۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
توان رشد بالقوه ،پیش رو بازار

در خصوص دلایل بازدهی مطلوب سه‌ماهه اخیر بازارسرمایه باید اذعان داشت بازار پول، مسکن، ارز و طلا از دیرباز فرصت‌های سرمایه گذاری رقیب بازارسرمایه محسوب می‌شدند.

 بازار ارز و طلا از اواخر سال 1396 با افزایش تنش ها میان ایران و آمریکا و متعاقب آن خروج ترامپ از برجام، روند صعودی در پیش گرفتند. به‌طوری‌که در سال97 بازدهی بازار ارز و طلا به ترتیب بالغ بر 160 و 85 درصد بود. با ایجاد سامانه نظارت بر معاملات ارزی و همچنین پیش بینی ایجاد بازار متشکل ارزی، نرخ ارز و به تبع آن نرخ طلا به سوی متعادل شدن حرکت کرده و نوسانات آن ها در ماه های گذشته کاهش چشم‌گیری داشت. بازار مسکن نیز باوجود بازدهی حدود 80 درصد در یک سال گذشته، با توجه به نقدشوندگی پایین آن از جذابیت کمی برخوردار است.

 

باید در نظر داشت که بازارسرمایه به دلیل شفافیت و همچنین نقدشوندگی بالا فرصت مناسب تری نسبت به بازارهای رقیب است. هم‌چنین باوجود این‌که بخش قابل‌توجهی از شرکت های موجود در بازارسرمایه از افزایش نرخ ارز و نرخ های جهانی کالاهای اساسی تاثیر مثبتی می پذیرند، به دلیل ترس ناشی از اعمال تحریم های جدید، آنچنان که باید رشد نداشته اند و بازدهی بورس در سال 97 حدود 85 درصد بوده است. نکته قابل تامل این که اعمال تحریم ها موضوع جدیدی در اقتصاد ایران نمی باشد. توجه به این نکته ضروری است که کشورمان در طول ادوار مختلف همواره با تحریم هایی چه از جنس سیاسی و چه اقتصادی روبه‌رو بوده و بازارسرمایه بخش زیادی از تاثیرات آن را در خود حل کرده است. گرچه ممکن است تحریم ها روند تأمین مواد اولیه و فروش بسیاری از شرکت ها را با مشکل مواجه سازند، اما نکته قابل توجه این است که بنگاه های اقتصادی به تدریج راه های غلبه بر تحریم ها را یافته و فعالیت آن ها تا حدود زیادی به روال قبل باز می گردد. البته این موضوع با پذیرش افزایش هزینه های مرتبط و بعضا تا محدوده های تاثیرگذار بر فعالیت اقتصادی بنگاه ها همراه می شود. همچنین در ارتباط با دلایل استقبال از بازار سهام؛ کاهش ارزش پول ملی و تمدید معافیت مالیاتی مربوط به افزایش‌سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در سال 98، بر جذابیت بازارسرمایه، به ویژه گروه هایی که با این اقدام می توانند سطح اعتباری خود را بهبود بخشند، می‌افزاید و می تواند یکی از دلایل بالقوه رشد بازارسرمایه باشد. با این حال به لحاظ تکنیکی شاخص بورس در حال حاضر به یکی از مقاومت های مهم خود در محدوده 255 هزار رسیده که نیاز به اصلاح زمانی و مقداری را اجتناب ناپذیر می‌کند. البته این فرآیند ممکن است تا مدتی ادامه داشته باشد. در مجموع در مدت باقی مانده از سال 98، بازارسرمایه از توان رشد بالقوه بالاتری نسبت به بازارهای رقیب برخوردار خواهد بود، اما انتخاب سهام بر اساس تحلیل‌های دقیق و در نظر گرفتن تمامی جوانب محتمل و پرهیز از انجام معاملات هیجانی بسیار مهم خواهد بود. همچنین استفاده از قابلیت سرمایه گذاری غیرمستقیم از قبیل صندوق های سرمایه گذاری می تواند از بسیاری از زیان های احتمالی جلوگیری کند.

 

  • سعیده امیر احمدی-مدیرعامل مشاورسرمایه‌گذاری سهم‌آشنا
  • شماره ۳۱۵ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۳
کد خبر 408926

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =