۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
رکورد ریزش شاخص شکست!

شاخص کل بورس تهران، افت ۳۴۰۲ واحدی نسبت به هفته قبل تجربه کرد و در پایان روز چهارشنبه، شاخص کل در عدد ۳۰۹۶۴۶ ایستاد. ارزش معاملات ۴۸۸۹ میلیارد ریال کاسته شده و به  ۱۱۷۸۳ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات ۴۲۰ میلیون سهم افت کرد و به  ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم رسید.

شاخص کل بورس تهران، افت ۳۴۰۲ واحدی نسبت به هفته قبل تجربه کرد و در پایان روز چهارشنبه، شاخص کل در عدد ۳۰۹۶۴۶ ایستاد. ارزش معاملات ۴۸۸۹ میلیارد ریال کاسته شده و به  ۱۱۷۸۳ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات ۴۲۰ میلیون سهم افت کرد و به  ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم رسید.اما در بازار فرابورس، آیفکس ۲۰۷ واحد تنزل کرد و به عدد ۳۸۶۸ رسید. ارزش معاملات با افت ۸۱۲ میلیارد ریالی به ۸۰۴۴ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات قدری افزایش یافت و در پایان روز چهارشنبه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم در بازار فرابورس، داد و ستد شد.

بسوزیم و بسازیم یا خارج شویم؟!
سهامداران، هفته سختی را پشت سر گذاشتند. شاخص بورس شیرینی روزهای مثبت و پر رونق را به کام آنها تلخ کرد! این تلخی برای صنعت دارو و غذایی به مراتب بیشتر بود. ابتدای هفته، حضور صندوق توسعه بازار موثر واقع شد و تلاش خود را جهت جمع آوری صفوف فروش بکار گرفت. اما سرخ‌پوشی بازار در روز سه‌شنبه به نهایت خود رسید و شاخص کل در رکوردی بی سابقه با ریزش بیش از ۱۰ هزار واحد، گرد ناامیدی بر تالار شیشه‌ای پاشید. این افت در شرایطی صورت گرفت که خبرهای مثبتی در کل بازار جریان می‌یافت ولی با توجه به موعد اصلاح بازار چنان حبابی در هوا می‌ترکید و اثرش از بین می‌رفت. تعادل در بازار ارز، تا حد زیادی صورت گرفت و هرچه بازار سهام متشنج بود، بازار ارز در آرامش نسبی بود.
تجدید قوا با عرضه‌های اولیه
در این شرایط بغرنج، حضور شرکت‌ها جهت عرضه اولیه، هم ناراحت کننده است هم باعث تجدید قوا!
چهارشنبه ۱۷ مهر، شاهد عرضه اولیه کویر در گروه فولادی‌ها بودیم. در این رقابت، به هر کد معاملاتی ۲۷۴ سهم در سقف قیمتی (۶۲۵ تومان) تخصیص یافت. عمده تولید شرکت کویر، میلگرد کلاف و شاخه است. شرکت شمش فولاد را خریداری می‌کند و در خط نورد به میلگرد تبدیل می‌کند. شرکت در سه ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸ با فروش ۱۷۷ هزارتن میلگرد، ۶۹۲ ریال به ازای هر سهم سود (سرمایه ۲،۴۰۰ میلیارد ریال) شناسایی کرده است که عملکرد خوبی است.

تاثیر مثبت بازارهای جهانی 
بازار در ابتدای هفته گذشته، مثبت و پرامید آغاز شد تا از درد صف‌های فروش و عرضه‌های چهارشنبه بکاهد. از جمله دلایلی که باعث شد بازار به مدار مثبت بازگردد، رشد قیمت‌های جهانی بواسطه توافق چین و آمریکا، رشد بهای نفت، اخبار مثبت برای شرکت‌های اوره‌ای و خرید اعتباری و حمایت‌های قانونی در سهم‌های بازار پایه بود. در گروه پتروشیمی‌به ویژه اوره‌ای‌ها، شاهد تحرکات جذابی بودیم. قیمت فروش اوره در کیسه‌های ۵۰ کیلویی جهت تحویل به شرکت خدمات کشاورزی ۳۹۸۰۰ تومان تعیین شده و سازمان برنامه و بودجه موظف است تفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا طی شش ماهه گذشته و قیمت فروش شرکت‌ها را  پس از حسابرسی پیش بینی کند تا اعتبارات لازم به شرکت‌ها تخصیص یابد.
سبزپوشی کاغذی
افت بیش از ۷ هزار واحدی شاخص کل در معاملات روز دوشنبه و ادامه فشار عرضه اولیه تا روز بعد، ترس و واهمه بر دل سهامداران انداخت. حتی خبر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های بانک ملت نیز نتوانست معاملات این گروه را در روز سه شنبه نجات دهد. از جمله معدود گروه‌های مثبت در روزهای پر تنش بازار، گروه کاغذی بود که دوقلوهای آن سبزپوش و بی تفاوت به بازار معاملات خود را پی گرفتند. در گروه دارویی شاهد تشکیل صف‌های طویل فروش بودیم. این صنعت پس از رشد کم سابقه ای که در نیمه اول سال داشته، این روزها وارد اصلاح شده است.

افت ۲هزار واحدی شاخص هم وزن
پس از عرضه‌های ترسناک، روز سه شنبه، صندوق توسعه بازار روز چهارشنبه حمایت خود را اعمال کرد و شاهد جمع آوری صفوف فروش و فروکش شدن عرضه‌ها بودیم.نفس در گروه بانکی جاری شد. سنگ آهنی‌ها سبز شدند. پترویی‌ها و خودرویی‌ها نشانه‌هایی از تقاضا را حس کردند. در نهایت شاخص کل مثبت به کار خود پایان داد. ولی افت ۲هزار  واحدی شاخص هم وزن، همچنان از افت غالب نمادها حکایت داشت.پس از رشد جذابی که طی ماه‌های اخیر در بازار سرمایه تجربه کردیم، نیاز به اصلاح و استراحت در بازار وجود دارد. بهینه‌سازی پرتفو، پایبند به حد ضرر و خروج به موقع از سهم‌های حبابی، رویکرد مناسبی ارزیابی می‌شود.

  • شهلا حیدری-کارشناس معاونت اقتصادی وزارت کار
  • شماره۳۲۶ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۲
کد خبر 409709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =