‌ نادیده گرفتن  زمان طلایی معاملات سهام

اکبر حامدی قائم مقام کارگزاری ملل پویا با اشاره به اینکه وجود سامانه مدیریت ریسک برای صنعت کارگزاری الزامی است، افزود: سامانه مذکور از خرید بی رویه مشتری ها و خریدهای بدون اعتبار جلوگیری می کند.

قائم مقام کارگزاری ملل پویا در خصوص نحوه اجرای مرحله سوم سامانه مدیریت ریسک که28 خرداد (ازساعت ۸:۳۰ تا ۱۱:۳۰) برگزار شد در پاسخ به این پرسش که آیا مشتریانی که نمی توانند تا ساعت 11:30 دقیقه خرید کنند، پس از آن هم نمی تواند خرید انجام دهند، بیان داشت : پس نمی توان گفت که در این ابلاغیه جدید شرایط تغییر خاصی کرده بلکه تنها باعث ایجاد جو روانی منفی در بازار شده است و کمی فشار فروش و عرضه را افزایش داده است. به همین دلیل زمانی که مشتری نمی تواند خرید انجام دهد و حسابش درست نیست مجبور می شود سهام خود را بفروشد. بنابراین با توجه به قانون جدید زمانی که شخص اعتبار کافی برای دستور خرید ندارد قطعا سمت تقاضا و خریدار کم عمق خواهد شد، به همین دلیل با کوچکترین فشار فروش بازار منفی و نزولی می شود.
حامدی بیان کرد: درحال حاضر نیز این دستورالعمل موجب بی نظمی در بازار شده است، شاید در بلند مدت بتواند اثر مثبتی بگذارد اما در حال حاضر  شاهد کاهش حجم معاملات کارگزاری ها هستیم. همچنین این مهم موجب کاهش جذابیت بازار سرمایه برای تازه واردها شده است. از سوی دیگر با کاهش درآمد کارگزاری ها درآمد ارکان نیز کاهش پیدا می کند.
این فعال بازار سهام تصریح کرد: به طور کلی پاسخ کلیشه ای تصمیم گیرندگان و مدیران مربوطه ، به طور یقین  مشکلی را حل نخواهد کرد.البته اگر پیش از اتخاذ چنین تصمیماتی یک نظرسنجی در این باره با معامله گران انجام می گرفت قطعا شرایط بهتری بر روند بازار سرمایه حاکم می شد، چرا که معامله گران تنها افرادی هستند که با مشتریان و سرمایه گذاران در ارتباط نزدیک تری بوده و به نیاز آنها دید بهتری نسبت به سایرین در مراتب بالاتر سازمانی دارند. حامدی افزود: به طور مثال درحال حاضر مشتریانی هستند که حساب اعتباری ندارند اما خوش حساب هستند و ازکارگزاری تقاضای خرید سهم دارند و سهم درحال رشد و تشکیل صف خرید است، براساس این ابلاغیه معامله گر باید تا ساعت ۳۰: ۱۱ صبر کند تا سیستم اجازه خرید را بدهد و عملا زمان طلایی خرید سهم از دست می رود. در این قانون مدیریت زمان که مهمترین رکن خرید سهم است، در نظر گرفته نشده است.
وی با بیان این که منطقی نیست از مشتریان بخواهیم ابتدا دستور فروش صادر کنند تا حساب ها اصلاح شود سپس برایشان خرید انجام دهیم، اظهار کرد:  از سوی دیگر ثبت سفارش در سیستم نامک کار کارگزارانی که شعبات بیشتری دارند  را بیشتر می کند.همچنین  همه در یک لحظه به دنبال انجام خرید سهم هستند.  براین اساس دفتر مرکزی کارگزار هم نمی تواند آنطور که شایسته است همزمان به تعداد زیاد مشتری سرویس بدهد. به نظر می رسد این رویه نیازمند تجدید نظر بیشتری است.

 

  • شماره ۳۱۱ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۴
کد خبر 408065

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =