الزام قانونی برای شفاف‌سازی نهاد ناظر

بحث شفافیت از دورانی که بازارسرمایه به وجود آمد، مطرح بوده است و تمامی شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته شده‌اند، باید حسابرسی شوند، همچنین تمام دارایی بدهی‌ها، هزینه‌ها و درآمدها به صورت شفاف هر سه ماه یکبار ارائه شود.

 زمانی که در بورس سهامی عرضه می شود، باید وضعیت مالی آن مشخص باشد. در نتیجه می‌توان گفت شفافیت در بورس بسیار موضوع مهمی است.
سازمان بورس نهادی نیمه دولتی است و سهام آن متعلق به مردم نیست. باید گفت رئیس شورای عالی بورس وزیراقتصاد است و در نتیجه سهامی‌عام نیست. به نظرم می‌توانند صورت‌های مالی سازمان بورس را منتشر کنند، ولی اگر هم منتشر نشود مشکلی پیش نمی آید. بنابراین حساسیتی که برای افشای اطلاعات مالی شرکت های بورسی وجود دارد ، اما برای سازمان بورس که سهامدار ندارد، این حجم حساسیت لازم نیست. البته اگر هم افشا شود مشکلی را به وجود نمی آورد . به نظرم همان‌طور که شرکت‌های پذیرفته شده در بورس باید شفافیت مالی داشته باشند، اطلاعات مالی سازمان بورس هم به عنوان نهاد ناظر باید شفاف شود. همچنین باتوجه به این که وزیر اقتصاد، رئیس شورای عالی بورس است، باید نهاد ناظر را مکلف کند تا این سازمان، صورت‌های مالی خود را منتشر کند.

 

  • اله‌ویردی رجایی سلماسی- نخستین دبیرکل سازمان بورس  و اوراق‌بهادار
  • شماره ۳۱۱ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۳
کد خبر 408056

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =