پترو پالایشی‌ها همچنان لیدر خواهند بود

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته با رشد ۴۱۵۱ واحدی معادل (۱.۹ درصد) به ۲۱۵۱۶۹ واحد رسید.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته با رشد 4151 واحدی معادل (1.9 درصد) به 215169 واحد رسید. گروه فولادی و پتروشیمی بیشترین نقش را در رشد شاخص ایفا کردند. میانگین ارزش کل معاملات روزانه حدود 1058 میلیارد تومان بوده که نسبت به هفته قبل کاهش 10 درصدی داشت. میانگین ارزش معاملات خرد نیز با 3 درصد کاهش حدود 954 میلیارد تومان بود.

زیان سنگین خودرویی‌ها
در طی هفته گذشته و در روزهای پایانی اردیبهشت ماه صورت‌های مالی شرکت‌های تولید کننده خودرو بر روی سامانه کدال قرار داده شد. زامیاد با نماد «خزامیا» در طی هفته صورت‌های خود را منتشر کرد. این شرکت در طی عملکرد 12 ماهه خود به ازای هر سهم زیان 172 ریال زیان شناسایی کرد در حالی که در مدت مشابه سال 1396 زیان هر سهم 162 ریال بود.
 قیمت سهم در هفته گذشته با افت همراه بود. همچنین نماد «خساپا» برای سال مالی 97 به ازای هر سهم زیان سنگین 1232 ریال شناسایی کرد. این در حالی است که شرکت در طی عملیات سه ماهه پایانی خود با سود عملیاتی همراه بود. اگرچه معاملات این نماد در بورس اوراق، منفی دنبال شد، اما نکته قابل توجه در گروه خودرو وجود تقاضا از سوی اشخاص حقیقی در طی هفته گذشته بود.

بازار منتظر صورت مالی فلزات
در گروه فلزات علی رغم فروش‌های مناسب ماهانه و افزایش نرخ‌های گرفته شده، هنوز صورت‌های مالی سالانه 97 ارائه نشده است. «فولاد» و «فملی» و «ذوب» از جمله نمادهای این گروه هستند که بازار منتظر ارائه صورت‌های آنهاست. در این بین و با بالا گرفتن جنگ تجاری بین دو قطب بزرگ اقتصادی، قیمت جهانی مس به زیر 6000 دلار آمد و روی و سرب نیز روند نزولی را طی می‌کنند. در بین نمادهای تولید کننده فولاد، نماد «فخاس» صورت‌های سال مالی 1397 خود را منتشر کرد و به ازای هر سهم 471 ریال سود شناسایی کرد و در طی روزهای معاملاتی هفته با رشد قیمت همراه بود.

گروه بانک در انتظار ابلاغیه
گروه بانکی کماکان در انتظار ابلاغیه رسمی بانک مرکزی در خصوص تسعیر دارایی‌های ارزی شان است. بانک ملت با بیشتر تاثیر از تسعیر ارز در صدر این گروه قرار دارد. بعد از آن وتجارت، صادرات و سامان هستند. در این بین خبر افزایش سرمایه بانک تجارت از محل آورده نقدی از مهم ترین شایعات این گروه است. سهمی با قیمت حدود 400 ریالی که با افزایش سرمایه از آورده ممکن است به سمت قیمت اسمی حرکت کند. در این بین مدیرعامل پست بانک نیز از ضرورت افزایش سرمایه این بانک سخن گفت.


بازدهی مناسب پترو پالایشی در روزهای آتی
در گروه پالایشی صورت‌های مالی همه نمادهای این گروه ارائه شد.
شبریز با 417 تومان سود به ازای هر سهم بهترین گزارش را داد. شبندر با سود 270 تومان و شپنا نیز با سود 198 تومانی سال را به پایان رساند.
 نکته قابل توجه در این گروه پایین آمدن حاشیه سود در سه ماهه آخر سال بود. اما شبریز با وجود تولید بنزین یورو 5 و همچنین عملکرد قابل توجه پتروشیمی تبریز، گزارش بهتری نسبت به سایر همگروه‌های خود داد.
اما در پتروشیمی‌ها شفن گزارش خوبی را و سود 1750 تومانی به ازای هرسهم ارائه کرد و طی روزهای هفته صف خرید بود. پارس نیز سود 915 تومانی را ارائه داد و همین امر موجب شد تا دوباره به قیمت‌های بالای 4000 تومان برگردد.
 البته با توجه به مجامع پیش رو و درصد بالای تقسیم سود در این شرکت‌ها، همچنین بالاتر آمدن نرخ نیمایی دلار، می‌توان بازدهی مناسب و معقولی در روزهای آتی از این گروه را انتظار داشت.

 احتمال تشدید روند نزولی در کامودیتی
بر اساس این گزارش، طی روزهای آتی بازار سرمایه علاوه بر گوشه چشم به صورت‌های مالی و مجامع پیش روی شرکت‌ها، به وضعیت نرخ نیمایی ارز و بازار متشکل ارزی و همچنین بازارهای جهانی دارد که این روزها درگیر جنگ تجاری و اعمال تعرفه بر روی صادرات کشورهاست.
 اتفاقی که شاخص‌های بورس در کشورهای چین و آمریکا را نزولی کرده و باعث شد مس و روی و سرب نزولی شوند. اتفاقی که شاید با فشار ترامپ بر فدرال رزرو موجب تصمیم‌گیری برای افزایش نرخ بهره دلار شود که همین امر این روند نزولی در کامودیتی را تشدید می‌کند.

 

  • سجاد مرادی-کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۳۰۷ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۲
کد خبر 407383

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =