تأمین مالی ۱۱ درصدی  اقتصاد از  بازار سرمایه

طبق آمارها سال ۹۷، ۱۱ درصد تأمین مالی شرکت‌ها و اقتصاد از طریق بورس و بازار سرمایه انجام شده و مابقی تأمین مالی بانک‌محور بوده است. در سال جاری تأمین مالی ۸۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌ها از طریق بورس انجام شده است.

به گزارش صدای بورس به نقل از خبرگزاری فارس،مدیرعامل بورس تهران در پاسخ به این پرسش که چه میزان از تأمین مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی از طریق بورس انجام شده است، گفت: یکی از کارکردهای مهم بازار سرمایه تأمین مالی شرکت‌ها است، به گونه‌ای که ۵۰ درصد تأمین مالی برخی کشورهای پیشرفته از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود که این رقم در ایران به حدود ۱۱ درصد رسیده است.

علی صحرایی گفت:‌ در بورس ایران و بازار سرمایه سال گذشته ۱۲۵ هزار میلیارد تومان تأمین مالی شرکتها به روش‌های مختلف شامل عرضه انواع اوراق بهادار با ابزار بدهی، انواع صکوک، اسناد خزانه اسلامی، عرضه اولیه سهام شرکت‌ها از محل اندوخته‌ها و سود انباشته انجام شده است.

مدیرعامل بورس تهران همچنین گفت: در سال جاری هم تا کنون ۸۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی شرکت‌ها از طریق بورس انجام شده است که در راستای کارکرد اصلی بورس یعنی نقدشوندگی، شفافیت، در دسترس بودن و منصفانه بودن از شرایط تأمین مالی بورسی به شمار می‌رود.

وی گفت: تأمین مالی برای بنگاه‌های تولیدی برای کوتاه‌مدت برای تأمین سرمایه در گردش و تأمین مالی بلندمدت انجام می‌شود.

به گفته صحرایی، در سال گذشته طبق آمارها ۱۱ درصد تأمین مالی شرکت‌ها و اقتصاد از طریق بورس و بازار سرمایه صورت گرفته است و بقیه تأمین مالی بانک‌محور بوده است.

وی با بیان اینکه نقدینگی کشور زیاد است و بالای ۲۳۰۰ تریلیون تومان است، گفت: به این لحاظ لازم است و همان گونه که رئیس کل بیمه مرکزی به عنوان سیاست‌گذار بیمه‌ای اعلام کرد که باید سهم بیمه در بازار سرمایه از ۲۰ درصد کنونی به ۴۰ درصد برسد، بنابر این اگر این سیاست اجرا شود، کمک می‌کند به جمع‌آوری نقدینگی‌های خرد جامعه از طریق شرکت‌های بیمه‌ای که در حال حاضر ۳۲ شرکت بیمه‌ای در کشور داریم و می‌توان یک درگاه جدیدی برای ورود جریان نقدینگی به بازار سرمایه و تولید حساب کرد.

صحرایی با بیان اینکه مدیران بیمه‌ای دارای تخصص سرمایه‌گذاری و تحلیل بازار هستند و صنایع را بر اساس ریسک و بازده تحلیل می‌کنند، گفت: با ورود شرکت‌های بیمه به بازار سرمایه می‌توان از رفتارهای توده‌واری در بازار سرمایه قدری پرهیز شود.

مدیرعامل بورس تهران در مورد اینکه اگر شرکت‌های بزرگ مانند خودروسازان به جای اینکه تأمین مالی چند صد میلیاردی خود را از طریق بورس انجام دهند، اما وقتی از طریق بانک تأمین می‌کنند سهم مردم از تسهیلات خرد کاهش پیدا می‌کند، گفت: بانک‌ها دارای سیاست متفاوتی هستند و بخشی از منابع خود را برای بنگاههای تولیدی و بخشی برای اشخاص حقیقی اختصاص می‌دهند و بنگاه‌ها نیز برای تأمین مالی دو محدودیت شامل نرخ تأمین مالی و میزان تأمین مالی مواجه هستند. بنابر این باید نرخ تأمین مالی برای آنها مناسب باشد و اگر بتوانند از طریق بورس انجام می‌دهند اما به ناچار بنگاه‌ها به سمت بانک حرکت می‌کنند.

به گفته وی، بنگاه‌ها ترجیح می‌دهند تأمین مالی خود را از طریق بانک انجام دهند.

وی گفت: یکی از شرایط بنگاه‌ها این است که نرخ تأمین مالی مناسب باشد و اگر این نرخ مناسب باشد از طریق بازار سرمایه تأمین مالی می‌کنند. یکی از ابزارهای تأمین مالی در بازار سرمایه فروش اوراق تبعی است که تا حجم هزار میلیارد تومان هم بنگاه‌ها می‌توانند از این طریق تأمین مالی کنند، اما نیازمند معافیت‌های مالیاتی در تأمین مالی بورسی هستیم.

به گفته صحرایی،‌ تأمین مالی بنگاه‌ها از طریق بانک به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته می‌شود، اما تأمین مالی از طریق ابزارهای بورسی مانند فروش اوراق تبعی به عنوان هزینه مالیاتی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد، بنابر این هزینه تأمین مالی برای سرمایه‌گذار را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل بورس تهران در مورد اینکه آیا پیشنهادی برای کاهش مالیات تأمین مالی بورسی ارائه کرده‌اید، گفت: ما این پیشنهاد را مطرح کرده‌ایم، اما در شرایط موجود کشور معافیت مالیاتی کمتر ارائه می‌شود، چون سیاست کلی این است که کشور با مالیات اداره شود، اما اگر در مجلس تصویب کند معافیت‌هایی برای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه در نظر گرفته می‌شود.

کد خبر 410288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =