۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱
حذف از گردونه بازی

تاریخ عرضه اولیه سهام شرکت راهیابان فردا آخرین روزهای اسفندماه سال ۹۷ بود اما این عرضه از سوی شرکت فرابورس ایران با ابطال مواجه شد.

رامین عظیمی، رئیس هیأت مدیره شرکت راهیابان فردا که یک شرکت خدمات شهری در اصفهان است، در خصوص عرضه اولیه سهام این شرکت که بیش از یک‌سال از پذیرش آن در بازار SME می‌گذرد با بیان این مطلب گفت: بر اساس سرمایه شرکت، قیمت پایه سهم 100 تومان تعیین شد. بر همین اساس با توجه به روال شرکت‌های SME ،خریدار سهم یکی از اعضای هیأت مدیره (حقوقی) بود.

ثبت سفارش قطعی، ابطال شد
عظیمی افزود : همچنین در جلسه عرضه اولیه همکاران فرابورس با تاخیر در جلسه حضور یافتند و تایم اول عرضه منقضی شد، این در حالی بود که خریدار حقوقی تنها یک نفر بود و سایرین حقیقی بودند. همچنین در تایم دوم که تا ساعت 12 و 30 دقیقه همان روز معین شد، یک شرکت تعاونی حقوقی متقاضی خرید سهام در قیمت 105 تومان با تعداد محدود بود. سپس خریداری که از اعضای هیأت مدیره شرکت بود خرید سهام با قیمت 110 تومان را اعمال و ثبت این سفارش قطعی شد. اما مجددا این سفارش نیز ابطال شد.


حذف از گردونه بازار
رئیس هیأت مدیره شرکت راهیابان فردا  با اشاره به این که تمدید دوماهه برای عرضه اولیه از سوی فرابورس مورد قبول واقع نشد، تصریح کرد:  مهلت تمدید عرضه طی روزهای گذشته مجددا منقضی شد و شرکت تقریبا از گردونه بازار SME حذف شد.  

سختگیری غیرمنصفانه
این مقام مسئول با بیان این که تلاش دوساله شرکت راهیابان فردا برای حضور در بازار سرمایه با تناقض در قوانین این بازار بر باد رفت، اظهار داشت: عدم تمدید دوماهه برای عرضه مجدد سهام موجب شد همه تلاش‌های مجموعه برای حضور در چنین بازار غیرجذابی در شرایط کنونی اقتصادی نادیده گرفته شود. رئیس هیأت مدیره شرکت راهیابان فردا گفت: یک شرکت خدماتی که برند برتر شهر اصفهان و سودده بود و  برای نخستین بار قصد ورود به بازار سرمایه را داشته با سخت گیری‌های غیر منصفانه سازمان بورس و شرکت فرابورس ایران مانع ورود این مجموعه به بازار SME شدند.

حجمی از تناقض در قوانین یک بازار  
وی با اشاره به این که شرکت فرابورس برای تمدید دوباره عرضه سهام شرکت را ملزم به بررسی مجدد وضعیت‌های مالی کرد، افزود: دلیل ناکامی در عرضه اولیه اسفندماه از سوی شرکت راهیابان فردا نبود. قطعا همکاری کارشناسان فرابورس در این حوزه قابل توجه است ولی این حجم از تناقض در قوانین یک بازار  باور کردنی نیست.

 تداوم اصلاح بخشنامه‌ها
عظیمی در خصوص دلیل مخالفت عرضه اولیه مجدد سهام «هفردا» بیان داشت: یکی از دلایلی که از سوی فرابورس عنوان شد، مخالفت یکی از مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار برای عرضه مجدد  سهام «هفردا» بود. همچنین تداوم  اصلاح بخشنامه‌های بازار شرکت‌های کوچک و متوسط از دیگر دلایل این اتفاق بود.

سختگیری‌هایی بیشتر از الگوی جهانی  
رئیس هیأت مدیره شرکت راهیابان فردا، اظهار داشت: ولی واقعیت این است که سختگیری‌های ناعادلانه در این حوزه موجب کم رغبتی شرکت‌های SME برای حضور در این بازار می‌شود. البته قوانین حاکم در بازار SME ایران  از قوانین تدوین شده در بازار SME سایر کشورهای دنیا با سختگیری‌های بیشتری همراه است.  به نظر می‌آید با توجه به نقش SME‌ها  در توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه، سازمان‌های ناظر و قانونگذار باید برای تشویق بیشتر حضور شرکت‌ها در این بازار شرایط را تسهیل کنند.

 

  • شماره ۳۰۷ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۴
کد خبر 407389

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =