۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
بازار  SME ؛ بودن یا نبودن!

یکی از دلایل عدم جذابیت بازار شرکت‌های کوچک و متوسط قانون نحوه معاملاتی است که سازمان بورس در این بازار تدوین کرده، که کاملا دست و پاگیر است. بنابراین در بازاری که اشخاص حقیقی نتوانند معامله داشته باشند قطعا عاری از هیجان می‌شود.

یکی از دلایل عدم جذابیت بازار شرکت‌های کوچک و متوسط قانون نحوه معاملاتی است که سازمان بورس در این بازار تدوین کرده، که کاملا دست و پاگیر است.  بنابراین در بازاری که اشخاص حقیقی نتوانند معامله داشته باشند قطعا عاری از هیجان می‌شود.
از سوی دیگر  تمام ضوابطی که برای سایر  شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس اعمال می‌شود، شرکت‌های حاضر در بازار SME نیز ملزم به اجرای آن ضوابط هستند درحالی که به طور کلی شرکت‌های کوچک و متوسط از لحاظ ساختاری بسیار متفاوت و آسیب پذیرتر از شرکت های بزرگ حاضر در بازار سرمایه هستند. مورد بعدی این است که شرکت‌های حاضر در بازار پایه با شرایطی بسیار آسان تر  و قوانین کمتر سهامشان درحال معامله است ولی شرکت های حاضر در بازار SME با محدودیت‌های بیشتری مواجه هستند و همین امر موجب می‌شود بسیاری از شرکت‌ها ترجیح دهند به بازار پایه وارد شوند.
با توجه به مواردی که مطرح شد به طور یقین در این حوزه با ضعف فرهنگی و آموزشی هم مواجه هستیم، زیرا مدیران ما تمایلی به سهیم شدن سایر اشخاص در مالکیت شرکت ندارند. اما به طور کلی با نگاهی به روند معاملات بازار SME  متوجه غیر حرفه ای بودن این فضا می‌شوید چرا که کار زیادی در این حوزه انجام نشده است. مدیران شرکت‌ها تا زمانی که شرایط مالی آن‌ها را مجبور نکند و راهی برای تأمین مالی نداشته باشند مسلما وارد بازار SME  نمی شوند. به همین دلیل برخی از این مجموعه‌ها در حین فرآیند پذیرش و درج نماد از ادامه انصراف می‌دهند. به عبارتی جذابیت بازار SME  به قدری کم است که مدیران در صورت وجود راه حل‌های جایگزین علاقه ای به عرضه سهام شرکت خود و تأمین مالی در این بازار  ندارند.
اتفاقی که در شرکت‌های کوچک و متوسط افتاد این است که شرکت‌ها مجبور هستند منابعی را برای حمایت از سهام شرکت خود تخصیص دهند. بنابراین اصل ایجاد درآمد از عرضه سهام در بازار SME برای این شرکت‌ها محقق نشده است. بیان این نکته ضروری است که قطعا در برخی موارد شرکت‌های بزرگ پذیرفته شده در بازار سرمایه مجبور به انجام  این کار برای حمایت از سهم خود شده‌اند اما این موضوع در بازار SME  بیشتر رخ داده است. قطعا راه اندازی چنین بازاری در بدنه بازار سرمایه بسیار پسندیده است اما در صورتی که قوانین و روالی برای آن تعریف شود که منجر به توسعه این بازار نگردد قطعا نبود آن بهتر از وجود آن است زیرا مهم ترین نقطه حیاتی هر بازاری قوانین آن  است. همچنین زمانی که یک شرکت برای کسب سود مجبور به ارائه شفافیت‌های زیاد و پاسخگویی‌های مکرر باشد قطعا از  ورود به این وادی خودداری می‌کند. زیرا به لحاظ فرهنگی و ساختاری جامعه ما به گونه ای است که افراد در برابر افشای اطلاعات مقاومت می‌کنند. لذا در برابر این حجم از شفافیت‌های خواسته شده باید شاهد بازدهی و منفعت برای این شرکت‌ها در بازار SME بود. بر همین اساس در حال حاضر می‌بینیم که این بازار عاری از هیجان است و بازاری که عاری از هیجان و تعدد معاملات باشد به طور یقین کارا نخواهد بود.

 

  • طیبه بیاتی- کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۳۰۷ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۴
کد خبر 407390

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =