روند نزولی مس  در بازارهاي جهاني

بهاي فلز مس در هفته قبل در بازارهای جهانی با نوساناتي همراه بود، ولي به طور کلي در هفته گذشته روندي نزولی داشت.

 به نحوي که قيمت اين فلز بنیادین از قيمت 5949 دلار به ازاء هر تن در تاريخ 29 ماه جولای سال 2019 ميلادي، به قيمت 5767 دلار به ازاء هر تن در تاريخ 2 ماه اگوست سال ميلادي جاری، معامله شد و کاهشی معادل با ۳ درصد را طی هفته قبل به دست آورد. همچنین عوامل زیادی در هفته قبل بر قيمت فلز مس در بازارهای جهانی اثر داشتند.

کاهش تقاضای فیزیکی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران

در هفته معاملاتی گذشته براساس گزارش خبرگزاری Reuters، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که 10 درصد تعرفه بیشتر بر 300 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین اعمال خواهد کرد و می‌تواند این تعرفه‌ها را در صورتی که رئیس جمهور چین سریعا برای توافق اقدام نکند، افزایش دهد. همین مسئله که تنش‌های سیاسی بین دو کشور چین و آمریکا شدت یافته است موجب شد تا تقاضای فیزیکی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بین المللی به خرید فلزات بنیادین مانند مس در بازارهای جهانی، کاهش یابد و به دنبال آن قیمت این فلزات در هفته گذشته روندی نزولی یافت.

مس روند بلند مدت صعودی دارد
با توجه به شواهد و اسیلاتورهای موجود در تحليل تکنيکال، فلز مس روند بلند مدت صعودی دارد و لازم به ذکر است که این فلز بنیادین، نوساناتي را نیز در اين بين تجربه خواهد کرد. در هفته گذشته در بازارهای جهانی، فلز بنیادین مس روندي نزولی داشت و در این هفته با احتمال زیادی دارای روندي صعودی خواهد بود.در اين صورت اگر فلز مس روندی صعودی داشته باشد،با عبور از نزديكترين مقاومت مهم و تاریخی خود يعني 5900 دلار به ازاء هر تن، احتمال اين که قیمت مس، تا سطح مقاومتی 6100 دلار به ازاء هر متریک تن افزایش يابد، وجود دارد. البته در غير اين صورت چنانچه مس بخواهد روندي کاهشی داشته باشد و در صورت عبور کردن از نزديکترين ساپورت تاریخی و مهم خود که 5700 دلار به ازاء هر متریک تن مي‌باشد، احتمالاً تا حمایت قیمتی 5400 دلار به ازاء هر متریک تن نيز افت خواهد یافت.

عوامل تاثیر‌گذار در آینده فلز بنیادین مس
در مجموع علاوه بر موارد فوق، عوامل مهمي مانند میزان رشد GDP کشورهای بزرگ جهان نظیر آمریکا، چین و منطقه يورو، بروز بلاياي طبيعي، مسئله تنش‌هاي سياسي در بین کشورهای جهان مانند تنش‌های سیاسی بین آمریکا و چین، آمریکا و ایران، همچنین سياست‌هاي تورم‌زدايي چين، سياست‌هاي فدرال رزرو آمريکا در تثبيت يا عدم تثبيت نرخ بهره بانکي، اقدامات ساير بانک‌هاي مرکزي دنيا، مسئله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، نگرانی‌هاي ناشي از افزايش نرخ تورم جهاني و اتفاقاتی نظیر بروز اعتصابات کارگري در معادن مهم مس دنيا خصوصاً معادن مس کشور شیلی و به بهره‌برداری رسیدن معادن مس جدید در تعيين روند آینده فلز بنیادین مس در بازارهاي جهاني تاثيرگذار خواهند بود.
منبع: کارگزاری سی ولکس کالا

  • شماره ۳۱۷ هفته نامه اطلاعات بورس -صفحه ۶

 

کد خبر 409393

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =