ریسک سیستماتیک پرتفوی‌ها  را به حداقل می‌رسانیم

موفقیت و پیشرفت مالی یکی از اهداف برجسته در زندگی هر فرد بوده که در طول زندگی خود به دنبال کسب آن است. به طور طبیعی برای رسیدن به این مهم در زندگی گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری وجود دارد تا از طریق آنها بتوان علاوه بر حفظ ارزش پول در مقابل تورم، به ارزش افزوده مضاعفی نیز دست یافت. به قول یکی از محبوب ترین ثروتمندان عصر حاضر رابرت کیوساکی: پس انداز کردن پولی که هرروز در حال از دست دادن ارزش خود است به تنهایی کافی نیست،بلکه این سرمایه‌گذاری است که شما را ثروتمند می‌کند. موارد مذکور بخشی از دیدگاه‌های یکی از مدیران فعال و خلاق بازار سرمایه به شمار می‌آید. فرصتی فراهم شد تا پیرامون تشریح الگوهای پیشرفت مالی با بهاره حیدری‌مقدم، مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری صنعت و معدن گفت‌وگویی انجام دهیم که در ادامه می‌خوانید.

 در شرایط کنونی اقتصاد ایران برای پیشرفت مالی چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟

یکی از روش‌ها، سرمایه‌گذاری در بورس است. البته در صورتی که از طریق درست، علمی با مهارت و دانش لازم صورت بگیرد می‌تواند بازدهی مناسبی را برای سرمایه‌گذار به ارمغان بیاورد. اما شاید همه افراد مهارت، اطلاعات و یا زمان کافی را در اختیار نداشته باشند. به همین دلیل این افراد باید به روش‌های غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

 با توجه به این دیدگاه چه گزینه‌ای می‌تواند مدنظر قرار گیرد؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در قالب یک نهادی مالی به عنوان بهترین گزینه در این خصوص هستند که منابع مالی حاصل از جمع‌آوری وجوه سرمایه‌گذاران‌شان را در موضوع فعالیت مصوب خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و مالکان آن به نسبت سرمایه‌گذاری خود، در سود و زیان صندوق شریک خواهند بود.

 صندوق‌ها ی مذکور دارای چه ویژگی‌های خاصی هستند؟

 صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس نوع ممکن است وجوه جمع آوری شده را در انواع اوراق بهادار با درآمد ثابت، سهام و حق تقدم سهام، پروژه ساختمانی، طلا، ارز و...که مشخصات آنها در امیدنامه صندوق ذکر شده است سرمایه‌گذاری کنند. همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند قابلیت معامله در بورس را داشته ویا مبتنی بر صدور و ابطال باشند.

 مزیت‌های این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران چگونه است؟

به طور یقین مدیران این صندوق‌ها از تحلیلگران و افراد با تجربه در بازار سرمایه محسوب می‌شوند و با تخصصی که دارند به انتخاب سهام و پرتفوی گردانی از صنایع مناسب در این صندوق می‌پردازند. البته استراتژی آنها در اداره این صندوق‌ها می‌تواند ضامن سودآوری سرمایه‌گذاران این صندوق باشد.

 فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سطح جهان و ایران،چه روندی داشته است؟

سابقه این صندوق‌ها در جهان بیش از یک قرن است که با ایده «وحدت قدرت می‌آفریند» شکل گرفته تا افراد حقیقی هم بتوانند با جمع شدن پول‌ها از مزایای یک سرمایه‌گذاری در مقیاس بزرگ استفاده کنند. در ایران نیز تعداد صندوق‌های فعال در بورس 196 صندوق بوده که از این تعداد بیشترین تعداد متعلق به صندوق‌های با درآمد ثابت با 73 عدد و پس از آن صندوق‌های سهامی با 67 عدد است.  همچنین در ایالات متحده 9،599 صندوق سرمایه‌گذاری در سال 2018 وجود داشته است که ارزش تقریبی آن‌ها 17،71 تریلیون دلار است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری این کشور در سال‌های 2018، بالای 40 درصد از بازار سرمایه در ایالات متحده را تشکیل می‌داده اند. در این کشور، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های مشترک نیمی از دارایی‌های مالی خانوارها را تشکیل می‌دهند و قریب به ۱۰۰میلیون نفر مالک واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های مشترک هستند. این در حالی است که ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری موجود در کشور ما به مبلغ 160 هزار میلیارد ریال می‌رسد که حدودا کمتر از 2 درصد از حجم کل بورس را شامل می‌شود.

 روند جهانی درصندوق‌های سرمایه‌گذاری راچگونه ارزیابی می‌کنید؟

رشد روز افزون این صندوق‌ها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نمایانگر اقبال عمومی آن‌ها در عرصه اقتصاد ملی است. تنوع کمیت و کیفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هر کشور به یکی از معیارهای توسعه اقتصاد آن کشور تبدیل شده است. این آمار و ارقام نشان از این دارد که در کشورهای توسعه یافته اقبال عمومی و شاید بتوان گفت اعتماد عمومی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتر از کشورهای توسعه نیافته و یا در حال توسعه است.

 چرا در ایران همچون شاخص‌های جهانی، از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استقبال نشده است؟

 در کشور ما عدم اطمینان باعث شده که حجم منابع مالی صندوق‌های سرمایه‌گذاری کمتر از 2 درصد از حجم کل بازار را در اختیار بگیرند. شاید بتوان گفت یکی از دلایل اصلی آن باور سرمایه‌گذاران حقیقی بر تضاد منافع خود با مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. به همین دلیل بوده که حتی از این مبلغ ناچیز سرمایه‌گذاری شده در صندو ق‌ها (160 هزار میلیارد ریال) بازهم 90 درصد یعنی چیزی حدود 150 هزار ریال آن جذب صندوق‌های با درآمد ثابت شده است. بر این اساس یک سود حداقلی برای سرمایه‌گذاران تضمین کرده اند و حداقل ریسک را برای سرمایه‌گذاران دارا هستند.
 کارگزاری بانک صنعت و معدن در حال حاضر دارای سه صندوق سرمایه‌گذاری است. صندوق سرمایه‌گذاری مشترک کوثر، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک صنعت و معدن که از نوع صندوق‌های درآمد ثابت می‌باشد و صندوق بازارگردانی نماد صنعت و معدن که در حال حاضر بازارگردانی بیش از 5 سهم را انجام می‌دهد.

برای ساماندهی این موضوع چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟

در کارگزاری بانک صنعت و معدن بر آن شدیم که این عدم اعتماد به مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا شاید بهتر است بگوییم این اعتماد از دست رفته را بازگردانیم و منافع صندوق‌های کارگزاری را کاملا هم راستا با منافع سرمایه‌گذاران قرار دهیم. همچنین در نظر گرفته شد که هدف اصلی خود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را حفظ سرمایه سهامداران در وهله اول و کسب منفعت مناسب با توجه به تورم موجود در جامعه و شرایط موجود در بازار در وهله دوم قرار دهیم. البته تحقق این موضوع جز با تلاش روزافزون تیم مدیریتی کارگزاری امکان پذیر نبود.

 به کار گرفتن این تدابیر چه دستاوردی به‌همراه داشت؟

رشد بیش از 2 برابری تعداد سرمایه‌گذاران در هر دو صندوق کوثر و صنعت و معدن و همچنین رشد ارزش خالص دارایی صندوق کوثر از 80 میلیارد ریال به 190 میلیارد ریال، رشد ارزش خالص دارایی‌های صندوق مشترک صنعت و معدن از 100 میلیارد ریال به 200 میلیارد ریال و همچنین رشد ارزش دارایی‌های صندوق نماد بازارگردانی از 100 میلیارد ریال به 700 میلیارد ریال، بیانگر حرکت رو به جلو تیم مدیریتی صندوق‌های کارگزاری صنعت و معدن در راستای اهداف خود، کسب اعتماد هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران و همچنین کسب منافع مورد انتظار آنهاست.

 کارگزاری صنعت و معدن برای همگام شدن با تحولات مذکور، انجام چه برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده است؟

تیم مدیریتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری صنعت و معدن تمام تلاش خود را برای سرمایه‌گذاری هوشمند و به دور از حواشی موجود در بازار انجام می‌دهد. بر این اساس تمامی سهم‌های موجود در پرتفوی صندوق‌های کارگزاری را پس از بررسی همه جانبه به همراهی تیم تحلیل از وضعیت موجود شرکت و صنعت فعال درآن و همچنین آتیه روبه‌روی شرکت انتخاب می‌کنیم تا ریسک سیستماتیک پرتفوها را به حداقل ممکن برسانیم.

 انجام اقدامات مد نظر، چه نتیجه‌ای درپی داشت؟

تمام تلاش بر این است که صنایع و شرکت‌های با پتانسیل بالا را با تمام ریسک‌های موجود بررسی نموده و بهترین گزینه را انتخاب کنیم. البته نرخ بازدهی صندوق‌های تحت مدیریت ما نشان از موفقیت ما در انتخاب گزینه‌های سرمایه‌گذاری دارد. هر سه صندوق تحت مدیریت کارگزاری از منظر کسب بازدهی در صدر برترین‌ها قرار دارند. همچنین صندوق مختلط کوثر در بازدهی ماهانه، سه ماه، شش ماه و حتی یک‌ساله در رتبه نخست بازدهی قرار گرفته است. البته بازدهی ماهانه این صندوق بالغ بر 30 درصد بود که اختلاف قابل توجهی با سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط دارد. همچنین بازدهی شش ماهه و یک‌ساله آن به ترتیب 78 و 132 درصد بوده است. البته صندوق بازارگردانی این کارگزاری نیز با کسب بازدهی 90 درصدی در 3 ماهه در صدر برترین‌ها قرار گرفته است. این مسائل در حالی مطرح است که صندوق درآمد ثابت صنعت و معدن نیز در دو ماه اردیبهشت و خرداد سود روزشمار 23 درصدی سالانه را نصیب سهامداران خود ساخت. همچنین در ماه جاری با توجه به عملکرد مطلوب صندوق مذکور سود ماهانه آن به بالای 8 درصد در تیر ماه رسیدکه این بازدهی در صندوق‌های با درآمد ثابت در نوع خود کم نظیر و یا شاید بتوان گفت بی‌نظیر است.

  • شماره ۳۱۴ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۱
کد خبر 408743

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =