۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
"کویر" به بورس آمد

عرضه اولیه شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر با حضورمدیرعامل و اعضای هیات مدیره این شرکت و اصحاب رسانه در بورس اوراق بهادار تهران انجام گرفت.

به گزارش صدای بورس، شرکت فولاد کویر پانصد و سی و سومین شرکتی است که در بازار دوم بورس درج شده است. 10 درصد از سهام این شرکت با سرمایه 240 میلیارد تومان امروز (چهارشنبه 17 مهر) در بورس عرضه شد. با توجه به ارزش‌گذاری صورت گرفته، با ورود این شرکت برآورد می‌شود که حدود 15 هزار میلیارد ریال به ارزش بازار اضافه ‎شود.

توسعه محصولات و بی‌نیازی از واردات

احمد خوروش، مدیرعامل شرکت فولاد کویر در گفت‌وگوی اختصاصی با صدای بورس درخصوص محصولات و برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت توضیح داد: «در فولاد کویر درصدد ورود به محصولات جدید و بهتر و به‌روزتر دنیا هستیم. در همین راستا مطالعاتی در ارتباط با وضعیت نیاز بازارهای هدف صادراتی و داخلی انجام شده است.»

او ادامه داد: «ما چندین نوع میلگرد ساختمانی تولید و به بازار عرضه می‌کنیم.»

خوروش با تاکید بر فعالیت فولاد کویر در راستای بی‌نیاز کردن برخی صنایع از واردات بعضی  قطعات گفت: «تولیدات کلاف‌های صنعتی که در حال حاضر مصرف داخلی برای صنایع پایین دستی می‌شود (مانند پیچ، مهره، الکترود، لاستیک‌سازی و...) را تولید کردیم و صنایع را در را از واردات این محصولات بی‌نیاز کرده‌ایم.»

او در پایان اظهار داشت: «در فولاد کویر به سمت محصولات صنعتی می‌رویم که ارزش افزوده بالاتری دارد و در این زمینه فعالیت بیشتری داریم.»

مدیرعامل شرکت فولاد کویر همچنین در جمع خبرنگاران در ارتباط با تاریخ تاسیس فولاد کویر و فعالیت‌های این شرکت طی سال‌های اخیر اعلام کرد: «در سال 82 فولاد سپید فراب کویر در بخش خصوصی کشور شروع به کار کرد. می‌توان گفت این شرکت خصوصی‎ترین شرکت فولادی کشور است که با شروع نبرد فولادی آغاز به کار کرده است. سال 86 اولین تولید فولاد کویر انجام شد. ظرفیت ابتدایی این شرکت 350 هزار تن بوده است. ما از ابتدای کار به سمت تولید محصولات مناسب با نیاز بازار رفتیم. فولاد کویر همواره شناخت مناسبی از بازار هدف محصولاتش و نیاز مشتریان داشته است.»

احمد خوروش ادامه داد: «فولاد کویر زمانی شروع به کار کرد که با آغاز ناملایمت‎ها در بازار فولاد در سال‌های 87 و88 همزمان شد. در سه سال اول تولید توانسیتم به ظرفیت اسمی شرکت برسیم و از این میزان عبور کردیم. در سال 89 به  تولید 450هزار تنی دست یافتیم.»

او افزود: «در سال 90 طرح توسعه‌ای را شروع کردیم و دو سال بعد از آن به سمت تولید فولادهای آلیاژی رفتیم. پس از آن در سال 95 توانستیم رکورد تولید و ظرفیت اسمی پروانه شرکت را که 900 هزار تن  بود، بشکنیم. در سال 95 به تولید 936هزار تن رسیدیم. فولاد کویر از سال 95 توانسته است در راس تولیدکنندگان فولادی کشور در بخش تولیدی دولتی و خصوصی قرار بگیرد.»

این صنعتگر توضیح داد: «در بخش تولید خصوصی فولاد کشور، شرکت ما همواره جزو شرکت‌هایی بوده که میزان تولیداتش را از میزان ظرفیتش فراتر برده است. فولاد کویر از سال‌95 تاکنون جزو برترین تولیدکنندگان کشور لقب گرفته است.»

خوروش اضافه کرد: «شرکت ما در بازار داخلی جزو برندهای قابل اعتماد بازار است. ما جزو تولیدکنندگانی هستیم که همواره در طرح‌های توسعه‌ای عمرانی کشور حضور داریم و جزو معتبرترین برندهای ملی و جهانی در این صنعت محسوب می‌شویم. فولاد کویر تنها شرکتی است که در حال حاضر 400 گرید سایز تولید می‌کند که این تنوع  به نوعی موفقیت شرکت محسوب می‌شود.»

او همچنین گفت: «ما همواره در حال رصد و بررسی بازار هستیم  و با توجه به  نیاز بازار، تولیدات خود را تنظیم و به بازار عرضه   می‌کنیم. زمانی که نیاز به عرضه را در بازار داخلی کمتر حس  ‌کنیم، به سمت صادرات محصولاتمان می‌رویم. لازم به ذکر است که  در شرایط خوبی به لحاظ صادرات محصولاتمان قرار داریم. از سال 95 صادرات ما رشد پیدا کرده است. در شش ماه اول سال 98 حدود 167 هزار تن صادرات داشتیم که در واقع این میزان حدود 200درصد نسبت به سال 96 افزایش داشته است. در حال حاضر به 25 کشور دنیا صادرات انجام می‌دهیم. ما توانایی این را داریم که تمامی تولیدمان را صادر کنیم اما اولویت ما تامین نیاز داخل است. ارزش صادراتی شرکت ما بیش از 80 میلیون دلار بوده که این میزان به سامانه نیما وارد شده است.»

مدیرعامل فولاد کویر افزود: «در شش ماه نخست امسال از نظر مقدار تولید 430هزار تن  تولید داشته‌ایم که از این میزان بالغ بر 160 هزار تن آن صادرات انجام گرفته است. از نظر ریالی یک هزار و 952 میلیارد تومان در شش ماه اول امسال تولید داشته‌ایم که این میزان در مقایسه با شش ماه نخست سال قبل از نظر وزنی حدود 40 درصد و از نظر ریالی حدود 92 درصد افزایش پیدا کرده است. در یک نگاه مقایسه‌ای می‌توان گفت در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، فولاد کویر از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.»

او گفت: «با بررسی بازار در سال‌های بین 90 تا 92 متوجه نیاز کشور به کلاف صنعتی شدیم. مطالعات نشان داد حدود یک میلیون تن کلاف وارد کشور شده است که این میزان حدود 350 تا 400 میلیون دلار ارز را از کشور ما به واسطه واردات این محصول خارج کرده است. به همین علت فولاد کویر تصمیم گرفت این محصول را در داخل کشور  تولید کند و صنایع مورد نیاز را از واردات آن بی نیاز کند.»

کد خبر 409611

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =