خروج «نتوس» از ورشکستگی

در زمینه فاستونی این قابلیت را داریم که ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار را دراختیارداشته باشیم

صنعت نساجی در ایران بر اساس شواهد تاریخی حدود چهار هزار سال پیش از میلاد قدمت دارد . این درحالی است که نخستین کارخانه صنایع نساجی در ایران، کارخانه چیت‌ سازی تهران بود که در‌سال‌۱۳۱۷ تأسیس شد.از آنجایی که این صنعت می‌تواند به رونق اقتصادی و تولید کشور کمک کند، اما با بی توجهی از سوی دولتمردان روبه‌رو شد . به طوری که طی این سال‌ها شاهد ورشکستگی شماری از شرکت‌ها دراین حوزه بوده‌ایم. البته بازار سرمایه هم از این مسئله بی نصیب نبود و با کاهش چشمگیر حضور شرکت‌های نساجی مواجه شد. از سویی مدیرعامل یکی از شرکت‌های با سابقه با پیشینه ای نزدیک به نیم قرن در زمینه نساجی ایران، براین باور است که این صنعت از صنایع مهم کشور محسوب می‌شود و می‌تواند در پیشبرد اقتصادی و اشتغال‌زایی جوانان نقش مهمی ایفا کند. البته اگر حمایت بیشتر دولت باشد
 می‌توان چشم اندازروشنی برای آن متصور بود. فرصتی پیش آمد تا با حمید رضا وفادار اصفهانی، مدیرعامل و سیدمهدی پورکیائی، مدیر اداری شرکت پشمبافی توس گفت وگویی انجام دهیم.

 صنعت نساجی با چه چالش‌هایی روبه‌رو است؟

وفاداراصفهانی: صنعت نساجی طی این سال‌ها درگیر تلاطم‌های مختلفی بود . علاوه بر تحریم‌ها، افزایش تورم و نرخ ارز هم در این صنعت آثار مهمی داشت .همچنین یکی دیگراز چالش‌ها مربوط به صاحبان شرکت‌ها می‌شود؛ چراکه اگر صاحبان شرکت‌ها دراندیشه احیای این صنعت باشند و با مشکلات بجنگند، می‌توان صنعت نساجی را به سمت توسعه پیش برد. اما برخی به این مسئله بی‌تفاوتند که این موضوع باعث خروج و ورشکستگی شرکت‌های نساجی شده است. معتقدیم که تولید باید ادامه یابد چراکه تولید عامل اصلی برای اشتغال جوانان است و در رونق اقتصادی کشور نقش مهمی دارد . برای نمونه کشور ترکیه را مثال می‌زنم در یک دوره‌ای ترکیه با انواع شغل‌های کاذب روبه‌رو شد اما پس از آن توانست با تولید و البته با کمک کشورهایی اروپایی تکنولوژی و تجهیزات نساجی خود را به‌روز کند؛ هرچند در زمینه بین المللی، با اعمال تحریم‌ها با مشکل روبه‌رو هستیم و نمی‌توانیم به آسانی تجهیزات خود را بروز کنیم؛ اما با این وجود یکی از موارد مثبت که اواخر سال گذشته روی داد، جلوگیری از قاچاق بود که این مسئله از موارد موثر در توسعه صنعت نساجی محسوب می‌شود.باید اشاره کنم از چالش‌های دیگر،حواله پولی (نقل وانتقال پول) است که می‌تواند در زمینه واردات مواد اولیه موثر باشد. چراکه اگر بخواهیم حتی از کشورهای همسایه هم کمک بگیریم و آنها هم مواد اولیه را درا ختیار نداشته باشند مجبوریم به بازارهای دیگر در کشور همسایه روبیاوریم . این مسئله می‌تواند هزینه زیادی را به ما تحمیل کند، که به افزایش نرخ مواد اولیه منجر می‌شود و باعث شده تا به لحاظ قیمتی از بازار رقبای خود کنار برویم.

 برای توسعه صنعت نساجی چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌دهید؟

وفاداراصفهانی: به جزحل کردن مسئله تحریم‌ها، باید دولت از تولید کننده حمایت کند . از جمله این موارد می‌توان به تسهیل ورود مواد اولیه اشاره کرد، البته به گونه ای کنترل شده باشد. به طوری که اطمینان حاصل شود که مواد اولیه دراختیار کارخانه‌های تولیدی قرار می‌گیرد و در پروسه دلال بازی نیفتد و واقعا به دست تولید کننده برسد. همچنین در حوزه صادرات باید موانع را کاهش و میزان مالیات، بیمه را برای تولید کنندگان با حداقل در نظر بگیرند. چراکه این مسئله می‌تواند روی هزینه تولید و قیمت تمام شده اثر بسزایی داشته باشد. از دیگر موارد، بحث به‌روز کردن کردن ماشین آلات است، به طوری که درحال حاضر با توجه به نرخ ارز(اگر با نرخ نیمایی هم در نظر بگیرید)، اگر قیمت دستگاه بافندگی در سایر نقاط دنیاA ریال باشد، درکشور ما، A+10 ریال است، که برای سرمایه‌گذار یا کارآفرین در این صنعت صرفه اقتصادی ندارد. حتی برای شرکت با سابقه ای همچون پشمبافی توس هم، به‌روز کردن ماشین آلات به صرفه نیست. اگر این موارد محقق شود می‌توانیم مثل 50 سال پیش فاستونی ایران را به آمریکا و اروپا صادر کنیم.

 تولید روکش اتومبیل برای دو خودروساز بزرگ، ایران خودرو و سایپا از جمله برنامه‌های شرکت شماست، با توجه به نوسانات و رکود در صنعت خودروسازی، درحال حاضر این روند در چه شرایطی قرار دارد؟

وفاداراصفهانی: یکی از فعالیت‌های اصلی ما تولید روکش صندلی برای دو خودروساز ایران خودرو و سایپا بوده است. اما از اوایل سال گذشته با توجه به کندی در پرداخت‌ها از سوی این دو خودروساز، روند فعالیت تولیدی شرکت را در این زمینه کاهش داده ایم؛ همان طور که می‌دانید زمانی که سرمایه‌ای به شرکت برنگردد شرکت با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شود، که مهم‌ترین آن پرداخت حقوق کارگران است. کارگرانی که صبح تا شب کار می‌کنند و تولید می‌کنند، از طرفی زمانی که می‌بینند محصولات شرکت خارج شده اما دستمزدی به آنها پرداخت نمی‌شود، دنبال مطالبات شان می‌آیند. این در حالی است که اکنون از دو خودروساز حدود 7، 8 میلیارد تومان طلب داریم.

 برای بهبود وضعیت شرکت، چه تدابیری مد نظر قرار داده‌اید؟

وفاداراصفهانی: با وجودی که بخش عمده محصولات شرکت برای دو خودروساز بوده، زمانی که با شرایط نامناسب خودروسازان مواجه شدیم، تصمیم گرفتیم تا به سمت سایر بازارهای قابل رشد از جمله فاستونی برویم چراکه اگر این کار را نمی‌کردیم، قطعا شرکت ورشکست می‌شد. البته درحال حاضر یکی از شرکت‌ها، محصولات خودروسازان را تأمین می‌کند، اما چنانچه خودروسازان بخواهند در حجم زیاد محصولات (نساجی) را داشته باشند مجبورند به سراغ ما بیایند چراکه ما استانداردهای لازم را درا ختیارداریم و شرکت‌های کوچک نمی‌توانند این میزان بالا محصول را تولید کنند.

 افزایش نرخ ارز در تولید شرکت چه تاثیری داشته است؟

وفاداراصفهانی: قطعا افزایش نرخ ارز تاثیرش را روی صنعت نساجی گذاشته است. قطعات ماشین آلات و تکنولوژی کارخانجات ما برای این که بتواند محصول باکیفیت تولید کند، نیازمند به‌روز رسانی است؛ ازاین رو باید قطعات را وارد کنیم و از طرفی به دلیل این که روکش صندلی خودرو در معرض نور خورشید است باید در تولید روکش صندلی خودرو از مواد با کیفیت اروپا استفاده شود درنتیجه افزایش نرخ ارز روی صنعت نساجی بی‌تاثیرنبوده است.

 در حال حاضر صادرات پشمبافی توس، چگونه است؟

وفاداراصفهانی: همانطور که اشاره شد در حوزه صادرات با مشکل نقل و انتقال پولی روبه‌رو هستیم و از سویی بهبود این شرایط زمان براست . البته در عین حال در اندیشه صادرات هم هستیم به طوری که از بازارهای هدف می‌توان به کشورهای عراق، همسایه‌های شمالی و افغانستان اشاره داشت.

 چه تصمیمی برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها مد نظر قرار دارد؟

وفاداراصفهانی: برای تحقق این مسئله برنامه ای درنظرداریم . همانطور که اشاره شد با توجه به میزان زیان دهی شرکت و از سویی چون هیأت مدیره و سهامداران براین باورند که برای پابرجا بودن شرکت باید اقدامی انجام داد، از این رو تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دستورکاربوده تا بتوانیم از زیاندهی خارج شویم. از طرفی دو زمین در مشهد داریم که در مجموع 18 هکتار است که می‌تواند در این زمینه راهکاری برای شرکت به شمار آید.
پورکیائی: بله این مسئله را مدنظر داریم و قرار است با تصویب هیأت مدیره و پس از مجمع این تصمیم اتخاذ شود.

 مازاد نیرو دارید و تعدیل نیرو در چه وضعیتی قرار دارد؟

وفاداراصفهانی: درحال حاضر خیر؛ در سال گذشته تعدادی از کارمندان را تعدیل کرده ایم و اکنون 110 پرسنل داریم.

 سهم بازارتوس در زمینه فاستونی،چه میزان بر آورد می‌شود؟

وفاداراصفهانی: در زمینه فاستونی این قابلیت را داریم که 60 تا 70 درصد بازار را دراختیارداشته باشیم. به طوری که قرار است تا 5، 6 ماه آینده به این میزان دست یابیم. این درحالی است که شرکت‌های مطهری و جامعه در این زمینه بالاتر وشرکت‌های بالاپوش و گلنسار در رتبه‌های پس از ما جای دارند.

 افزایش نرخ فروش را را اعمال می‌کنید؟

وفاداراصفهانی: درحال حاضربه دلیل رقابت کردن با سایر بازارها، نرخ فروش را کنترل کرده ایم و قرار است تا دستیابی به سهم بازار به این روند ادامه دهیم .البته پس از آن هم در نظر داریم 20 درصد افزایش نرخ را اعمال کنیم.

 در حال حاضر با توجه به شرایط شرکت (زیاندهی) شاهد رشد قیمتی سهام شرکت در بازار سرمایه هستیم؛ این مسئله را ناشی از چه می‌دانید؟

وفاداراصفهانی: واقعیت این است با وجودی که شرکت تولید آنچنانی ندارد، اتفاق خاصی رخ نداده و از سویی تولید شرکت نصف تولید واقعی شده است، این مسئله باعث شگفتی است که این رشد قیمتی رخ داده و به گونه‌ای جای سئوال دارد.
پورکیائی: این رشد، ناشی از کانالهای تگرامی است که روی برخی سهام کاهشی (کوچک) سیگنال می‌دهند و سهامداران را به سمت آن سهام‌ها جذب می‌کنند؛ در حالی که معامله ای توسط سهامداران ما صورت نگرفته و در عین حال که شرکت اقدام خاصی انجام نداده است. همچنین قصد فروش املاک اش را هم ندارد و از سویی سهامی زیانده است.

 وصول مطالبات از خودرو سازان در چه شرایطی قرار دارد؟

 پور کیائی: اگرچه حدود نیمی از مطالبات در اسفندماه 97 وصول شد، اما باید اشاره کنم با توجه به کاهش ارزش پول که رخ داد این میزان وصول مطالبات ارزش چندانی برای شرکت ندارد. آن زمانی که می‌بایست صرف تولید و پرداخت حقوق می‌شد، به شرکت پرداخت نشد و اکنون هیچ ارزشی ندارد. همچنین این پرسش مطرح است در حالی که ایران خودرو فروش نقدی دارد، اما چگونه است که از آن سو، مطالبات اش را پرداخت نمی‌کند؟ همچنین پرداخت مطالبات پس از 3 سال انجام می‌شود و این مسئله برای ما سودی ندارد؛ چراکه باید مواد اولیه را به نرخ روز بخریم، پول کارگران و هزینه آب و برق وگاز بپردازیم.
وفادار اصفهانی: صنعت نساجی با داشتن سرو صدای بالای ماشین الات و کار با مواد شیمیایی یکی از مشاغلی است که می‌تواند به سلامتی کارگران آسیب بزند. این در حالی است که با وجود مطالباتی که داریم، دستمزد کارگران را نمی‌توانیم پرداخت کنیم. از طرفی کشور تمام تمرکزش را روی بازار خودرو گذاشته و بازار را در صنعت خودرو می‌بیند. اما در سایر نقاط دنیا این گونه نیست و به صنایع دیگر هم بها می‌دهند. در حالی که صنعت نساجی می‌تواند به تولید کمک موثری کند؛ برای مثال در50 درصد ساخت یک خودرو از محصولات نساجی بهره گرفته شده است، از روکش صندلی گرفته تا سقف و سایر موارد یا حتی در هتل‌ها و منازل از صنعت نساجی استفاده می‌شود.

 فروش محصولات (مثل فاستونی) به سایر بازارها (غیر از خودرو) چگونه صورت می‌گیرد؟ با برندهای لباس قرارداد دارید؟

پور کیائی: خیر، برندهای لباس عمدتا قدرت خرید ندارند و ما محصولات مان را به شبکه توزیع می‌فروشیم.
وفادار اصفهانی: برند‌های لباس از واسطه (عوامل فروش) می‌خرند چراکه قدرت خرید برندها ی لباس بالا نیست که بتوانند حجم زیادی را خریداری کنند.

 برنامه آینده شرکت و چشم انداز صنعت را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

وفاداراصفهانی: با حمایت دولت در نظر داریم ماشین آلات شرکت را به‌روز کنیم که هزینه ای حدود 20 میلیارد تومان نیاز داریم و تأمین آن در دستورکارقرار دارد. همچنین در نیمه دوم سال 97 با نوسانات بازار خودرو، سبد محصولات خود را گسترده کردیم و به سمت سایر بازارهای د اخلی غیر از خودرو رفتیم. البته با حمایت دولت چشم‌اندازروشنی را برای این صنعت می‌بینیم. همچنین در اندیشه شناسایی و توسعه بازارهای جهانی هستیم تا بتوانیم صادرات هم داشته باشیم.

 

  • فرحناز سپهری - خبرنگار
  • شماره ۳۱۵ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۹ و ۱۰
کد خبر 408960

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =