معاملات اعتباری نظام‌مند می‌شود

مهدی گودرزی عضو هیئت مدیره کارگزاری آگاه در خصوص سامانه نامک گفت: اساس این که چنین رویه ای به بازار سرمایه اضافه شده قطعا مثبت است.

زیرا موجب کنترل ریسک هایی می شود که تا قبل از ابلاغ این دستورالعمل نظارت دقیقی بر معاملات اعتباری بازار نبود. وی با بیان این که از طرف دیگر صنعت کارگزاری با ریسک ضعف نظام کنترلی مواجه است، افزود: این دستورالعمل جدید موجب الزام وجود قرارداد اعتباری است. یعنی کسی می تواند به انجام معاملات اعتباری مبادرت ورزد که دارای  قرارداداعتباری با کارگزاری بوده و در سیستم کارگزاری بتواند معاملات اعتباری خود را انجام دهد و این اصلا بد نیست. گودرزی گفت : افراد در گذشته عادت داشتند در حین ساعت بازار بدون انجام اعتبار سنجی معامله انجام دهند . بر این اساس  عقد قرارداد اعتباری ، برای معامله ای که از این شرایط حاصل می شود معامله ای است که به ذات مشکل دار و پر ریسک است. این فعال بازار سرمایه اظهار داشت:  به طور کلی ارزیابی های این سامانه نشان می دهد قطعا کارگزاری هایی که مشتریان بزرگ و تعداد بالا دارند از این امر استقبال می کنند چون الزامات پیش بینی شده در این سامانه موجب کنترل ریسک معاملات آنها می شود.
عضو هیئت مدیره کارگزاری آگاه بیان داشت: از بابت حجم معاملات هم به نظر می رسد اثر کاهشی این سامانه تنها کوتاه مدت است تا زمانی که شرایط به یک بلوغ برسد، اما این موضوع ارتباط به منفی شدن روند بازار ندارد. همچنین این سامانه موجب می شود از سفارشات بدون پشتوانه که وارد سیستم معاملات می شد جلوگیری شود.

 

  • شماره ۳۱۱ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۴
کد خبر 408067

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =