کاهش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن

حجم و ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در دومین ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب ۵ و ۲۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش صدای بورس، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در دومین ماه بهار امسال نشان می‌دهد طی ۲۲ روز معاملاتی تعداد ۳۸ میلیارد و ۸۳۴ میلیون ورقه بهادار در ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار نوبت به ارزش ۱۴۷ هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از رشد ۵۵۷ درصدی حجم، افزایش ۵۲۸ درصدی نوبت ‌های معاملات و رشد ۲۴۴ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

 

این در حالی است که میانگین حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه گذشته یک میلیارد و ۷۶۵ میلیون ورقه و میانگین ارزش معاملات نیز ۶ هزار و ۶۹۲ میلیارد ریال بوده است.

همچنین بازار اول فرابورس در ماهی که گذشت تغییر مالکیت ۳ هزار و ۱۷۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۱ هزار و ۱۳۳ میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۱۵ میلیارد و ۹۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۵۰هزار و ۶۷۹ میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر رشد ۷۶۰ درصدی حجم و یک هزار و ۷۷۸ درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افزایش ۵۶۳ درصدی حجم و ۸۹۱ درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با اردیبهشت ماه سال ۹۷ است.

این گزارش می افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۳۱ میلیون اوراق بدهی به ارزش ۲۶ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال معامله شده است که از اُفت ۱۱درصدی حجم و کاهش ۱۳ درصدی ارزش معاملات این بازار در اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

افزون بر این، بالغ بر ۷۳۸ میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌ گذاری قابل معامله به ارزش ۱۲ میلیارد و ۶۸۱ میلیون ریال و یک میلیون و ۷۷ هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۸۸۵ میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۵۳۰درصدی حجم و رشد ۶۵۷ درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌ گذاری قابل معامله و همچنین کاهش ۵ درصدی حجم و افت ۲۷ درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با اردیبهشت ماه پارسال دارد.

این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات اردیبهشت ماه امسال را از ارتفاع ۲۴۷۸ واحد آغاز کرده بود با ثبت رشد ۷ درصدی در پایان این ماه به ارتفاع ۲۶۴۴ واحد رسید.

ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای ماه گذشته ۲۷۶۸ هزار و ۲۷۶ میلیارد ریال بود در پایان این ماه با ثبت رشد ۴ درصدی به عدد ۲۸۶۷ هزار و ۵۵۹ میلیارد ریال رسید.

کد خبر 407378

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =