پایان عرضه‌‌های بزرگ

بزرگ شدن بازار، عطش سرمایه‌گذاران را برای ورود به عرضه‌ اولیه شرکت‌های بزرگ دو چندان کرده است. اما این مشک پر آب به قطرات آخر خود رسید و نتوانست فعالان بازار سرمایه را سیرآب کند.

بزرگ شدن بازار، عطش سرمایه‌گذاران را برای ورود به عرضه‌ اولیه شرکت‌های بزرگ دو چندان کرده است. اما این مشک پر آب به قطرات آخر خود رسید و نتوانست فعالان بازار سرمایه را سیرآب کند. با آغاز رشد بازار از ماه‌های ابتدای سال گذشته تاکنون، شرکت‌های بزرگی که وارد بازار شدند، از انگشتان دو دست کمتر بودند. به باور فعالان و کارشناسان بازار، علت‌های مختلفی را می‌توان برای افت این مسئله در نظر گرفت؛ از قوانین و دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه برای پذیرش شرکت‌هاتا عدم تمایل خود شرکت‌ها به عرضه سهام‌شان در بورس. برای بررسی جوانب مختلف به سراغ دست‌اندرکاران و کارشناسان بازار رفته و این پرسش را مطرح کردیم که چه عاملی، مانع اصلی ورود شرکت‌های بزرگ به بازار سهام شده است؟
   
 شرکت بزرگی وجود ندارد که بخواهیم برای پذیرش آن تلاش کنیم
رضا غلامعلی‌پور، معاون پذیرش و بازاریابی شرکت فرابورس می‌گوید: عملکرد ما به این صورت نیست که صرفا به سمت شرکت‌های کوچک یا شرکت‌های بزرگ برویم؛ متر و معیار برای پذیرش شرکت‌ها دستورالعمل است. ما مطابق دستورالعمل پذیرش و بدون در نظر گرفتن ابعاد، هر شرکتی را که مطابق این دستورالعمل، حائز شرایط باشد، بررسی کرده و سپس اقدام به پذیرش آن می‌کنیم. وی افزود: بنابراین ممکن است که بر همین منوال، در یک سال شاهد پذیرش چند شرکت بزرگ هم باشیم، کما اینکه در سال گذشته شاهد پذیرش شرکت بزرگ گهرزمین نیز بودیم. این مقام مسئول در فرابورس تصریح کرد: البته باید به این نکته هم توجه داشت که در یک مقطع زمانی، به دلیل واگذاری‌های اصل 44، میزان عرضه‌ها زیاد بود. اما در شرایط فعلی انتظارات نباید بر مبنای آن مقطع باشد، چرا که شرکت دولتی بزرگ قابل عرضه، همانند گذشته وجود ندارد.
غلامعلی‌پور خاطرنشان کرد: در بخش خصوصی نیز شرکت‌ها در همین مقیاس هستند. بنابراین شرکت بزرگی وجود ندارد که بخواهیم برای پذیرش آن تلاش کنیم. اگر هم شرکت بزرگی را در این فرآیند بیابیم، خودش آمادگی پذیرش ندارد. وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مسائلی که مانع ورود شرکت‌های بزرگ به بورس می‌شود، صرفه اقتصادی است، بیان داشت : با بسیاری از شرکت‌ها جلساتی را برگزار می‌کنیم و رایزنی‌هایی را برای پذیرش آنها صورت می‌دهیم، اما شرکت شرایط پذیرش را ندارد. وی ضمن تاکید بر اینکه عرضه شرکت‌های بزرگ، کلیت بازار را هم بزرگ می‌کند، اظهار داشت: این مسئله به جذب نقدینگی‌های بیشتر در بازار سرمایه کمک می‌کند. اگرچه جمع‌آوری نقدینگی از سطح جامعه با حضور شرکت‌های بزرگ در بازار محقق می‌شود، اما در غیر این صورت اگر 10 شرکت کوچک را جذب بازار کنیم، نمی‌توان منتظر جذب نقدینگی‌های سرگردان شد. غلامعلی‌پور خاطرنشان کرد: در شرکت فرابورس همان میزان که انرژی صرف جذب شرکت‌های کوچک می‌شود، همان اندازه نیز باید زمان صرف شود که یک شرکت بزرگ وارد بورس شود.

 

  • محمدامین صالحی-خبرنگار
  • شماره ۳۰۷ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۳
کد خبر 407385

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =