رشد دلار محورها با تورم

افزایش ناگهانی و یک‌شبه، ۵۰ درصدی نرخ بنزین سهمیه‌ای و ۳۰۰ درصدی در بنزین آزاد، تأثیر منفی بر بازار داشت، به‌طوری‌که در اولین روز کاری پس از اعلام این خبر، شاخص بورس با روند نزولی قابل توجه و فشار فروش سنگینی روبه‌رو شد.

علی صادقین، کارشناس ارشد اقتصادی در خصوص اثر افزایش نرخ بنزین در اقتصاد گفت: مهم‌ترین اثر کوتاه‌مدت مربوط به افزایش انتظارات تورمی فعالان اقتصادی و تا حدودی رشد ارز، طلا و حتی سهام دلارمحور است. 
وی افزود: از سوی دیگر اثر این سیاست بر شاخص قیمت تولیدکننده از دو ماه آینده و شاخص قیمت مصرف کننده از ابتدای سال بعد نمایان شده و منجر به رشد تورم خواهد شد. 
صادقین تاثیر این رشد در بازار سرمایه را مثبت دانست و  اظهار کرد: رشد تورم منجر به افزایش نرخ برخی محصولات و رشد تقاضا برای گروه‌های بادوام خواهد شد. با این حال می‌توان گفت بخش قابل توجهی از گروه‌های بورسی قیمت‌گذاری دولتی داشته و در شرایط تورمی با افزایش نرخ از سوی نهادهای سیاست‌گذار مواجه می‌شوند. 
با توجه به حجم بیش از ۲۰۵۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در کشور، اما انتظار برای ورود این نقدینگی به بازارهای سفته‌بازی تقریبا از بین رفته و شاید بازار سهام آخرین مامن برای ورود نقدینگی در بین فعالان اقتصادی است.
این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: در مجموع این تورم موجب رونق بازار سرمایه به شکل اسمی می‌شود، اگرچه گروه‌هایی همچون پالایشی‌ها هم به صورت نمادین و به دلیل انتظار مثبت فعالان بازار با رشد تقاضا مواجه خواهند شد.

  • شماره۳۳۱ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۶
کد خبر 410276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =