گمراهی سهامداران

بررسی سامانه‌ معاملات شرکت‌های کارگزاری فارابی و آگاه از ارائه اطلاعات نادرست و گمراه کننده خبر می‌دهد

پس از پدیده سیگنال فروشی در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی، اخیرا مسئله دیگری از جنسی متفاوت فعالان بازار سرمایه بخصوص اشخاصی که با سامانه معاملات برخط شرکت‌های کارگزاری سر و کار دارند را دچار سردرگمی کرده است. به نظر می‌رسد در زیر پوست بازار سرمایه که خود به تنهایی نماد جریان شفاف اطلاعات است رخدادهای عجیبی هر از چندگاهی خودنمایی می‌کند که می‌تواند مسیر این بازار مالی کشور را دچار خلل کند. موضوعی که از نظر شرکت‌های اراده دهنده خدمات معاملات آنلاین سهام چندان بغرنج نیست اما کاملا نامحسوس می‌تواند بسیار مسئله ساز باشد.

خدشه دار شدن اعتماد سهامداران

طبق بررسی‌های انجام شده در چند سامانه معاملاتی، عدم تطبیق اطلاعات مندرج در آنها با سایت مدیریت فناوری بورس تهران ،معامله گران را با دوگانگی در دریافت دیتای سهام و یا شاخص صنایع یا قیمت گذشته سهم مواجه ساخته است. به طوری که در زمان‌هایی که شاخص کل بورس در سایت TSETMC منفی بوده در یکی از سامانه‌های معاملات برخط عدد این نماگر با حدود 700 واحد اختلاف مثبت نمایش داده شد. در نمونه ای دیگر قیمت سهم در زمان عرضه اولیه به طور مثال 370 تومان بود اما در سامانه معاملات برخط تاریخچه قیمت سهم در ابتدا 572 ریال نمایش داده شده بود. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که سازمان بورس و اوراق بهادار به طور مستمر سامانه‌های معاملات برخط شرکت‌های کارگزاری را رصد می‌کند. همچنین طبق نظر معامله گران رویه مذکور می‌تواند موجب خدشه دار شدن اعتماد سهامداران شود.

تایید اطلاعات پردازشگرهای مالی در ابهام

به گفته مدیران شرکت‌های پردازش مالی در حال حاضر 4 شرکت OMS( خدمات برخط) در بورس داریم که ارائه دهنده خدمات هستند که اطلاعات کارگزاری‌ها بر اساس آن منتشر می‌شود که هیچکدام از آنها شرکت پردازش اطلاعات مالی نیستند. نرم افزار این شرکت‌ها را سازمان بورس بررسی و تایید می‌کند. به عبارت دیگر این چهار شرکت از لحاظ این که سیستم و نرم افزارشان مناسب برای انتشار این اطلاعات باشند قابل قبول است و مجوز آن را اخذ کرده اند. اما این که اطلاعات ارائه شده درست است یا خیر، آن خلائی است که وجود دارد. اصولا شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی موظف به این هستند و مجوز این کار را دارند که این اطلاعات را ارائه کنند .
اگر در این قسمت یک باگی وجود داشته باشد اصولا کسی پاسخگو نیست چون این شرکت‌ها پردازش اطلاعات مالی نیستند و صرفا نرم افزار ارائه می‌دهند و مشخص نیست مقصر اصلی کیست. ولی چنانچه کسی در این بین متضرر شود و براساس این اطلاعات اقدام به معامله کند باید طرح دعوی کند.

همچنان سکوت مدیران

این نکته هم وجود دارد که در صورت وجود این خطاها باید به طور مصداقی بررسی شود. برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ مدیران مسئول سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین کانون کارگزاران رفتیم تا ابعاد حقوقی و مدنی این رویداد، شفاف سازی شود ، اما مدیران مربوطه پاسخگو نبودند.

 

  • شماره ۳۱۵ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۴
کد خبر 408934

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =