۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳
محمل جدید سفته بازان

پر واضح است بورس کالا باید به سمت پذیرش كالاهاي صنعتي و معدني برود، اما چالش موجود در این بخش، مربوط به عملیات قیمت‌گذاری می‌شود.

رضا مناجاتی، مدیر کالایی کارگزاری بانک صنعت و معدن در خصوص اولویت‌های بالقوه ای که بورس کالا برای ورود کالاها ی جدید به این بخش از بازار سرمایه باید داشته باشد، گفت: پر واضح است بورس کالا باید به سمت پذیرش كالاهاي صنعتي و معدني برود، اما چالش موجود در این بخش، مربوط به عملیات قیمت‌گذاری می‌شود. در واقع اگر بورس کالا بخواهد موضوع پذیرش کالاها را به سمت محصولاتي ببرد كه به لحاظ ماهيتي، كالاهاي استراتژيك هستند، احتمالا اتفاقي كه براي طلا افتاد، برای آن کالاها نیز رخ مي دهد. بنابراين مجوز راه اندازي بازار اين نوع از كالاها به بورس كالا داده نمي شود.
وی در توضیح این موضوع اظهار کرد: در بسياري از ابزارهاي اين نوع از كالاها،‌ معاملات بازارهای مشتقه اتفاقاتي را رقم مي زند كه خارج از پيش بيني سياستگذار است. بنابراين اين ابزارها بايد وجود داشته باشد و پررنگ تر نيز بشود كه توليدكننده و خريدار بتوانند ريسك‌هاي خود را مديريت كنند. همچنین در اين بحث، ابزارهاي اساسي بايد با ورود كالاها شكل بگيرد. البته در كنار آن ابزار آتي، اختيار معاملات، فروش استقراضي، سوآپ و امثالهم است كه بايد در بازار مالي كارا وجود داشته باشد. به گفته مناجاتی، بسياری از افرادي كه در آتي طلا سفته بازي مي كردند،‌به سمت آتي زعفران نیز رفته اند. بنابراين بايد زمان بدهيم كه آتي زيره نيز جاي خود را ميان معامله‌گران باز كند. افرادي كه سفته باز هستند، به طلا به تنهايي كاري ندارند، اما اگر بازار سيال باشد، مي توانند بر معاملات آتي زیره نيز مانور بدهند.

 

  • شماره ۳۱۵ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۶
کد خبر 408950

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =