دولت فروشنده هست؛ نیست!

«حاکمیت دولتی یا خصوصی، مسئله این است» همواره در اقتصاد ایران، نفوذ دولت در اقتصاد مورد بررسی و گاها نکوهش قرار گرفته است. این در حالی است که دولت بارها و بارها، طرح کوچک ساختن بدنه دولت در اقتصاد را پیش برده، اما به نظر می‌رسد آنچنان که باید در انجام این امر موفق نبوده است.

همین امر زمینه‌ای را فراهم کرده که بخش خصوصی همواره در ایران مظلوم واقع شود و زیر سایه دولت و خصولتی‌ها رشد قابل توجهی نداشته باشد.
در دولت دوازدهم هم این مسئله به‌عنوان یکی از چالش‌های اصلی بخش‌خصوصی و یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزرای اقتصادی این دولت مطرح شد و تا حدی پیش رفت که تسریع واگذاری بنگاه‌های دولتی و تقویت بخش خصوصی در اولویت کاری وزیر اقتصاد قرار گرفت. اگرچه عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در دولت یازدهم و دوازهم پیشرفت داشت و بنگاهی بابت رد دیون دولتی به خصولتی‌ها واگذار نشد، اما حرف و حدیث‌ها تمامی ندارد. تاجایی که مجلس برای بسیاری از واگذاری‌ها پا پیش گذاشت و ضمن تشکیل کمیته تحقیق و تفحص، با ذره‌بین به دنبال تخلفی در صورت‌های مالی و روند واگذاری بنگاه‌ها بود. این چالش‌ها تاجایی ادامه داشت که پس از عدم موفقیت سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری‌های اخیر، عده‌ای بحث عدم تمایل سازمان برای فروش و عرضه‌های نمایشی را مطرح کردند.

 

  • گلاره کحالی-خبرنگار
  • شماره ۳۱۵ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۳
کد خبر 408919

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =