۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
همانقدر عجیب، همانقدر خطرناک

نمودارها در یک بستری به نام تریدینگ ویو انجام می‌شود که گاهی دچار اختلال می‌شود اما در اسرع وقت برطرف می‌شود. بر اساس این گزارش، هرچند چالش مذکوردر چند کارگزاری دیده شد، اما به نظر می‌آید که مقام ناظر باید برای شفاف سازی ابعاد این مسئله وارد عمل شود .

علی نوروزی مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات نوآوران امین در خصوص مغایرت‌های به وجود آمده در سامانه‌های معاملاتی شرکت‌های کارگزاری گفت: این موضوع همانقدر که عجیب است همانقدر هم خطرناک است.
مدیرعامل پردازش اطلاعات نوآوران امین در پاسخ به این سئوال که تنها نهادهایی که مجوز پردازش اطلاعات مالی و انتشار آن را دارند شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی هستند یا خیر، افزود: به طور منطقی باید همینطور باشد و قرار نیز بر همین بوده است چرا که این اطلاعات را همگان اعم از کارگزاری‌ها یا OMS‌ها از آن استفاده می‌کنند و قرار نبود که سایر نهادها این خدمات را ارائه دهند.نوروزی با تاکید بر این که خطا در انتقال اطلاعات مالی در سامانه‌های معاملاتی حقوق مدنی ایجاد می‌کند، اظهار داشت: این خطاها خیلی خطرناک است به قدری که یک شرکت بورسی اعداد و ارقام خود را در گزارش‌های فعالیت ماهانه منتشر شده در کدال در چشم برهم زدنی تغییر دهد. اینها مسائلی است که بازار سرمایه را دچار خلل می‌کند.
مدیرعامل پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین بیان داشت: چنان چه میزان اطمینان و اعتماد از این سامانه‌ها از دست برود شخص باید در حین انجام معامله سایر سایت‌های مرتبط را برای دریافت اطلاعات مالی مورد نظر خود بررسی کند که این عمل تنها موجب هدر رفت زمان می‌شود‌ و فرصت تصمیم گیری برای انجام معامله از دست می‌رود . نوروزی با تاکید بر این نکته که رمز ماندگاری درست چنین سامانه‌هایی این است که همه اطلاعات منتشر شده صحیح باشد، تصریح کرد: اطلاعات و دیتاهای منتشر شده در سامانه‌های معاملاتی شرکت‌های کارگزاری باید از منابع درستی گرفته شود چرا که غیر از این باشد می‌تواند مسائل جزیی دیگری را نیز ایجاد کند. زیرا شخصی که در حال خرید سهم در لحظه است (بخصوص فرد تازه کار در حوزه معاملات آنلاین سهام) نمی‌تواند متمرکز بر این موضوع باشد که اطلاعات منتشر شده در سامانه معاملاتش درست است یا نادرست. او در لحظه به آن اطلاعات برای تصمیم گیری‌های معاملاتی خود نیاز دارد. چرا که شخص برمبنای همین متغیرها تصمیم گیری می‌کند. این فعال بازار افزود: مصداق این رخداد در سایت مدیریت فناوری بورس تهران در خصوص Pبه E و EPS‌ها نیز صدق می‌کند. در سایت نوآوران این دو مقوله به صورت جداگانه سیستمی شده اند.
 وی در پاسخ به این سئوال که سامانه‌های معاملاتی آنلاین دیتاهای سایت بورس را از کدام منبع دریافت می‌کنند، گفت: به طور مشخص اطلاعی ندارم. اما خیلی از این دیتاها به صورت مستقیم از خود هسته معاملاتی دریافت می‌کنند. به همین دلیل این مغایرت‌ها جای تعجب و تامل دارد. اما ریشه این مغایرت‌ها از نظر بنده مشخص نیست. مدیرعامل پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین در پاسخ به این پرسش که به نظر شما سازمان بورس و اوراق بهادار در جریان این مغایرت‌هاست یا خیر، بیان داشت: به نظر می‌رسد مقام ناظر از این مغایرت‌ها اطلاعی نداشته باشد. چرا که به طور مثال مغایرت‌هایی که در صورت‌های مالی وجود دارد بالافاصله به سازمان اطلاع می‌دهیم و سازمان بلافاصله به آن رسیدگی می‌کند.

پردازش مالی کارگزاری‌ها مسئولیت مدنی دارد

زمانی که اطلاعاتی که در سامانه‌های برخط شرکت‌های کارگزاری به صورت غلط نشر می‌شود و اشخاص بر مبنای این اطلاعات تصمیماتی را در خصوص معاملات سهم اتخاذ و دچار زیان شوند، به طور طبیعی شرکت کارگزاری که این اطلاعات را منتشر کرده مسئول است و این یک اصل کلی به شمار می‌آید .
به گفته یک مشاور حقوقی در شرایطی که نخواست نامش فاش شود در بازار سرمایه شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی وجود دارند که با اخذ مجوز مجاز به انتشار اطلاعات سایت بورس تهران هستند، بنابراین کارگزاری‌ها مجوزی برای پردازش مالی ندارند.وی افزود: از جنبه دیگر انتشار دیتاهای مربوط به معاملات سهام و نوسانات شاخص در سامانه‌های معاملات کارگزاری‌ها موجب ایجاد مسئولیت مدنی می‌شود. این مشاور حقوقی بیان داشت: اما قطعاً باید سازمان بورس و اوراق بهادار در جریان انتشار این اطلاعات باشد و حتی در صورت لزوم اگر سایر نهادهای مالی اقدام به انتشار مالی داشته، در صورت نبود مقررات خاص برای سایت‌هایی هم که اقدام به انتشار این اطلاعات می‌کنند مقررات آن را وضع کند. همچنین با مراجعه به قوانین عمومی به این نتیجه می‌رسیم که شرکت کارگزاری دربرابر انتشار اطلاعات مسئول است. این مشاور حقوقی تصریح کرد: قطعاً یک سری شرکت‌های IT ارائه دهنده اطلاعات بازار به کارگزاران هستند اما عدم تطابق اطلاعات با سایت مدیریت فناوری بورس تهران نشان می‌دهد که شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌ها ماهیت مشخصی ندارند . دیگر اینکه آیا شرکت IT مورد نظر مورد قبول سازمان بورس و اوراق بهادار است یا خیر، به طور کلی همه این موارد باید بررسی شود که دستورالعمل پردازش دقیقا چه چیزی است؟ زیرا وقتی اطلاعات در سامانه‌های معاملاتی منتقل می‌شود خود نوعی پردازش اطلاعات مالی خواهد بود .

سکوت کارگزاران، وعده برای حل مشکل

 از آنجاکه طبق بررسی‌های انجام شده در چند سامانه معاملاتی شرکت‌های کارگزاری ، عدم تطبیق اطلاعات مندرج در آنها با سایت مدیریت فناوری بورس تهران ، مشهود بود و این مسئله معامله گران این مجموعه‌ها را با دوگانگی در دریافت دیتای سهام و یا شاخص صنایع یا قیمت گذشته سهم مواجه ساخته بود سعی برآن شد تا با مسئولان این کارگزاری‌ها ازجمله «آگاه ، فارابی و غیره» صحبت کنیم اما تمایلی در این خصوص وجود نداشت.
البته یکی از مسئولان کارگزاری‌های مذکور که خواست نامش فاش نشود، در خصوص مغایرت اطلاعات قیمت یک نماد و مغایرت در نمایش عدد شاخص کل در سامانه معاملات برخط به خبرنگار ما گفت: چندی پیش روی کندل روز آخر شاخص کل بورس مشکلی وجود داشت که موضوع را به واحد مربوطه ارجاع دادیم ودر حال بررسی و اقدام است و به زودی این مشکل برطرف می‌شود.
 فرد مذکور در ادامه بیان داشت: اگر کمی مشتریان صبوری کنند مشکل پیش آمده مرتفع خواهد شد. این مسئول کارگزاری در پاسخ به این پرسش که ،موضوع مذکورخللی در اعتماد سهامداران و معامله گرانی که از این سامانه‌ها استفاده می‌کنند ایجاد می‌کند یا خیر تصریح کرد: این مسئله آنقدرها هم بغرنج نیست که منجر به بی اعتمادی شود، چرا که این مسائل یکسری اختلالات دیتایی هستند که خیلی وقت‌ها پیش می‌آید و برای سایر سایت‌های دیگر هم این موضوع وجود دارد. وی گفت: نمودارها در یک بستری به نام تریدینگ ویو انجام می‌شود که گاهی دچار اختلال می‌شود اما در اسرع وقت برطرف می‌شود. بر اساس این گزارش، هرچند چالش مذکوردر چند کارگزاری دیده شد، اما به نظر می‌آید که مقام ناظر باید برای شفاف سازی ابعاد این مسئله وارد عمل شود .  

 

  • شماره ۳۱۵ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۴
کد خبر 408939

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =