سازمان بورس ملزم به ارائه شفافیت

غلامرضا سلامی، کارشناس مالی در خصوص چرایی فرار از شفافیت سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سازمان بورس فعالیت مالی چندانی ندارد و رویه گردش مالی این نهاد با شرکت هایی همچون فرابورس و شرکت بورس اوراق بهادار تهران تفاوت دارد.

وی در خصوص افشای عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار یک نهاد دولتی محسوب می شود و همه دستگاه های دولتی باید اطلاعات مالی، درآمدها و هزینه های خود را افشا کنند. سلامی بیان داشت: افشاسازی عملکرد مالی وزارتخانه ها از طریق بودجه انجام می شود و از این رو به نظر می رسد سازمان هایی مثل سازمان بورس و اوراق بهادار نیز باید این اطلاعات را در سایت های بخصوص قرار دهند چرا که افشا و شفافیت لازمه اقتصاد است. این کارشناس حوزه مالی اظهار داشت: با توجه به این که رئیس شورای عالی بورس وزیر اقتصاد است، این نهاد قطعا دولتی محسوب می شود و باید در راستای تمکین از قانون شفافیت نهادهای دولتی و عمومی گزارش های  مالی خود را  ارائه دهد. این حسابرس اظهار داشت : این اصطلاح که سازمان بورس یک نهاد غیر دولتی است در قانون اساسی تعریف نشده است، درست نیست چرا که نهادها یا دولتی هستند یا تعاونی یا خصوصی.
وی در پاسخ به این پرسش که چطور می توان سازمان ها و نهادها را مجاب به ارائه شفافیت عملکرد کرد، گفت: این موضوع باید از وزارت اقتصاد پیگیری شود .اما در مجموع  شفافیت قطعا یک پارامتر مهم در اقتصاد است و در این راستا بورس که خود را یک نهاد عمومی می داند باید اطلاعات خود را در اختیار عموم قرار دهد و این یک اصل کلی است. ولی علت این موضوع که چرا شفافیت عملکرد  از سوی این نهاد  صورت نمی گیرد  مشخص نیست.

 

  • شماره ۳۱۱ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۳
کد خبر 408050

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =