارها کمرنگ شود.

باستانی گفت: با ورود اقلام صادراتی در بورس کالا باید در مرحله بعد این محصولات را به بازار های جهانی متصل کنیم که این مهم با ایجاد و راه اندازی یا توسعه بورس در مناطق آزاد و ویژه تجاری امکان پذیر است تا خریداران خارجی  بتوانند از آنجا راحت تر خریداری کنند.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس افزود: با نگاه ملی به عرضه برخی محصولات کشاورزی در بورس کالا، توانستیم در مدت زمان کوتاه آثار این اقدام را در بازار داخلی و حتی جهانی مشاهده کنیم که گام بعدی ورود خریداران خارجی به بورس کالا است.

وی اظهارداست: راه اندازی کامل بورس بین المللی برای محصولات کشاورزی از جمله زعفران  یا به عبارتی ورود خریداران خارجی در بورس کالا، دو تا سه سال زمان نیاز دارد اما باید تاکید کرد با عملیاتی شدن این اقدام تقریبا برای همیشه مشکل محصولات کشاورزی از جمله زعفران  در کشور از همه لحاظ حل خواهد شد.

رئیس فراکسیون تولید، فرآوری و صادرات زعفران مجلس آینده بورس کالا را مثبت ترسیم کرد و گفت: با توجه به اینکه بورس کالا یکی از ابزارهای اقتصاد نوین است و اقتصادها محکوم به استفاده از بازارهای نوین مالی هستند، به طور یقین نقش بورس کالا در بخش های مختلف اقتصاد ایران طی سال های آینده پررنگ تر می شود.

کد خبر 410299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =