فروش بدون احراز صلاحیت خریداران

براساس آئین نامه اجرایی، شرایط خاصی را برای خریداران در نظر گرفته‌ایم؛ نخست اینکه فروش نفت یا میعانات گازی در بورس انرژی بدون احراز صلاحیت خریداران انجام می‌شود؛

امیرحسین تبیانیان، نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی  اظهار داشت : برای تحویل و حمل محموله‌های نفت خام، سه شیوه پیش بینی شده است: بارگیری از پایانه صادراتی خارک، کشتی به کشتی و بارگیری محموله به صورت زمینی از محل پالایشگاه تبریز و با حداقل هزار بشکه. البته حمل زمینی از پالایشگاه تبریز برای محموله‌های کوچک خواهد بود.
نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی گفت: براساس آئین نامه اجرایی، شرایط خاصی را برای خریداران در نظر گرفته‌ایم؛ نخست اینکه فروش نفت یا میعانات گازی در بورس انرژی بدون احراز صلاحیت خریداران انجام می‌شود؛ به این معنی که احراز صلاحیت خریداران از نظر فنی در دستور کار ما نیست و در صورتی که مشتری بتواند پیش پرداخت و تضامین مورد نیاز مالی را انجام دهد، محدودیتی برای عرضه نفت به مشتری وجود ندارد.
وی تصریح کرد: برای مقاصد صادراتی محموله‌ها نیز محدودیتی وجود ندارد، به جز صادرات نفت ایران به رژیم صهیونیستی که خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران است.تبیانیان با تاکید بر اینکه اطلاعات خریداران حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی نفت ایران کاملاً محرمانه باقی می‌ماند ادامه داد: البته تمامی اطلاعاتی معاملاتی در بورس انرژی محرمانه هستند اما با توجه به شرایط کنونی و همچنین برای بالا بردن ضریب اطمینان خریداران، طی هماهنگی که با سازمان بورس داشتیم، اطلاعات خریداران از سامانه‌های اطلاعاتی بورس خارج شده و شکل فیزیکی به خود می‌گیرد. نماینده شرکت ملی  نفت در بورس انرژی اظهار داشت :باید بتوانیم در یک بازه زمانی مشخص فروش فیزیکی را نهادینه کنیم. همچنین ابزارهای مالی و کاغذی که در بورس‌های دنیا بر روی نفت خام مطرح است و در ایران هم مجوزهای لازم برای آن اخذ شده است را فعال سازیم  تا بورس نفت ایران همپای بورس‌های نفت منطقه قرار بگیرد.

خارجی‌ها خریدار نفت بورسی

تبیانیان با اشاره به اینکه در سیستم بورس انرژی امکان حضور مشتریان خارجی هم وجود دارد، گفت :بر اساس اعلام بورس، تاکنون برای تعدادی از افراد حقیقی و حقوقی خارجی کد سهامداری بورس نیز صادر شده است و علاوه بر آن عده‌ای نیز برای حضور در این معاملات به شرکت ملی نفت ایران مراجعه کرده‌اند.
به گفته نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی ، با اقدامات صورت گرفته، برای ورود ،خروج و انجام معاملات خارجی‌ها در بورس انرژی و خرید و فروش نفت خام محدودیتی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: از آنجا که این محموله‌ها با هدف صادرات در بورس انرژی عرضه می‌شوند بنابراین همواره یک طرف خارجی نیز وجود دارد اما هنوز خریداران خارجی بدون واسطه در بورس برای خرید نفت اقدام نکرده‌اند.

 

  • شماره ۳۱۳ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۶
کد خبر 408490

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =