اولویتی ویژه برای سرمایه‌گذاران

یکی از شرایط مرسوم در بازارسرمایه، عرضه سهام در زمان عرضه عمومی اولیه با قیمتی کمتر از ذاتی است. این موضوع با هدف ایجاد استقبال از سهم مورد نظر، تجربه خوب سرمایه‌گذار از خرید سهم و هموار ساختن عرضه‌  های بعدی توسط سهامدار عمده است.

پذیرش و عرضه عمومی اولیه سهام در بازارسرمایه و پیرو آن داد و ستد در بازار، سبب امکان دستیابی به سرمایه برای رشد و گسترش فعالیت، افزایش نقدشوندگی از طریق تقویت تقاضا، بهبود کیفیت ارزشیابی سهام، دستیابی به اطلاعات مفید با استفاده از تحلیل، اعتماد بیشتر سهامداران، تأمین‌کنندگان و مشتریان، افزایش وفاداری کارکنان کلیدی، افزایش کارایی و امکان تنوع بهینه سهامداری به دلیل برخورداری از چارچوب نظارتی می‌شود. در این میان، فراوانی تعداد افشای اطلاعات شرکت‌هایی که در بازارسرمایه پذیرفته شده‌اند تقریبا در یک سطح مشخص قرار دارد. شرکتی که با عرضه اولیه مواجه است داده‌های تاریخی و سایر سوابق آن در بازار موجود نیست. بنابراین براساس مقررات باید اطلاعات لازم را به مخاطبان بازار عرضه کند. ارائه حجم قابل ملاحظه‌ای از اطلاعات در بازه زمانی محدود، نگاه سرمایه‌گذاران بالقوه را معطوف می‌کند. به عبارت دیگر رشد افشای اطلاعات توسط ناشران سبب مخابره سیگنال به سرمایه‌گذاران خواهد شد.
یکی از شرایط مرسوم در بازارسرمایه، عرضه سهام در زمان عرضه عمومی اولیه با قیمتی کمتر از ذاتی است. این موضوع با هدف ایجاد استقبال از سهم مورد نظر، تجربه خوب سرمایه‌گذار از خرید سهم و هموار ساختن عرضه‌  های بعدی توسط سهامدار عمده است. همچنین ماده ۲۱ دستورالعمل عرضه اولیه سهام بیان می‌کند؛ در صورتی که کمتر از ۵۰ درصد از سهام آگهی شده برای عرضه اولیه به روش حراج در روز عرضه اولیه به فروش برسد، بورس مکلف است کلیه معاملات را باطل کرده و عرضه اولیه را به روز دیگری موکول کند. به عبارت دیگر کاهش قیمت سهام می‌تواند موفقیت عرضه اولیه سهام را تضمین کند.

شرکت‌های پذیرفته شده در بازارسرمایه با یک فراوانی مشخص و مبتنی بر سابقه حضور و نوع صنعت، به حجم متعادلی از سهام شناور جهت پاسخ به عرضه و تقاضا دست یافته‌اند. شرکتی که در بازار عرضه‌اولیه خواهد داشت، به دلیل عدم سابقه عرضه در بازار و حجم محدود عرضه در روز عرضه اولیه با تقاضای مازاد نسبت به عرضه مواجهه خواهد شد. به عبارت ساده‌تر حجم عرضه از دیگر عوامل رشد چشم‌گیر قیمت در عرضه‌اولیه است.
برخلاف معاملات عادی سهام در بازار سرمایه که روزانه انجام می‌شود، بازار صرفا سالی چند عرضه‌اولیه را در زمان جذاب تجربه خواهد کرد که این امر استقبال مضاعف سرمایه‌گذاران از عرضه اولیه سهام را به دنبال دارد. بازارسرمایه همواره برای تعیین زمان عرضه‌اولیه به کشش بازار و میزان نقدینگی موجود در بازار توجه می‌ کند. همچنین شرکت‌ها با پذیرش در بازارسرمایه و برخورداری از مزایای معافیت مالیاتی، ارتقای جایگاه برند، برنامه‌ریزی صحیح، انتظام در حاکمیت شرکتی و افشای فعالیت‌های مالی و عملیاتی و دستیابی به ابزارهای تأمین‌مالی در بازارسرمایه می‌توانند به توسعه کسب و کار و به تبع آن سودآوری دست یابند.

همواره هیأت پذیرش بر رعایت قوانین و مقررات و افشای قابل اتکای اطلاعات برای شرکت پافشاری دارد و به نگاه کارشناسی در امر فروش و کسب‌وکار شرکت می‌ ‌پردازد.تجربه بازار بیانگر اولویت سهام عرضه اولیه نزد سرمایه‌گذاران است. با این حال به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود همواره نسبت به تحلیل سهام و درک قیمت ذاتی و منصفانه با مفروضات صحیح در فرآیند معامله حتی در عرضه اولیه دقت کنند. 

  • علیرضا پاکدین-مدیر تامین مالی مشاور سرمایه گذاری دیدگاهان نوین
  • شماره۳۲۵ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۹
کد خبر 409646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =