بازده بی‌دردسر عرضه‌های اولیه

سرمایه‌گذاران در بازارسرمایه می‌توانند با حداقل سرمایه ورود کرده و کسب بازده و سود کند؛ اما در مقابل برخی از صندوق‌ها با قرار دادن کف قیمتی محدودیتی را برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌کنند.

وجیهه خلیلی، مدیر تامین مالی تامین سرمایه امید در خصوص دلیل روی آوردن مردم به عرضه‌های اولیه گفت: از دید مردم، عرضه‌های اولیه بازدهی تضمین شده و بدون سقف دارند و به جز یکی دو مورد عرضه اولیه ناموفق، سایر موارد بالای ۳۰ تا ۴۰ درصد بازده مثبت در دوره زمانی کوتاه و بدون وقفه داشته است. 
این مقام مسئول دلیل کم‌توجهی مردم به سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها را بی‌اعتمادی مردم عنوان کرد و افزود: ممکن است این ذهنیت در بین افراد باشد که با وجود قرارداد و درج تمام شرایط حاکم بر معامله، صندوق‌ها از ۱۰۰ درصد بازده کسب شده، تنها ۲۰ درصد از سود را به شخص سرمایه‌گذار اختصاص دهند.
خلیلی تفاوت دیگر سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها با عرضه های اولیه را موضوع تعیین کف قیمتی عنوان کرد و ادامه داد: سرمایه‌گذاران در بازارسرمایه می‌توانند با حداقل سرمایه ورود کرده و کسب بازده و سود کند؛ اما در مقابل برخی از صندوق‌ها با قرار دادن کف قیمتی محدودیتی را برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌کنند.
مدیر تامین مالی تامین سرمایه امید درخصوص صندوق‌های با درآمد ثابت نیز گفت: این صندوق‌ها حداکثر ۲۰ درصد بازده را در سال برای سرمایه‌گذاران به دنبال دارند که این میزان از بازده برای بسیاری افراد مطلوب و رضایت‌بخش نیست؛ برای همین برخی که حتی آشنایی کافی با بازار سرمایه ندارند، سعی می‌کنند با حداقل میزان سرمایه و توصیه دیگران، وارد بازار شوند. این در شرایطی است که آنها می‌توانند در بازار سرمایه و هنگام خرید عرضه اولیه به طور کافی بر اوضاع تسلط داشته و به صورت ملموس اتفاقات و جریان بازار را مشاهده کنند و در عین حال مختار باشند هر زمان که خواستند سهم خود را فروخته و بازده کسب کنند، در صورتی که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذار نمی‌تواند ببیند که پول در کجا سرمایه‌گذاری شده و چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. به همین دلیل اقبال مردم به‌خصوص افرادی که سرمایه‌های اندک دارند، به عرضه‌های اولیه  است . البته در این شرایط طبیعی است که  صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حاشیه قرار گیرند. 

  • وجیهه خلیلی-مدیر تامین مالی تامین سرمایه امید
  • شماره۳۲۶ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۴
     
کد خبر 409726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =