صدرنشینی «خساپا» درحجم و ارزش معاملات

صنعت خودرو و ساخت قطعات شامل دو گروه تولید قطعات و وسایل جانبی و نیز تولید وسایل نقلیه موتوری است که در مجموع ۳۱ شرکت در این صنعت فعالیت می‌کنند.

صنعت خودرو و ساخت قطعات شامل دو گروه تولید قطعات و وسایل جانبی و نیز تولید وسایل نقلیه موتوری است که در مجموع ۳۱ شرکت در این صنعت فعالیت می‌کنند.
در این گزارش به بررسی حجم، تعداد و ارزش معاملات این صنعت همراه با روند معاملات سهام شرکت سایپا به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه خودروساز داخلی فعال در گروه خودرو و قطعات بازار سرمایه از اولین روز معاملاتی مهر ماه تا تاریخ ۱۶ همین ماه پرداخته شده است. باید توجه داشت که کلیه اطلاعات توسط شرکت پردازش اطلاعات نوآوران امین پردازش و ارائه شده است.

رقابت در گروه تولید قطعات و وسایل جانبی
بر اساس اطلاعات موجود، ۲۳ شرکت همچون مهندسی نصیر ماشین، سازه پویش، تولید محور خودرو، مهر کام پارس، رینگ سازی مشهد، الکتریک خودرو شرق و... در گروه تولید قطعات و وسایل جانبی صنعت خودرو و ساخت قطعات فعالیت دارند. در مجموع، در بازه زمانی مورد اشاره بیش از دو میلیارد و ۷۱۸ میلیون سهم طی ۳۵۲ هزار و ۸۶۹ دفعه معامله داد و ستد شده که این حجم معاملات ارزشی به مبلغ بیش از ۱۲ هزار و ۱۳۸ میلیارد ریال را در بازار سرمایه رقم زده است.


در این گروه کمترین حجم معاملات در جریان معاملات سهام شرکت سازه پویش در نماد «خپویش» با حدود یک میلیون سهم ثبت شده و در مقابل آن، بیشترین حجم معاملات توسط شرکت صنایع ریخته گری ایران با داد و ستد بیش از ۸۵۵ میلیون سهم «خریخت» اتفاق افتاد. 

جابجایی حدود شش میلیارد سهم در گروه تولید وسایل نقلیه موتوری 
بر اساس این گزارش، هشت شرکت همچون سایپا، ایران خودرو، زامیاد، پارس خودرو و... در گروه تولید وسایل نقلیه موتوری فعالیت می‌کنند و در دوره مذکور حدود شش میلیارد سهم طی ۳۵۴ هزار و ۴۶۱ دفعه معامله به ارزش ۱۴ هزار میلیارد ریال میان اهالی بازار سرمایه رد و بدل شده است.


در این گروه بیشترین حجم معاملات توسط شرکت سایپا محقق شده است. به طوریکه، در دوره مورد بررسی بیش از دو میلیارد و ۲۸۶ میلیون سهم «خساپا» به ارزش بالغ بر چهار هزار و ۶۶۳ میلیارد ریال معامله شده است. حال آنکه، شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران در نماد «خموتور» کمترین حجم معاملات را در این گروه به خود اختصاص داده است. آنچنان که، حدود ۳۲ میلیون سهم این مجموعه مورد داد و ستد قرار گرفته که ارزش معاملات آن حدود ۱۷۱ میلیارد ریال محاسبه می‌شود.

رکورد داری درارزش معاملات
بر اساس اطلاعات در دسترس، در مجموع از اول مهر ماه جاری تا شانزدهم همان ماه بیش از هشت میلیارد و ۷۸۴ میلیون سهم ۳۱ شرکت فعال در صنعت خودرو و ساخت قطعات معامله شد. همچنین برای این دوره ارزش معاملات صنعت مذکور ۲۴ هزار و ۲۳۴ میلیارد ریال طی ۷۰۷ هزار دفعه معامله اعلام شده است. همچنین بررسی ارزش معاملات سهام شرکت سایپا در مقایسه با ارزش کل معاملات صنعت خودرو و ساخت قطعات بیانگر این مطلب است که ارزش معاملات شرکت سایپا معادل ۱۷ درصد از ارزش کل معاملات صنعت خودرو و ساخت قطعات است.


از سوی دیگر، اگر بخواهیم بیشترین و کمترین حجم معاملات را در صنعت خودرو و ساخت قطعات بررسی کنیم به دو شرکت سایپا و سازه پویش می‌رسیم. چراکه، بیشترین حجم معاملات در صنعت مورد اشاره توسط بزرگترین خودروساز داخلی رقم خورده و کمترین حجم معاملات نیز در جریان معاملات سهام شرکت سازه پویش ثبت شده است. بر این اساس می‌توان گفت، بیشترین حجم و ارزش معاملات در صنعت خودرو و ساخت قطعات از آن شرکت سایپاست و این مجموعه در صدر جدول رده بندی شرکت‌ها از نظر حجم و ارزش معاملات قرار می‌گیرد.

روند معاملات سهام» خساپا «دریک روز 
معاملات سهام شرکت سایپا در تاریخ ۱۶ مهر ماه جاری با نوسان قیمت منفی ۴.۱۷ و قیمت پایانی دو هزار و ۱۰۴ ریال پایان یافت. در این روز حدود ۸۱ میلیون سهم «خساپا» به ارزش ۱۷۰ میلیارد و ۹۰۴ میلیون ریال معامله شده است. همچنین ارزش روز این شرکت در تاریخ مورد اشاره بالغ بر ۸۲ هزار و ۶۱۷ میلیارد ریال و نسبت قیمت بر فروش آن ۱.۱۵ مرتبه محاسبه می‌شود. 

  • شماره۳۲۵ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۱

کد خبر 409648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =