سکاندارنقره‌ای مات شد

سهامداران از ناتوانی در قدرت چانه زنی و پیشبرد اهداف بورس کالا در سطح کلان اظهار نارضایتی کردند

 سوم تیرماه مجمع سالانه بورس کالا با حضور سهامداران حقیقی و حقوقی این شرکت برگزار شد که حاشیه های جانبی فراوانی را نیز در پی داشت. در این مجمع سهامداران با تقسیم سود 15 تومانی بورس کالا موافقت کردند که اکثریت حقوقی ها بودند. البته اکثریت حقیقی ها میل به تقسیم سود 20 تومان داشتند. همچنین سهامداران با افزایش سرمایه 50 درصدی این شرکت از محل سود انباشته و اندوخته قانونی موافقت کردند و طی رای گیری، هیات مدیره جدید بورس کالای ایران نیز انتخاب شد.   این مجمع ابتدای کار خود را با تاخیر شروع کرد. علی سعیدی، عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس، رئیس مجمع بود و بازرس قانونی و حسابدار رسمی شرکت نیز از موسسه حسابرسی بهراد مشار آمده بود.

بلا تکلیفی وجوه تسویه پایاپای

حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران  شروع به صحبت در خصوص وضعیت تصمیمات بورس کالا کرد و گفت: هم اکنون وجوه تسویه پایاپای در حال افزایش است و منافع حاصل از آنها در یک حساب مستقل واریز می شود. طبق نظر سازمان که ناظر بر این درآمد نیز محسوب می شود، هنوز برای مخارج این وجوه تعیین تکلیف انجام نشده و اکنون تنها سود بانکی به آنها تعلق می گیرد. اما به زودی با سازمان بورس بر سر چگونگی هزینه کرد این وجوه به نتیجه خواهیم رسید. مدیر عامل بورس کالا افزود : از سود سال گذشته  رقم کوچکی که کمتر از 100 میلیون تومان است، هنوز به سهامداران اختصاص نیافته زیرا نتوانستند سهامداران را شناسایی کنند.

 تصویب تنفیذ ماده 129

بر اساس این گزارش، در خلال این مجمع، تنفیذ ماده 129 نیز با رای گیری تصویب شد. تفسیر این ماده قانونی به معنای آن است که اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت و همچنین موسسات و شرکت هایی که اعضای هیات مدیره یا مدیرعامل شرکت شریک یا عضو هیات مدیره یا مدیرعامل آنها باشند، نمی توانند بدون اجازه هیات مدیره در معاملاتی که با شرکت می شود به طور مستقیم یا غیر مستقیم طرف معامله واقع یا سهیم شوند. البته در صورت اجازه نیز هیات مدیره مکلف است بازرس شرکت را از معامله ای که اجازه آن داده شده بلافاصله مطلع کند و گزارش آن را به اولین مجمع عمومی عادی صاحبان سهام بدهد.  همچنین بازرس نیز موظف است ضمن گزارش خاصی حاوی جزئیات معامله، نظر خود را درباره چنین معامله ای به همان مجمع تقدیم کند. این در حالی است که عضو هیات مدیره یا مدیرعامل ذی نفع در معامله در جلسه هیات مدیره و نیز در مجمع عمومی عادی هنگام اخذ تصمیم نسبت به معامله مزبور حق رای ندارد.

تجمیع کدهای نا سرانجام  

در این مجمع پرسش و پاسخ ها، از اصل موضوعات مجمع پیشی گرفت و حتی کار به طرح سوالاتی رسید که سلطانی نژاد پاسخ قانع کننده ای نیز برای آنها نداشت. یکی از مهم ترین سوالات در خصوص طرح تجمع کدها بود که به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، با توجه به اختلافات قیمتی که در بورس ها زیاد شده است، تا مکانیزه شدن کنترل این تفاوت قیمت ها، این طرح تصویب نشده و هنوز مورد تصویب قرار نگرفته است.

آتی ارز سرگردان

دیگر سوال مهم این مجمع مربوط به تعیین تکلیف وضعیت راه اندازی بازار آتی ارز بود. در پاسخ به این سوال، سلطانی نژاد تنها به این موضوع اکتفا کرد که به دلیل سیاست گذار بودن بانک مرکزی در حوزه ارز، باید صبر کنیم هر زمانی که این نهاد تشخیص بدهد، بازار آتی ارز را راه اندازی کنیم.

 در انتظارآرامش بازار نقدی

پس از این پاسخ، سهامداران از ناتوانی بورس کالا در قدرت چانه زنی و پیشبرد اهداف و برنامه های این شرکت در سطح کلان اظهار نارضایتی و ناامیدی کردند. سلطانی نژاد در خصوص بازگشایی بازار آتی سکه نیز اظهار داشت: این بازار پس از بازگشت آرامش به بازار نقدی، مجددا راه اندازی خواهد شد. طلای آب شده نیز در راه ورود به بورس کالاست. مدیرعامل بورس کالا، توضیحی در خصوص مختصات آرامش مورد انتظار مسئولان در بازار نقدی سکه ارائه نداد و درواقع تنها توضیح گنگی را بیان کرد. وی افزود: گواهی سپرده مس نیز هنوز مورد تایید وزارت صنعت قرار نگرفته اما به زودی گواهی سپرده زیره منتشرخواهد شد.

حاشیه ها در هزینه حقوق ، دستمزد واشتغال

یکی از مهم ترین حاشیه هایی که جلسه مجمع بورس کالا را با هیاهوی صاحبان سهام همراه کرد، مربوط به بحث هزینه های حقوق و دستمزد شرکت بورس کالای ایران بود. مدیرعامل بورس کالا  اعلام کرد از سال گذشته تا کنون، تنها 3 نفر در این شرکت استخدام شده اند و هزینه های پرسنلی به شدت کنترل شده است. اما در ادامه جلسه، فردی از سهامداران ادعا کرد که کارمند اسبق بورس کالا بوده و این حرف مدیرعامل بورس کالا دروغ است. این سهامدار مدعی بود از سال گذشته تا کنون بیش از 20 نفر در بورس کالا استخدام شده اند که تعداد زیادی از آنها از اقوام مدیرعامل بورس کالا هستند. 6 نفر مشاور برای مدیرعامل استخدام شده و همچنین تعداد زیادی خبرنگار نیز به استخدام بورس کالا در آمده اند. همچنین پس از اتمام صحبت های این سهامدار، هیچ توضیحی در خصوص 17 نفر اختلاف آمار استخدامی و این کارمند قدیمی ارائه نشد.

نگهداری وجوه جرایم ،خلاف قانون

این سهامدار همچنین به جریان نگهداری وجوه جرایم نیز اعتراض کرده و گفت: جریمه ها در حساب خاصی نگهداری می شوند، در حالی که هیچ بند قانونی برای این کار وجود ندارد. زیرا حساب جرایم به محض آن که با واریزی مواجه می شود، باید به طرف معامله (خریدار یا فروشنده) داده شود.
 اما به این دلیل جرایم را نگه می دارید که از عرضه کنندگان دولتی، تضامین لازم گرفته نمی شود. این مشکل جرایم باید حل شود، زیرا در هر صورتی که خرج شود، کار خلاف قانون انجام شده و قابلیت پیگیری دارد. حتی اگر به صورت سود به سهامداران داده شود نیز کاری خلاف قانون است و اصلا توجیه ندارد.

تعلیق معاملات مچینگ

سلطانی نژاد درادامه این جلسه در پاسخ به پرسش یکی از سهامداران مربوط به معاملات مچینگ گفت: در حوزه معاملات مچینگ تا نیم سال اول سال جاری، مقررات انجام آنها وجود داشت، اما طبق مصوبات ستاد تنظیم بازار به رسمیت شناخته نشد. اکنون این موضوع به تنظیم مقررات موکول شده و در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار نیز مصوب شده است که با اولویت سرمایه حساس صورت بگیرد.

وعده افزایش ثروت سهامداران

بر اساس این گزارش ، مدیرعامل بورس کالای ایران برای برانگیختن انگیزش سهامداران گفت: هدفگذاری کرده ایم که به بورس تهران برویم. در ابتدای پذیرش، مجبور شدم که در فرابورس پذیرش شویم اما اگر به تابلوهای بالاتر بورس تهران برویم، امتیاز و اعتبار شرکت بورس کالای ایران افزایش پیدا می کند. همچنین رقیق شدن سهم منجر به افزایش ثروت سهامداران نیز خواهد شد.

مناقشه در تقسیم سود و اعمال نظر حقوقی ها

همچنین در زمان تقسیم سود ، سهامداران حقیقی به صورت دسته جمعی با تقسیم سود 20 تومانی موافق بودند. اما نماینده شرکت فولاد مبارکه در ابتدا تقسیم سود 15 تومانی را مطرح کرد. سپس رای گیری برای تقسیم سود 10 تومانی به زعم رئیس مجمع صورت گرفت که رای نیاورد . البته در این روند  بحث سود 12 تومانی مطرح شد که آن هم رای نیاورد در نهایت با تقسیم سود 15 تومانی که عمده سهامداران حقوقی شرکت به آن رای دارند، قرار شد به هر سهم کالا، 20 تومان سود مجمع تعلق بگیرد.

انتخاب هیات مدیره جدید بدون حاشیه ...

این گزارش می افزاید: اگرچه درپاسخ دهی برخی پرسش های سهامداران،سکاندارتالارنقره ای تصمیم گرفت سکوت پیشه وغیر شفا ف عمل کند اما درظاهرانتخاب هیات مدیره جدید بورس کالا در مجمع فوق العاده را می توان کم حاشیه ترین اتفاق مجمع این شرکت نامید. همه فعالان همیشگی بورس کالا آمده بودند، به بحث و رایزنی با یکدیگر پرداختند و در نهایت " بدون رای فروشی ذی نفعان "،پس از رای گیری برخی شرکت های سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، فولاد مبارکه اصفهان (که 400 سرمایه گذار حقیقی را با خود به مجمع آورده بود)، فولاد خوزستان، بانک آینده، تامین سرمایه تمدن،  سرمایه گذاری نفت و گاز تامین و  ذوب‌آهن اصفهان به عنوان هیات مدیره جدید بورس کالا انتخاب شدند.

فرارازشفافیت دامنگیر تالار نقره ای  

 مجمع شرکت بورس کالا در حالی به کار خود پایان داد که سکوت و فرار از شفافیت  در برخی مسائل این مجمع به چشم می خورد . این مسئله در حالی مطرح است که چندی پیش هم سازمان بورس و اوراق بهادار در برگزاری مجمع خود از انتشارشفاف گزارش مالی خود امتناع کرد و دراستدلال این موضوع دست به توجیحات قابل تاملی زد. زمانی که مقام ناظر بازار سرمایه به سادگی بنیانگذارفراراز شفافیت می شود ،  دیگر نمی توان انتظاری از ارکان همچون بورس کالا داشت . البته شاید باید منتظر رسوخ این اپیدمی سمی در سایر ارکان  بازار بود.

  • سمیرا ابراهیمی-خبرنگار
  • شماره ۳۱۱ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۶
کد خبر 408088

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =